Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er i overskrifta. Jeg er snart 21 år gammel og er EKSTREMT klar for å flytte ut. Er realistisk og vet jeg aldri kommer til å få noe lån i bank til bolig fordi jeg ikke har EK og bare en ussel lærlinglønn.

Så er saken den at jeg har så utrolig lyst å flytte ut, jeg er lei av nieser/nevøer som skriker og vekker meg i helgene, foreldre som braser inn i rommet mitt uten å banke på, mas fra alle kanter og aldri ett øyeblikks ro. Har kjæreste også så det hadde vært fint å hatt litt fred og ro uten folk over alt også.

I august/september går jeg opp i lønn til ca 10 000 utbetalt etter skatt, har bil så vet at jeg enten kommer til å gå i null (hvis jeg finner en veldig billig plass) eller minus med denne lønna. Tenker derfor på å spe på med ett forbrukslån. Eneste grunnen til at jeg er litt usikker er pga den høye renta på forbrukslån og om jeg kanskje kommer til å angre på dette.

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og har noen historier å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VELDIG ULURT!!! Rakaste vegen retti luksusfellen, det. Anten må du kutte i forbruket, selgje bilen, fortsette å bu heime eller skaffe deg ein ekstrajobb. Først når inntekt > utgiftar kan du byrje sjå deg om etter noko å leige.

• Liker 3
Skrevet

Da jeg flyttet ut hjemmefra hadde jeg et vikariat med 12.000 utbetalt i mnd og ingen bil.

Du får nok ikke lån til kjøp. Men hvordan er leiemarkedet der du holder til og hvor langt er du villig å strekke deg?

Du burde uansett spare opp til depositum først.

Jeg brukte finn.no sine gi bort-sider for hvitevarer, sparte noen tusen der :)

AnonymBruker
Skrevet

Ehhh?? Hva i alle dager. Du vet selv at dette ikke er lurt. Du bør ta å se et par episoder av Luksusfellen. Alle de har dyre kredittkortregninger. Dette er faktisk et av de dummeste forslagene jeg har sett her inne på kg-forumet. Da får du selge bilen da, eller leve fra hånd til munn som oss andre.

• Liker 1
Skrevet

Råder deg til å ikke gjøre det. Vent til du har FAST inntekt og ta det derifra. Bruk heller lærlingtiden til å opparbeide deg en egenkapital som gjør det enklere for deg når du først skal ut på hus/leilighet markedet. :)

Skrevet

En veldig, veldig dårlig idé! Hvis du ikke har økonomi til det (noe du IKKE har), så kommer du bare til å bli en gjeldsslave. Dessuten kan man fint klare seg på 10 000,- etter skatt. De fleste studenter (som jobber også) har ikke mer enn det. Selg bilen, skaff deg busskort, flytt på hybel eller bokollektiv. Evt. flytt sammen med kjæresten så du har noen å dele utgiftene med.

Skrevet

Veldig ulurt !!

Jeg ville tenkt langsiktig, og bite tenna sammen. Fordi du synes det er 'slitsomt' å ha familie rundt deg, og fordi du har lyst å bo alene er ikke det god nokk grunn for å flytte ut om man ikke har råd til det. Å gå i null som du skriver kan vel ikke være noen fremtid. Da har du ihvertfall ikke råd til et lån i tillegg. Null penger til å spare opp litt egenkapital/ evt buffer til uventede hendelser. Hva skulle det være? Det vet man ikke før det skjer. Kanskje må du skifte dyre deler på bilen, ... forbrukslån som du ikke har klart å betjene.. Å 'spe på' med et forbrukslån er jo penger som ikke er dine. Det er DYRE renter på slike lån, så det lønner seg aldri!! å låne dersom man har mulighet å spare. Har hatt noen venner tidligere som har tenkt som du (men har bodd for seg selv) at de ønsker å 'spe på' med et forbrukslån. Enden på den visa er at forbrukslånet kliper seg fast i evige tider, fordi man knapt har råd til å betjene det, fordi de har hatt lyst å gjøre andre ting - slik som du.

Ville heller anbefalt deg å ta en prat med foreldrene dine. Kanskje ser de på deg som sin lille datter enda, men så er du egentlig begynt å bli litt voksen. Få fram at du ønsker litt privat liv og at de gjerne kan banke på når du er på ditt rom. Bor kjæresten din for seg selv eller til sine foreldre? Har han jobb? Kanskje er du ikke flink nokk til å si nei om noen i huset spør om noe?

En kamerat bodde hjemme til han var 25. Litt i lengste laget kanskje for noen, men han tjener mye på det i dag. Han har ikke studielån, og hadde den tiden klart å spart seg opp noen kroner for det var hans mål før han flyttet for seg selv, og flyttet ikke ut før han hadde fast jobb.

Ble mye dette, men min konklusjon:

Bit tenna sammen, spar penger, IKKE ta opp forbrukslån!

Lykke til!

Skrevet

Fikk det ikke frem i forrige innlegg, men jeg er helt enig i hva de andre sier.

Du skal ikke gå i minus ved å bo. Da må du kutte ut andre ting.

Idioti å begynne livet i minus...

Skrevet (endret)

Jeg sier som de andre: ikke smart - uansett hva du tenker å bruke lånet på!

Vær heller lur og spar deg opp en egenkapital nå som du bor hjemme, og bruk den til depositum på en leilighet du kan leie. Har du en venn å dele bolig og utgifter med er det det beste når du tjener såpass lite. Kollektiv kan også være en løsning.

Endret av Bodillen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...