Gå til innhold

Bryllups dagboken min

julibrud 2004

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Da har vi kommet noen skritt nærmere bryllupet. Invitasjonene er nesten i boks.De skal sendes ut om en måned.. Gjestelista er ferdig.

Og har akkuratt booket lokalet og bestilt vielsen...

Kjolen min er til sying i dette øyeblikk....

Menyen er nesten ferdig. Er enda usikker ang. forretten, men skal ta kokken til meg om ikke lenge og bli enige...

Musikken brenner vi på cd, og skal leie inn et proft annlegg.

Huff det ble plutselig så virkelig..he,he.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja nå har vi kommet litt lengere i planleggingen...Deilig :) ...

Vi har ordnet bryllupsuiten... Det var egentlig fult på hotellet den dagen, men i og med at gubben jobber der plotta sjefen oss inn allikevel :klaske: Gubben spurte en av servitørene om hun ville servere, og det sa hun ja til, og skulle fikse to tre stykker til.

Menyener endelig bestemt.

*forrett:suppe

*hovedrett: røkt svinekam med tilbehør

*Dessær: vanilje is med varme skogsbær og eggelikør for de om ønsker det...

Lokalet er bestilt men har ikke bestikk eller noe annet... Så vi er nesten ferdig å skaffe glass. Blir til å gå mye i plastik, tallerken ol. er fiksa, men mangler bestikk.. Hvor i pokker skaffer jeg bestikk til over hundre mennesker... :klø:

Får vel ta en innsamlingsrunde eller no slikt hvis jeg ikke finner en bedre løsning.

Invitasjonene er ferdige, og venter bare på konvoluttene jeg har bestilt, så blir de sendt ut. Mangler enda noen adresser... Men det fikser jeg så snart mildværet slår til igjen og jeg får bevegt meg utafor døra...

Og så fikk jeg vite et kjolen er ferdig den 30.januar. Så den kommer med svigerfar rundt den 14. februar. Nå til helga drar vi til nærmeste by (20 mil unna) får å finne dress til mannen. Også har gjort en avtale med svigermor at hun og gubben skal møtes på våren hos en brudesalong, for å fikse resten av antrekket. Kjøper kun bukse og jakke nå. Tenkte at noe kunne jo han også holde hemmelig for meg... Da fikser de antrekk til guttene også, så de blir mest mulig lik faren. Elstemann skal jo være ringbærer, håper yngsten fikser å gå opp sammen med broren, men har egetlig ikke store forventningene til han da han er kun 15 mnd når vi gifter oss........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på bytur i helga og fikk kjøpt dress til mannen. Vi begge ble enige om at han skal ha en ordinær dress, men legge litt ekstra med vest ol. til. Da ble han fornøyd. Har aldri sett min dressahter av en mann med dress før. Skal inrømme at han var rimelig kjekk med dress :hjerter:

Skulle egentlig ta meg en tur på blomsterforretninger rundt omkring for å sjekke ut om brudebuketten, men fikk melding fra de som passet barna våre at minstemann spøy som en gris, så vi hadde ikke samvittighet å bruke mere tid en nødvendig. Hadde tross at ca 2,5timers kjøre vei hjemmover+at veien er stappfulle av rein, og kan dermed ikke holde noen høyere hastighet store strekninger....

Men fikk jo ordna hovedtingen som vi skulle gjøre.

Gubben og jeg hadde 3 alternativer til toastmaster i familen. 2 fra hans side og en fra min. Valget kom en i hans familie som kjenner meg også littegrann. Og mannen har et nærmere forhold til. Han svaret forresten ja. Da var toastmaster jobben booket.

Da skriver jeg en liste på hva som er ordnet..

* kirka

*lokalet

*kjolen blir ferdig i morgen

*skoene er bestilt

*dress til mannen

* talerken, glass -bestikk

*invitasjon blir sendt ut om to-tre uekr

*hjemmeside med ønskeliste

*toastmaster

*min forlover, mannen har enda ikke spurt sin

*konjakken står pappa for

*bryllupskaka

*kokk

*servitører

Det var vel alt jeg kom på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig!!!!

Det kom jo opp jo....

Utrolig at jeg fikk det til.Er bare så jævla kløne på slike ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ville bare stikke innom og innrømme at jeg faktisk smugleser din og! :ler:

Men så plutselig at jeg har da skrevet i den og, flink jente! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Bare morsomt å få hilsner. Driver å smugtitter hos andre også. Kanskje jeg skulle bli flinkere å skrive en hilsen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå er kjolen ferdig sydd, kommet til norge og kommer opp til meg til helga... ER litt irritert på svigerfar da han har vist fram kjolen til alle og enhver i bygda. Det var han og kjærringa som ordnet den nede i Tailand for meg.Så den havner hjemme hos meg selv i en kjolepose. Så har jeg kontroll over alle som absolutt bare må se den. Har så lyst at det skal være en "hemmelighet" fram til den store dagen. Føler på at kjolen blir "gammelt" nytt når alle i gubben sin slekt har sett den :roll: så for å forhindre at flere enn nødvendig får seg en titt skal jeg ha den hjemme i klesboden... gubben respekterer at kjolen ikke er for hans øyne før dagen, så håper jeg kan stole på han....

Grrrrrrrrr :evil: ER så irritert over dette.... Er vel sikkert litt håpløs nå, men kan ikke en fremtidig brud få lov til å være litt håpløs ang. denne saken????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi!!!! Nå er kjolen kommet. Hoppa i den med en eneste gang.. Den var så fin :heiajente: . den satt som støpt på meg også. Muligens må jeg legge den ett par cm i lengden. Men det skal ikke bli noe problemer... Klarte nesten ikke å konsentrere meg i går etter å ha hadt kjolen på meg..

Vi var på skikelig midddag i går. Gubben jobber på et hotell og kjøkken og resturang sjefen hadde avsjed middag i går. Det var litt av noen retter.

Første rett var hummersuppe

neste var villsvin

tredje var ørret

fjerde var en vile rett, da fikk vi sorbè

femte rett var alligator

sjette rett var struts

neste var antilope

Og en vanvittig god dessert av skjolkoladesuflè og sorbe og bær saus..

Det blir artig å se han kokke i vårt bryllup og se hva han finner på med maten der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Sitter og er så utålmodig til den store dagen... Driver på med drikkevarene nå... Det kokes og kjøpes :sjarmor: i alle bauer og ender..

Oppdaga at ølet ikke er noe særlig billigere i Finland enn i Norge. Så vi blir til å hente ølet herfra. Samtidig har vi fått låne et tappetårn og skla kjøpe et helt fat med øl for å ha bak i baren... Vi driver og lurer på om vi skal ha servering av alkolhol rundt bordet... HAr noen i gubben sin slekt som ikke nøler med å lempe innpå hvis sjansen byr seg... Og det erjoe ndel unger rundt om der, så vil spare dem for opplevelsen med disse folka :roll: .... Svigerfar vil spandere levende musikk på oss i bryllupet, så finner vi et band som spiller bra og ikke bare svensktopper så slår vi antaglevis til... Vi har ikke lagt inn mange kronene til den posten, sa vi egentlig skulle ordne med anlegg og brente cd`r... Sparer der det kan spares :tunge1: Kjøttet har vi fått en bra pris på. Så vi skulle komme tilbake i mai og bestille...

Nei har så lyst å skrive mer men kommer ikke på så mye annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fikk en telefon fra min lillesøster som faktisk er den som bor nærmest av de alle sammen. Er 20 mil unna meg. Det som er saken er at jeg har allerede fyllt opp huset mitt til bryllupet med bl.annet en av våre søstre med sin familie da hun også skal være min forlover...

Denne søstra mi har det med å bruke meg som høggestabb. Er det noe hun er sur for, er det meg det går utover. Sist vi snakka lurte hun på det med overnatting. Da spurte jeg ikke om hun og manne skulle dele hytte med pappa, det viste hun ikke, men lurte litt på priser. Jeg fortalte hva ting koster pr natt, mne vi skulle undersøke om vi fikk noen tilbud fra hotellet her da gubben jobber der. Skulle komme tilbake til henne med disse prisene.. i dag ringte hun, ga henne info ang. prsiser. Fikk bare en masse pepper om at hun ikke hadde råd til å betale så mye pr natt. Fortalte henne at vi kan forsøke å få lånt ei campingvogn så de kunne sove utafor hos oss, det var faen ikke bra nok. Tilslutt kom det fram at hun kunne dele hytte med pappa for en billig sum.. Hun slang også i trynet på meg at det ikke virka som vi ville ha dem der. Varsku at jeg hadde ikke invitert henne viss jeg ikke ville ha ho der. Ikke av høflighet engang.. Nei det trudde hun ikke på. Jeg skjelte henne ut tilslutt med at dette var tull, og de siste gangene hun har ringt meg er det bare for å krangle. Varsku også at jeg er dritt lei å være huggestabben hennes. Hun får pokker finne seg en anne å lage bråk med. Det virker som det ikke er så ille å ringe bare for å skjelle meg ut, jeg er jo "bare" en storesøster. Hun har drevet på med dette i snart 10 år.

Greit hun ba om unskylding, og fikk litt bakoversveis for hun aldri hadde sett på det på en slik måte. Vi fikk nå ordna opp i alt, det viste seg også at det var svigermora hennes som hadde sitti å fyrt henne opp med at det ikke virket som jeg ville ha dem der iom at jeg ikke kunne tilby husrom gratis, da det var fullt.

Jeg sitter nesten bare å vente på hva det neste som skjer.. Forlanger folk at man skal måtte betale for overnattingen deres???? Da får de heller bare la være å komme, jeg har ikke tykk nok lommebok for en slik utgift...

Måtte bare få det ut. Er litt deppa nå... Vi har en spes. familie, med litt rare gener i oss. :roll: Har kuttet all kontakt med moren min pga av hun har mishandlet emg psykisk og fysisk i all hennes tid, og blir bare verre og verre. Og har ikke invitert henne engang av høflighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg skoene som jeg bestilte fra bridalshoes.. De var like skjønne i virkeligheten, som på bilde og passet meg perfekt :-) Så da er mitt utsyr ferdig. Da er det bare mannen og gutta som mangler utstyr.. Men det ordner vi løpet av april/mai... Kjolen min må jeg få lagt opp i lengden. den ble sydd litt for lang for meg.. :roll: Ellers så kommer spriten i dag... Kjelleren begynne å ligne et skikkelig spritlager snart...

Har så smått fått inn svar på hvem som kommer også..

Gleder meg til dagen, den nærmer seg sakte men sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Kommet litt lengere i planleggingen.. Liten sjekk liste:

Har ordnet

*Kjole, må bare legges opp litt i lengden

*Klær til gutta, mangler sko

*dress til mannen,mangler skjorte,vest etc til den

*Utstyr til meg er ferdig

Drikke:

*spriten er i hus, og deler av cognacen.

*Vin er ferdig innkjøpt

*Halveis i ølinnkjøp.

Mat:

*Kokk er ordnet

*servitører er ordnet, mangler antall og pris.

*Is til dessert er bestilt

*kjøttdeig til gryteretten (nattmat)

*har ordnet en som baker rundstykker til nattmat

*Kake lista er ferdig

*bryllupskake er bestilt

* Meny er bestemt, skal betille kjøttet i mai/Juni

Praktiske ting

*Lokaler er booka, betales i Juni

*Forlover er i orden

*Kirka er bestilt

*invitasjonene er sendt., svarfrist uti mai.

*Sanghefter driver jeg å lager

*Bordkort er også under produksjon

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk kaffe besøkav naboen her i stad, så jeg får fortsette på lisya mi..

praktiske ting

*Fotograf er ordnet. Blitt delvis enige om pris..

* Inn og utgang musikk er nesten bestemt

* bordpynt er nesen ferdig innkjøpt.

*glass, service, bestikk ol er ferdigkjøpt.

* frisør er bestilt til meg. Mangler time til mann og barn

Det er vel det jeg kom på i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin kjole du har! Og så bra at den passet perfekt,da :P

Ikke la søstra di ødelegge kosen med planlegginga,la henne hugge på noen andre.

Det var morsomt å lese i dagboka di.Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsninger alltid like hyggelig å se.. :enig_animasjon:

Driver på å pusse opp stua disse dagene, så det er begrenset hvor mye tid det blir til bryllups planlegginga disse dagene. Litt greit med en pause i det også. Kan bli litt "mye" bryllup på en gang. I dag fyller yngste sønnen vår 1 år. Hadde selskapet litt på forhånd,men skal ordne en liten kake nå i ettermiddag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ja da fikk jeg mitt utdrikningslag overstått..

Min søster, som også er forlover bor i Vestby, og dit dro jeg og en venninde på torsdag. Deilig med litt sommer. Kom i fra 8 grader og ned til ca 20 grader.. Ble selvfølgelig forkjøla :( .. Men lot ikke det stoppe meg. Hun samlet alle mine søstre til en sammenkomst på torsdag ettermiddag. En av dem har jeg ikke sett på 8 år. Det var fantastiks morsomt. Vi satt i hagen og koste oss med spekemat og bablet til ut mot kvelden. Dagen etter på dro vi inn til byen, fikk blåst bort noen penger på shopping, før søstra mi ga meg en ny overaskelse. Jeg ble brakt opp til min yndlingtante som jeg ikke hadde sett på over 10 år. Ungene hennes har jeg ikke sett siden de var små.. De var morsomt. På ettermiddagen fikk jeg besjed om å sette meg i bilen og så kjørte de av gårde. Søstra mi sa at np skal jeg gjøre noe som hun aldri hadde turt. Skal love dere at jeg ble bra nervøs...

Det viste seg at jeg skulle opp i et småfly... :o Det var gøy, fikk litt adrenalin kikk av det. men var for feig til å ta en loop.. Fikk styre selv også.. Etter en god stund oppe i lufta kom vi ned igjen.. Var helt skjelven i knærne etterpå... Men Gud så artig.. Fredagen tok vi det rolig, og gikk tidlig til sengs. Lørdagen bar det inn til byen igjen. Blåste igjen noen kroner ut i shopping :hoppe: .. Etter et par timer tok meg med på kjøretur. De kjørte meg til Holmen fjordhotell, der jeg fikk 80 minutter med skikkelig Spa behandling... Trur jeg aldri har vært så avslappa som da. Det var fantastisk. :kul: Var som en ny kvinne da jeg kom ut igjen... Dro inn til byen der en veninde som jeg ikke har sett siden jeg flytta fra oslo sto og ventet på meg.. Vi dro på Peppes og mimret om gamle tider og utvekslet nytt.. Det var kjempe flott.

Lørdagskvelden pyntet vi oss og dro på big horn Steak house og spiste en bedre middag, Jeg, venninna mi, saøstra mi og samboeren hennes. Vi lo og hadde det kjempekoselig...

Søndagen dro vi tilbake til Finnmarka igjen...Var deilig å komme hjem til mann og barn igjen som jeg hadde savnet så fryktelig mye..

Det var en fantastisk tur.. Akkuratt slikt jeg kunne tenkt meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint utdrikkingslag! Lykke til med resten av planleggingen, nå nærmer det seg stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...