Gå til innhold

Låsning i ryggen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I lengre tid(måneder?) har jeg hatt litt ubehag/vondt i ribbeina på venstre side. Det er slik at hvis jeg feks ligger i sofan, og skal sette meg opp, så trekker musklene rundt ribbeina seg sammen. Det kjennes slik ut iallefall. Det har ikke vært sånn konstant, men veldig varierende.

Og for et par timer siden ble jeg plutselig kjempestiv i ryggen! Dette er ca mellom skulderbladene, litt mot venstre, altså samme plassen som i ribbeina. Jeg klarer ikke å bøye meg godt bak, og når jeg står for lenge blir det vondt og slitsomt. Som når du holer noe tungt oppe med en arm lenge nok, du blir helt matt i armen din, slik er det med ryggen.

Noen som kan si hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det skjønner jeg jo. :)

Tenkte mer på å få høre noe om hva det kanskje kunne være, før jeg evt. går til kiropraktor/manuellterapeut. Det kan jo være noe som går over helt av seg selv, så jeg går ikke med mindre jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg jo. :)

Tenkte mer på å få høre noe om hva det kanskje kunne være, før jeg evt. går til kiropraktor/manuellterapeut. Det kan jo være noe som går over helt av seg selv, så jeg går ikke med mindre jeg må.

Min erfaring er at mye ryggvondt går over av seg selv, men ofte kan det gå raskere med hjelp fra kiropraktoren. Du skal ihvertfall ikke ta det med ro fordi du har vondt i ryggen, du må være i bevegelse for å bli bedre.

Jeg vil anbefale et par av øvelsene herfra: http://www.majorstuen-osteopati.no/index.cfm?id=294434

- Øvelsen som tøyer hofteleddsbøyeren. Med denne kan du også få mye bedre tøyning av framsiden av låret hvis du tar tak i foten på beinet som ligger bakover og drar den opp mot rumpa.

- Hofteleddets utadrotatorer. Jeg pleier å ligge når jeg tar denne, jeg synes jeg får bedre effekt da enn om jeg tar den sittende.

Hold hver øvelse i minst 60 sekunder.

Da jeg gikk på skolen lærte vi å tøye ut etter aktivitet, men det er jo ikke bra. Hvis man har vært i hard aktivitet har man fått noen muskelrupturer, og da blir musklene bare enda mer ødelagt av å tøye. Jeg er også uenig i at man skal tøye før man trener. Etter tøyning vil musklene gjerne slappe av, ikke trene. Derfor pleier jeg å tøye kald muskulatur før jeg legger meg. Da kjenner jeg meg salig i kroppen og sovner fort, og jeg har sjelden problemer med rygg eller hofter.

EDIT: Jeg har ingen god formening om hva ditt problem kan være, det kan være generelt stiv muskulatur, eller det kan være en feilbelastning du har fått og/eller at du kompenserer for en skade eller skjevhet i skjelettet. Uansett skader det ikke å gjøre tøyeøvelser, og prøv også å være i aktivitet og bruk ryggen.

Endret av Lance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...