Gå til innhold

Skal starte opp som selvstendig næringsdrivende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe støtte man kan søke om?

Jeg skal til høsten starte opp som selvstendig næringsdrivende, og er helt blank på hvordan man går frem med støtte osv.

Jeg bor i oslo, om det har noe å si:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke Innovasjon Norge i noen tilfeller. Jeg aner jo ikke i hvilken bransje du skal starte i eller hva, men du kan jo starte der i det minste.

Lykke til!

Skrevet

Om du har noe unikt så kan du være heldig og få innovasjon Norge med deg. Hadde ikke tatt utgangspunkt punktet i det.

Skrevet

En selvstendig næringsdrivende sa til meg en gang: Sørg for å ha inntekt før du bruker penger. Altså å starte med å hive UT masse penger før du faktisk har solgt noe, er feil måte å gjøre det på. Du skal ikke begynne med å investere i egendeler (maskineri, kontormidler) før du har fått noe inn. På den måten vet du også at produktet ditt faktisk er selgbart. Du kan tjene opp til 50 000 (tror jeg det er) før regler om skatt og regnskap osv slår inn, så det beste er å begynne med selve aktiviteten - og se om det fungerer - før man "bestemmer seg for å bli" selvstendig næringsdrivende.

AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en tur til etablererskolen først. Det holder IKKE å tro at man har en god ide. Mener at nav holder kurs. Utover det så får du bare google.

Skrevet

En selvstendig næringsdrivende sa til meg en gang: Sørg for å ha inntekt før du bruker penger. Altså å starte med å hive UT masse penger før du faktisk har solgt noe, er feil måte å gjøre det på. Du skal ikke begynne med å investere i egendeler (maskineri, kontormidler) før du har fått noe inn.

Innenfor de aller fleste bransjer må du regne med å satse noe penger for å komme i gang. Man bør gjøre grundig research, og evt legge seg opp penger mens man har fast inntekt, men man vil komme til et punkt hvor man må legge ut penger uten å vite om man får dem igjen. Man kan ikke selge et produkt som ikke finnes enda.

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg trenger heldigvis ikke bruke penger før jeg skal begynne å tjene. Utstyret har jeg allerede, og mer enn det trenger jeg ikke. Er innen helse det er snakk om:)

Skrevet

Jeg vet det er mulig å få innvilget dagpenger under etablering, men da altså hvis du tar et NAV-kurs for næringsdrivende (lurt uansett), og såvidt jeg vet, allerede går på dagpenger.

Skrevet

Okei!

Det kurset kommer jeg nok til å ta ja:)

Har en jobb fra før av, deltid, så planen er å kombinere de i førsten, før jeg etterhvert trapper ned på den og opp på den andre:)

Skrevet

Innenfor de aller fleste bransjer må du regne med å satse noe penger for å komme i gang. Man bør gjøre grundig research, og evt legge seg opp penger mens man har fast inntekt, men man vil komme til et punkt hvor man må legge ut penger uten å vite om man får dem igjen. Man kan ikke selge et produkt som ikke finnes enda.

Dersom produktet er deg selv (konsulent, holde kurs, coaching) trenger du ikke mye før du kan sette i gang. Men om du skal produsere noe konkret vil du selvsagt måtte investere i maskineri, råvarer ol.

Skrevet

Jeg måtte nesten ikke investere noe som helst da jeg startet opp (oversetting). Datamaskin, printer og slikt hadde jeg fra før, så det var kun noe programvare som ikke kom på så veldig mange tusen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan ikke tjene 50.000 før det blir regnskapsplikt. Det er mva plikt som utløses ved 50.000 i salgsinntekt dersom tjenesten er mva pliktig.

Skatteetaten holder etablerer kurs for alle nyregistrerte foretak. Dette anbefales varmt.

Skrevet

Det er næringsetaten som holder kurs for næringsdrivende, og mange av kursene er gratis! Se http://www.naringsetaten.oslo.kommune.no/etablering_av_egen_bedrift/etablererkurs/ for neste dato. Disse kursene er veldig populære, så gå inn onsdag morgen for å melde deg på neste tilgjengelige kurs.

Når du har gått ett kurs kan du få e-post om andre kurs de tilbyr, både gratis og betalte. Veldig nyttig!

Ellers er det masse informasjon på http://www.etablerer.no/ og http://bedin.no/

Og Narviktelefonene (se bedin) er helt gratis! Der kan du ringe om det du måtte lure på.

Men jeg ville ikke sate på penger fra Innovasjon Norge - da skal man ha et veldig nyskapende prosjekt eller bo utenfor de største byene. Om bedriften din er liv laga, vil du tjene penger etter hvert uansett.

Ellers vil jeg anbefale å begynne med å prøve å finne en god regnskapsfører. Det er det viktigste tipset du får på etablererkurset. Hør med venner, bekjente, hvem som helst som har erfaringer med regnskapsførere om de kjenner noen gode som ikke koster skjorta. En god regnskapsfører vil kunne gi gode råd om skattefradrag og økonomistyring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...