Gå til innhold

Skritteller

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Jeg bruker å gå tur ca 5 ganger i uken. 30 - 60 min og gjerne noen fjellturer når jeg har tid som er lengre turer da.

Har på meg skritteller. Og en tur på ca 45 min blir omtrent 4-5000 steg tror jeg det var.

Har hatt den på meg på jobb, og går ca 5000 steg da i løpet av en dagvakt.

Men er målet virkelig 10 000 steg om dagen? Da må jeg altså gå en lang tur etter jobb også, når jeg i tillegg har gått hele dagen på jobb.

Noen plasser leste jeg at en halv times mosjon hver dag, er "målet" for folk flest. Men hvis jeg legger sammen timene på jobb og en tur etterpå, så blir det jo mye mer enn 30 min.

Er målet 10 000 steg?

Synes liksom det er litt mye. Døgnet har jo nesten ikke timer nok til å rekke over alt.

Er i fin form og skal ikke slanke meg eller noe.

Bare lurer litt på dette ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klipper og limer :)

Hvor nøyaktige er skrittellerne?

De fleste skrittellere er mest nøyaktige når det gjelder å telle antall skritt, mindre nøyaktige når det gjelder å estimere tilbakelagt distanse (de fleste skrittellere antar at et skritt har en bestemt lengde, for eksempel 70 cm) og minst nøyaktige i beregning av kaloriforbruk. Her er det er imidlertid store forskjeller på ulike skrittellere. Ta testen nederst for å sjekke ditt pedometer.

Vanlige unøyaktigheter

Undersøkelser har vist at pedometre mister sin nøyaktighet på lav ganghastighet (under 3 km/t). Dette skjer fordi opp/ned bevegelsen i hofta er for liten til at den indre mekanismen klarer å registrere skrittet. Plassering av pedometeret er en annen kilde til unøyaktighet; det bør plasseres på hoften over høyre kne, men ofte velger man å plassere det andre steder, for eksempel i korsryggen eller på siden av hoften.

Hvor mange skritt bør jeg gå pr. dag?

I USA og Japan er det for tiden en kampanje som heter ’10.000 steps/day’ altså 10.000 skritt pr dag. Dette er ganske mye og krever at man bruker en del av dagen til aktiv trening. Ca 10 minutter med rask gange vil tilsvare drøyt 1000 skritt. Nærmere 100 minutters rask gange kreves altså for å oppnå 10.000 skritt dersom man skal gjøre det i et jafs.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet (endret)

Takk for info Baltazar ;)

Jeg har ikke en ordentlig skritteller, men har det på mobilen.

Men tror den teller ganske nøyaktig egentlig.

Telte samtidig som jeg fulgte med på mobilen etter hvert, for en stund siden. Og da var det ganske nøyaktig.

Blir nok en del trening altså om man skal gå 10 000 steg hver dag!

Men av og til går jo an :)

Edit:

Spørsmål: Noen som vet hvor mye kalorier man forbrenner av å gå 10 000 steg i passelig tempo? Ikke rusling men heller ikke veldig fort gange.

Og eventuelt hvor mye man forbrenner på 5000 steg?

Endret av SmurfeLurfen
Skrevet

Ja, det ser ut til at det kreves en del tid for å gjennomføre

10 000, men nå som du går 5 ganger i uka i tillegg aktiviteten på jobben så er jo det veldig bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...