Gå til innhold

"billigsal" fra høøks

Anbefalte innlegg

Skrevet

har sett på DENNE salen,noen som har erfaringer med den?er den god å sitte i,er det noe å klage på?

pga omstendigheter så kan jeg ikke kjøpe en sal til 10-15 tusen nå,så må ha noe som er billig men likevel ok kvalitet på.

kom gjerne med andre anbefalinger om dere har :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hard og dårlig stopping, smal kanal, håpløs bomvidde og en merkelig svai...

IKKE kjøpe en billig-sal. Sats heller på å kjøpe en brukt sal. Kan godt være en hønngammal lafsete sal, som er fra et godt salmakeri, fremfor å kjøpe noe slikt. Mange selger brukte syntetsaler til et par tusen. Det kan være et godt alternativ.

Skrevet

ok...hva med wintec-salene da,kan det være alternativ som er litt dyrere enn denne?

har hørt at man ikke skal kjøpe brukte saler,siden de er formet til en annen hests rygg..? :klø:

Skrevet

Nye saler er jo heller ikke formet etter din hest sin rygg ;) Hvis du har mulighet bør du få hjelp av en salmaker til å finne en passende sal. Er du heldig, har denne liggende eller kjenner til en brukt sal som kan passe til din hest.

Har forøvrig god erfaring med Wintec.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Wintec funker bra det. Bare vær klar over at svaien endrer seg ved bytte av bomjern.

En gammel sliten sal, er alikevel mye bedre i stoppen enn en billigsal. Har ennå tilgode å se en billigsal passe en hesterygg, og jeg har sett på mange.

En sal former seg til hestens rygg, men en hest forandrer ryggfasong kontinuerlig, så man må uansett bytte sal underveis. Men ikke dermed sagt at en bruktsal ikke kan passe godt på en annen hest.

De salene som har passet best noen gang til mine, har vært bruktsaler faktisk. De har liksom satt seg og man ser med en gang om salen passer eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så på sal for en stund siden. Hadde ikke veldig god råd der og da, så spurte selgeren av salen, han sa han ikke ville solgt en slik sal til sin verste fiende engang. Husker ikke nøyaktig hvordan sal det var (merke), men det var noe ala det der.

Jeg endte opp med å kjøpe en syntetsal til cirka 3000. Merket horse saver. Kjempesal til en billig penge. Den blir selvfølgelig aldri så bra som en skikkelig lærsal, men den er slett ikke ille.

Hesten min får lett øm og vond rygg, men denne har vi hatt i snart 2 år uten ryggvondt :)

Skrevet

Har selv brukt Wintec over en periode med god erfaring, men ja, svaien endres ved skifte av bomvidder. Skal dog store forandringer til (type fra M til XW) før det merkes.. i alle fall her i gården. Hööks-salen blir lett klumpete og er ikke særlig hyggelig å sitte i heller. Eneste billigsalen jeg har gode erfaringer med er Maxam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...