AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har mistet helt motivasjonen av crosstraineren min,da den viser 0,1 kcal etter en liten stund med trening. Den viser ca 1 kcal etter 2 min. Er dette riktig? Eller skal det være 10 kcal etter 2 min? Føler jeg sliter meg helt ut til ingen nytte.På treningssenteret forbrant jeg ca 700 kcal på en time på crosstraineren
Spøkelse Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Du kan egentlig ikke stole på kaloritelleren på noen apparater, de tar et veldig grovt utgangspunkt. Selv om du trykker inn vekt (eller vekt og alder), så vet jo ikke maskina noenting om kroppssammensetningen din, eller hva slags form du er i. Om du vil bruke den som en pekepinn, så ikke bruk den som noe nøyaktig slags måleapparat i det hele tatt Selv ser jeg aldri på kcal brukt, jeg ser på f. eks rpm, fart, distanse, om jeg klarte mer/lenger enn forrige gang, om jeg kan øke ett nivå osv.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Du kan egentlig ikke stole på kaloritelleren på noen apparater, de tar et veldig grovt utgangspunkt. Selv om du trykker inn vekt (eller vekt og alder), så vet jo ikke maskina noenting om kroppssammensetningen din, eller hva slags form du er i. Om du vil bruke den som en pekepinn, så ikke bruk den som noe nøyaktig slags måleapparat i det hele tatt Selv ser jeg aldri på kcal brukt, jeg ser på f. eks rpm, fart, distanse, om jeg klarte mer/lenger enn forrige gang, om jeg kan øke ett nivå osv. Hvor mye man forbrenner på ellipsemaskin avhenger av kroppsvekt, ikke kroppssammensetning.
Supraspinatus Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har mistet helt motivasjonen av crosstraineren min,da den viser 0,1 kcal etter en liten stund med trening. Den viser ca 1 kcal etter 2 min. Er dette riktig? Eller skal det være 10 kcal etter 2 min? Føler jeg sliter meg helt ut til ingen nytte.På treningssenteret forbrant jeg ca 700 kcal på en time på crosstraineren 700kcal på en time betyr veldig høy intensitet. Det er det konkurranseløpere bruker på en time i konkurranse. Så det tallet var nok for høyt. Ta fokuset ditt vekk fra kcal. Dersom kun energi forbrukt per treningsøkt er din eneste motivasjon hvordan klarer du da å variere treningen til å bli lysbetont? Faren med å tenke for mye på kcal er å tro hvor mye i underskudd, eller overskudd du er utifra unøyaktige målinger, så ender du opp med å ikke komme noe vei med målene dine. Det er en motivasjonsdreper.
Spøkelse Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Hvor mye man forbrenner på ellipsemaskin avhenger av kroppsvekt, ikke kroppssammensetning. Skjønner ikke helt hva du mener med det svaret i sammenheng med det jeg skrev? På de fleste apparater i et treningsstudio (finnes sikkert mer avanserte, men har ikke sett mange av dem på et vanlig senter) så kan man kun legge inn f. eks "73kg" når man starter økta. Det jeg sier er at uansett om maskina får vite hvor mye du veier, så aner den ingenting om kroppssammensetningen din eller hva slags kondisjon du er i. Derfor kan den jo umulig gi en særlig nøyaktig beregning på hvor mye som blir forbrent?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Skjønner ikke helt hva du mener med det svaret i sammenheng med det jeg skrev? På de fleste apparater i et treningsstudio (finnes sikkert mer avanserte, men har ikke sett mange av dem på et vanlig senter) så kan man kun legge inn f. eks "73kg" når man starter økta. Det jeg sier er at uansett om maskina får vite hvor mye du veier, så aner den ingenting om kroppssammensetningen din eller hva slags kondisjon du er i. Derfor kan den jo umulig gi en særlig nøyaktig beregning på hvor mye som blir forbrent? Hvor mye en forbrenner under en viss aktivitet avhenger kun av vekt og ikke kroppssammensetning. Det spiller ingen rolle om man er 70 kg og har 60% muskler og 10% fett eller 70 kg med 30% muskler og 30% fett (tall kun brukt som eksempel). Man vil i teorien forbrenne det samme under nøyaktig samme aktivitet.
Supraspinatus Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hvor mye en forbrenner under en viss aktivitet avhenger kun av vekt og ikke kroppssammensetning. Det spiller ingen rolle om man er 70 kg og har 60% muskler og 10% fett eller 70 kg med 30% muskler og 30% fett (tall kun brukt som eksempel). Man vil i teorien forbrenne det samme under nøyaktig samme aktivitet. Det er ikke helt sant. I såfall så skulle alle biler som veide det samme har brukt like mye drivstoff. Utnyttigsgraden blir bedre med trening, slik at du totalt bruker mindre energi på den samme farten. Men fysisk har jo du flyttet den samme massen, og å flytte en masse krever en gitt energi. Den endrer seg ikke. Men så har du all energien som går til andre ting. Som f.eks. varme, unødige bevegelser, respirasjon, hjertebevegelsen. Det er primært den som endrer seg. Endret 5. mai 2011 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #8 Skrevet 5. mai 2011 Det er ikke helt sant. I såfall så skulle alle biler som veide det samme har brukt like mye drivstoff. Hvordan en bil fungerer har ikke særlig mye med fysiologi å gjøre. Det er ikke mye energibesparende å hente ved å bli "god" på ellipsemaskin.
Supraspinatus Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Hvordan en bil fungerer har ikke særlig mye med fysiologi å gjøre. Det er ikke mye energibesparende å hente ved å bli "god" på ellipsemaskin. En bil er kanskje ikke beste å sammenligne med mtp at utnyttigsgraden til en forbrenningsmotor er betraktelig lavere enn for menneskekroppen. Men det jeg sier er fortsatt sant. Hvor mye det er å hente kommer jo an på utgangspunktet. Men man vil jo etterhvert bli flinkere til å gjøre noe om man gjøre det mye. Men som sagt, så er jo utnyttingsgraden høy hos mennesker så det er jo begrenset hvor mye det er å hente. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå