Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på den tidligere tråden med en nyutdannet samfunnsviter.

Jeg vurderer selv å begynne på statsvitenskap, drømmen er jo departementene eller en jobb i media.

Men hva skal egentlig til? For å nå langt som samfunnsviter?

Jeg har hatt sentralt verv i en anerkjent festival, sommerjobb i formidling og media, utenlandsopphold på videregående, og har vert engasjert på fylkesnivå(også internasjonalt)

Jeg er flink til å skrive, og har blitt publisert i nasjonale medier. Men jeg har ikke språkkunnskaper utenom engelsk.

Veldig veldig usikker på om det er så lurt å satse på en samfunnsvitenskapelig utdannelse... Folk fraråder meg i noen grad å gjøre det(også statsvitere)

Hva skal egentlig til?

Noen ganger føler jeg at jeg ligger bra an, men så er det alle de med litt mer språkkunnskaper og litt mer erfaring :sjenert: :sjenert:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også lurer på hvorvidt statsvitenskap er smart valg, iforhold til alle de andre utdanningene der ute. Vil ikke ta opp 3 års studielån uten grunn. Vil ikke jobbe superhard i 3 år og få gode karakterer, men allkevel jobbe på NAV resten av livet. Tenker at kanskje hvis jeg velger noe annet får jeg langt flere jobber jeg kan passe til, mer spennende arbeidsoppgaver og høyere lønn. Litt deprimerende å jobbe beinhard med statsvitenskap og ikke ha andre jobbmulighter enn funksjonær i staten, og så tenke på at ved å velge en annen utdannelse har jeg langt bedre vilkår.

Gjest Macaron
Skrevet

Jeg er selv statsviter, og synes det er et utrolig spennende fagfelt. Jeg har også en veldig relevant jobb, og fikk relevant jobb allerede før jeg var ferdig utdannet.

Men hvis dere kun satser på en bachelorgrad, tror jeg faktisk jeg ville ha sett meg om etter noe annet. omtrent alle jeg gikk sammen med på laveregrad valgte å gå videre til master (og vi har alle fått relevante, gode og spennende jobber innen rimelig tid etter avsluttet studium).

De som sluttet etter bachelor (vet bare om to) har slitt mye mer, og en av dem har fortsatt ingen relevant jobb (jobber som resepsjonist) nå fire år etter at de var ferdige.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på den tidligere tråden med en nyutdannet samfunnsviter.

Jeg vurderer selv å begynne på statsvitenskap, drømmen er jo departementene eller en jobb i media.

Hvorfor søker du ikke heller Telenor, Statoil, PWC eller bank/forsikring?

Det er mange samfunnsvitere med Master i privat sektor! Lønnen er jo også bedre der.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er snakk om å begynne på en utdannelse til høsten -

ikke jobbjakt!

Skrevet

Dytter opp denne!

Hva skal til forekempel som statsviter?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som var ferdig med master i statsvitenskap i fjor, han har tatt masteren i USA, og fått veldig gode resultater. Jobb har han ikke fått ennå, selv om har søkt på "alt" har det vært veldig få relevante jobber å søke på, og mange om beinet. Nå har han fått seg en trainee-stilling, et par dag i uken, uten betalt. Bare for å få det på CV'n.

Så jeg hadde nok tenkt meg litt om, kanskje det finnes et like interessant studie som er litt mer "matnyttig"?

Men, er du glødende interessert i statsvitenskap, kan du jo håpe på at arbeidsmarkedet har endret seg om fem år.

Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samfunnsvitere er blant de som topper lista over folk som sliter med å finne relevante jobber etter utdannelse, og det tror jeg gjerne, siden de fleste statsviterne jeg kjenner jobber på lager eller dagligvare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med statsvitenskap er vel at mange av jobbene som kan gjøres av noen med en slik utdanning, også kan utføres av en jurist, økonom, en med organisasjons studier, business management, etc. Og det begrenser sterkt arbeidsmarkedet for statsvitere. Arbeidsgivere generelt når de søker etter ansatte til stillinger som kan gjøre av statsvitere, foretrekker arbeidstagere med juridisk bakgrunn, økonomisk eller administrasjons bakgrunn fremfor statsvitenskap fordi da har de en ansatt med 'konkrete' evner istedenfor statsvitenskap som kan virke veldig lite matnyttig for arbeidsgivere. Ikke minst er det sånn at juss, økonomi og administrasjon studier legger opp for jobber innen kontor, men statsvitenskap går på politikk i tillegg til styre av staten, og mange som begynner å studere statsvitenskap drømmer om FN, jobbe innenfor amerikansk politikk, utenriksdepartmentet som alle er areaner med jobber som har lite med hva flesteparten av norske arbeidsgivere etterspør. Mange norske arbeidsgivere tenker sånn at en student innefor politikk egentlig ikke har noen interesse av å sitte på kontor med administrative oppgaver, og vil utgjøre en arbeidstager som er lite motivert og vil slutte i jobben så fort en mer relevant jobb dukker opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De siste par innleggene her samt noen andre i tråden er realiteten, TS, og det bør du absolutt ta til deg.

Anbefaler at du blir økonom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...