Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe mitt første par med fjellstøvler. Jeg er student, og har absolutt ikke råd til å kjøpe sko fra Crispi til over 2000 kroner.

Derfor lurer jeg på om noen av dere har gode erfaringer med litt billigere sko?

Vi skal gå tur over flere dager, så de må være gode og lette på foten, og altså ikke koste en formue.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

Jeg har god erfaring med de italienske merkene (Scarpa, Crispi) til en smal kvinnefot. Men det finnes jo selvsagt uttallige andre merker. Jeg synes du skal ta deg en tur til f.eks. XXL, og si at du ønsker en rimelig sko til bruk på fjellet i noen dager.

Jeg vet det er fristende å kjøpe den billigste skoen, men husk at du skal ha dem på beina i ulendt terreng i opptil flere dager... Da lønner det seg å kjøpe noe skikkelig fremfor å måtte slite med en sko som ikke sitter riktig, gir gnagsår, blir ødelagt og generelt ikke er god.

Edit: Du får også lettere modeller av fjellsko, men skal du gå i fjellet med ulendt terreng vil jeg ikke anbefale disse. Du trenger støtte og stabilitet som du får i de "tyngre" modellene.

Endret av Ms. Raggsokk
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale å gå på en butikk som har mer spesialkompetanse enn XXL. I Oslo er Oslo sportslager eksperter. Fjellstøvler er grusomme hvis de ikke passer foten din, så bruk så mye penger du kan.

Litt avhengig av terreng kan det jo hende at du slipper unna med hiking sko.

Gjest Distiller
Skrevet (endret)

.

Endret av Distiller
Skrevet

Uansett hvilke sko du kjøper må du regne med å bruke litt tid på å gå dem inn, så kjøp dem i god nok tid! Gnagsår gir ikke noen god turopplevelse. Bruk dem gjerne som vanlige sko noen uker. Får du gnagsår, går du med andre sko til de er grodd, og så putter du på gnagsårplaster på de utsatte stedene til neste gang du går med dem.

Jeg har noen "ordentlige" fjellsko fra Crispi, og noen lettere hikingsko (heter det vel), Scarpa Zen. Sistnevnte er nesten mer som joggesko å regne, og jeg synes godt de kunne gitt litt mer støtte (den er helt lav), men alt i alt er jeg fornøyd, spesielt siden de ligger på rundt 1300 kr. Med lett oppakning og ikke altfor krevende terreng kan de være nok -- litt vanskelig å vurdere siden jeg kun har brukt dem på relativt enkle dagsturer.

Det viktigste, som flere nevner, er at du finner en sko som passer foten din. Det hjelper ikke at skoen har fått toppkarakter i all verdens tester om den ikke sitter. Bruk god tid på å prøve, og oppsøk butikker med god kunnskap og service (du må jo faktisk ikke kjøpe i den samme butikken).

Gjest Jalle
Skrevet

Jeg skal kjøpe mitt første par med fjellstøvler. Jeg er student, og har absolutt ikke råd til å kjøpe sko fra Crispi til over 2000 kroner.

Derfor lurer jeg på om noen av dere har gode erfaringer med litt billigere sko?

Vi skal gå tur over flere dager, så de må være gode og lette på foten, og altså ikke koste en formue.

Timberland, jeg er veldig fornøyd med mine som jeg kjøpte hos XXL.

Skrevet

Jeg kjøpte i utgangspunktet Gvarv fra Stormberg for å bruke på lette småturer, men har endt opp med å bruke disse på alle turene vi går. De har vært med på toppturer, ukestur på Rondane o.l. Helt supre, synes jeg! :)

Er jammen ikke sikker på om de selges noen steder lengre, men jeg kjøpte de i alle fall på salg, til ca. 500,-.

Skrevet

Både kjæresten, og flere av mine kompiser sverger til militærstøvler, og de er jo ikke de dyreste... men de skal visst kreve litt mer inngåing enn andre fjellstøvler.

Eller så har friluftsmagasinet tilbud på Alfa Walk Queen. Disse har jeg, og føles kjempegode på min fot. Har stelt pent med de, og de er fortsatt fine etter 6 år med mye bruk (det er fordelen med å innvestere i lærstøvler). Det jeg har sett at disse taper på i tester i forhpld til scarpa f.eks, er at de mangler litt på gripeevnen.

Men du sier du vil ha lette støvler, men sier samtidig at du skal gå over flere dager? Mener du dagsturer fra en base flere dager på rad? For hvis det ikke er det du mener, og du skal gå med oppakning på flere dagers tur, så burde du virkelig ikke kjøpe lette støvler.

Skrevet

hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en hiking sko. det er en litt billigere variant, og ofte lettere enn en klassisk fjellstøvel. Du kan få både høye og lave varianter. Mange velger hikingsko i stedenfor grunnet pris. De har godt grep i sålen, og fungerer like bra. Timberland har flere varianter, Salomon, Merell, Viking er noen andre gode og sikre merker. de finnes både med å uten goretex..

Gjest Ruccola
Skrevet

Skal du ha en litt lettere sko vil jeg absolutt ambefale salomon Elios tur/fjellsko :)

Lettere og mykere enn de typiske fjellskoene, og tar også derfor litt kortere tid å gå inn som regel :)

Vet de har dem på MX-Sport. Ligger på rundt tusenlappen på kampanje.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Kayland er gode fjellsko. Også Scarpa.

Skrevet

Alfa sine.. definitivt!!

Men du må bruke litt penger på fjellsko, dette er støvler man kan ha i hvertfall 10 år, og som skal bli bedre og bedre.

Det er uhyre viktig at de sitter godt på forten, og at du har gått de inn før de skal brukes på tur:)

Ikke tenk penger når det gjelder dette type kjøp, her bør du gå etter kvalitet!!

God tur & lykke til med valg av sko..

(ps: mine Alfa sko er 11 år gamle, og med masse skopleie så er de bedre en noensinne:)

Skrevet

Enig ang Alfa, knallfornøyd med mine.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å velge skinn over gore-tex i allefall. Goretexstøvler blir faktisk våte etter en lang dag i fjellet - noe jeg ikke har opplevd med mine numbuk-fjellstøvler. Særlig viktig er det at du ikke har gore-tex der hvor tærne bøyes, da vannet vil "presses" inn i støvelen over tid.

Ellers er jeg enig i de over her som sier at du bør velge en stivere og tyngere støvel. I tillegg har jeg erfart at det er bedre å kjøpe en som føles litt "for" stiv ut i butikken, da de blir litt "slappere" over tid.

Nå var det ikke akkurat dette du lurte på, men jeg ville bare dele mine erfaringer. Det er kjipere å bruke 1000 kr på sko du ikke er fornøyd med enn 2000 på de perfekte skoene, selv om det innebærer ei uke på havregrøt. Jeg angrer virkelig på kjøpet av mine første fjellsko (1200 kr). Etter ett år måtte jeg kjøpe meg nye (de gamle mistet totalt passformen) til 2400 kr - på studentøkonomi.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg prøvde Alfa, knallfine sko. Men 37 virka for små, 38 virka bedre men kanskje litt store. Hvilke velge da?

Skrevet

Jeg prøvde Alfa, knallfine sko. Men 37 virka for små, 38 virka bedre men kanskje litt store. Hvilke velge da?

Prøvde du dem med ullsokker i? I utgangspunktet er det bedre å ha litt for store sko som du kan ha sokker i enn litt for små (man blir ALDRI varm på tærne med for små sko...), men hvis de ikke sitter godt på foten kan de gi deg gnagsår. Hvis ingen av størrelsene egentlig passer kan det ha noe med passformen å gjøre. Prøv litt andre sko og se om ikke de sitter bedre -- det hjelper ikke at skoene er fine hvis de ikke passer foten din.

Skrevet

Prøvde du dem med ullsokker i? I utgangspunktet er det bedre å ha litt for store sko som du kan ha sokker i enn litt for små (man blir ALDRI varm på tærne med for små sko...), men hvis de ikke sitter godt på foten kan de gi deg gnagsår. Hvis ingen av størrelsene egentlig passer kan det ha noe med passformen å gjøre. Prøv litt andre sko og se om ikke de sitter bedre -- det hjelper ikke at skoene er fine hvis de ikke passer foten din.

Ja jeg prøvde med ullsokker i.

Jeg har et par fra før, som jeg egentlig er veldig fornøyd med som er i merket Conway.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...