Gå til innhold

Makrell i tomat bra for vektreduksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er makrell i tomat egentlig sunt?

Er det bra for de som slanker seg og vil ned i vekt?

Når man åpner en makrell i tomat-boks, er noen av fisken brun, og det ser ut som om skinnet er på!

Hvorfor er det ikke ren filet??

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er makrell i tomat egentlig sunt?

Er det bra for de som slanker seg og vil ned i vekt?

Når man åpner en makrell i tomat-boks, er noen av fisken brun, og det ser ut som om skinnet er på!

Hvorfor er det ikke ren filet??

det er bare 5 gram karbohydrater i den. Det er 14 gram proteiner, 18 g fett, hvorav ca 7 gramer enumettende fettsyrer og 6 gram er flerumettede fettsyrer. Det er 4 gram mettede fettsyrer og så er det omega 3 fettsyrer i som er sunt, og så er det antioksidanter. Kan ikke se at det skulle være negativt å spise dette om man vil ned i vekt. Og ja skinnet er på, men på makrellen er det så tynt at det merkes ikke. Det brune er fett

Skrevet

Det brune er ikke fett, men vanlig fiskekjøtt. Du ser dette på laks også.

AnonymBruker
Skrevet

Det brune på laksen er fett, men sunt fett med masse omega3.

Har hørt om en som var veldig overvektig og som spiste knekkebrød med makrell i tomat til frokost, lunsj og kvelds pluss vanlig middag, frukt og grønt. Hun mente at en av grunnene til at hun lyktes, var at det ikke var rom for utskeilelser når hun hadde bestemt seg for å bare skeie ut med knekkebrød og makrell i tomat. Det gikk cirka to bokser daglig og hun ble ikke lei.

Skrevet

Så lenge du er litt bevisst på mengden tror jeg det kan gå fint sammen med en innsats for å gå ned i vekt, ja! Selv spiser jeg veldig lite av det for tiden, rett og slett fordi jeg liker å ha ganske mye makrell i tomat på brødet/knekkebrødet, og da blir det fort en del kalorier, men om du spsier en fornuftig mengde (og selvfølgelig passer på å holde deg til fornuftig mat til de andre måltidene også) tror jeg ikke det vil bli noe problem :-)

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det brune er ikke fett, men vanlig fiskekjøtt. Du ser dette på laks også.

Det brune er fett jo. Kjøttet på laksen er rosa.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det brune på laksen er fett, men sunt fett med masse omega3.

Har hørt om en som var veldig overvektig og som spiste knekkebrød med makrell i tomat til frokost, lunsj og kvelds pluss vanlig middag, frukt og grønt. Hun mente at en av grunnene til at hun lyktes, var at det ikke var rom for utskeilelser når hun hadde bestemt seg for å bare skeie ut med knekkebrød og makrell i tomat. Det gikk cirka to bokser daglig og hun ble ikke lei.

Huff. Hørtes kjedelig ut å leve bare på det. Forøvrig ikke rart man klarer å gå ned da om man bare lever på knekkebrød.

Skrevet

Det brune er fett jo. Kjøttet på laksen er rosa.

Feil. Det brune er rød muskulatur - en lett tilgjengelig energikilde til hurtige bevegelser. Det rosa er hvit muskulatur.

(Forvirrende, ja, men sånn er det)

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Feil. Det brune er rød muskulatur - en lett tilgjengelig energikilde til hurtige bevegelser. Det rosa er hvit muskulatur.

Jaha hvordan forklarer du hvor fettet på fisken ligger da? Det brune er jo ikke like fast som resten av fisken. Det er mykere og nesten litt løst.

Endret av BettyBoop28
Skrevet

Jaha hvordan forklarer du hvor fettet på fisken ligger da? Det brune er jo ikke like fast som resten av fisken. Det er mykere og nesten litt løst.

Fettet er jevnt fordelt gjennom hele muskulaturen - ikke nødvendigvis synlig, men man smaker fort forskjell (tenk oppdrettslaks vs villaks).

Skal innrømme én feil (skrev litt for fort tror jeg...): den røde muskulaturen (altså den med brun farge) er energilagre for langdistansesvømming, ikke hurtigsvømming.

Er bare å google rød & hvit muskulatur ;)

Skrevet

Det varierer jo fra fisk til fisk, men mange fisker har mer fett på utsiden av muskelen mot skinnet. I tillegg er det mellom og i musklene. Andre har mindre.

Skrevet

Der fisken flaker seg, der ligger det fett, f.eks. Det ligger også en god del fett i buken, men dette skjæres vekk i foredlingen. Sist jeg så elendig foredlingsarbeid var på Kiwis helgetilbud, de laksefiletene der hadde mengder av fett på den tynneste delen.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Der fisken flaker seg, der ligger det fett, f.eks. Det ligger også en god del fett i buken, men dette skjæres vekk i foredlingen. Sist jeg så elendig foredlingsarbeid var på Kiwis helgetilbud, de laksefiletene der hadde mengder av fett på den tynneste delen.

Åja. jaja. Uansett kan man konkludere med at makrell i tomat er sunt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det muskler i fisk? :sjokk:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er det muskler i fisk? :sjokk:

Ehh ja, hvis ikke hadde det vel vært vanskelig for de å f. eks... svømme?

• Liker 1
Gjest fiskebolla
Skrevet

Makrell i tomat bra for vektreduksjon? eller er det for mye kalorier og fett/karbohydrater?

Det inneholder mye proteiner og sunt fett som gjør at det metter bra. Du holder deg mett lengre ut over dagen om du spiser makrell i tomat på brødskiva enn syltetøy for eksempel. Det er heller ikke spesielt rikt på kalorier. Rundt 300 kal i en boks tror jeg. I tillegg er det veldig sunt med masse omega 3, og ikke minst veldig godt! :spise:

Gjest döderlein
Skrevet

Det er godt for hjertet også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...