Gå til innhold

Kommer bøter på rullebladet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en del år siden bestilte jeg 100 kapsler efedrin på nett, pakken ble stoppet i tollen, og jeg ble innkalt til avhør og fikk rundt 2000-2500 kr. i bot. I brevet fra politiet sto det at dersom boten ikke ble betalt ville jeg få 3 (eller 4) dager i fengsel. Står dette på rullebladet? Og blir det fjernet etter en viss tid?

Tenker da på innreise til USA via Visa Waiver program. Kan jeg krysse av for at jeg ikke er tidligere straffedømt, og få innreisetillatelse, eller må jeg søke om visum? Har liten lyst til å ringe ambassaden å høre, da jeg syntes hele saken er temmelig pinlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs om det var et forenklet forelegg, eller om det var et faktisk forelegg?

Jeg fikk nettopp fartsbot, og spurte politiet om det samme. Da sa de at forenklet forelegg ikke kommer på rullebladet, men det gjør forelegg.

Vil ikke tro at en så lav sum vil komme som forelegg, men er ikke sikker.

Skrevet

Og så er det vel sånn at et forenklet forelegg ikke kommer på rullebladet, men det havner i "historikken" din, altså attesten(som har et offisielt navn) som f.eks barnevernet/bup henter ut om dere skal adoptere. Jeg kjenner i alle fall noen som fikk gravd frem noen forenklede forelegg fra fartsbøter på dette viset.

Skrevet

Det skal ihvertfall ikke dukke opp på en uttømmende politiattest, i følge politiet, så synes det høres rart ut at det skal bli gravd frem gamle forenklede forelegg i noen sammenheng.

Skrevet

Det skal ihvertfall ikke dukke opp på en uttømmende politiattest, i følge politiet, så synes det høres rart ut at det skal bli gravd frem gamle forenklede forelegg i noen sammenheng.

Nei, ikke vet jeg, har bare fått det fortalt...

• 7 måneder senere...
Skrevet

TS her. Jeg fikk et forelegg, ikke et forenklet forelegg. Dette skjedde for 6-7 år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...