Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på om dette er rikgtig plass i forhold til det jeg skriver om. Men jeg prøver meg.

Samboeren min og jeg har gjort det slutt og vi skal flytte fra hverandre. Vi har leid en leilighet i et år nå. Problemet er at vi har en kontrakt på 3 år. Og han huseiren vil ikke at samboeren min skal bo igjen med en kamerat for han har dårlig erfaring med 2 gutter som bor sammen fra før av. Det er jo greit nok. Kontrakten står på samboeren min og ingen av oss har råd til å bo her alene. For min del så blir det for tøft å måtte bo sammen med han, mens jeg skal komme over han da.

Selv om det er en kontrakt på 3 år, er det noe mulighet for at vi kan si opp før?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Står kontrakten på samboeren din, så kan vel du flytte ut og la det være hans problem.. Huseier kan ikke nekte han å bo sammen med en kompis vel.

AnonymBruker
Skrevet

Er litt usikker på om dette er rikgtig plass i forhold til det jeg skriver om. Men jeg prøver meg.

Samboeren min og jeg har gjort det slutt og vi skal flytte fra hverandre. Vi har leid en leilighet i et år nå. Problemet er at vi har en kontrakt på 3 år. Og han huseiren vil ikke at samboeren min skal bo igjen med en kamerat for han har dårlig erfaring med 2 gutter som bor sammen fra før av. Det er jo greit nok. Kontrakten står på samboeren min og ingen av oss har råd til å bo her alene. For min del så blir det for tøft å måtte bo sammen med han, mens jeg skal komme over han da.

Selv om det er en kontrakt på 3 år, er det noe mulighet for at vi kan si opp før?

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Sitat hentet fra husleieloven.

Hvis det ikke står noe spesielt i leieavtalen så er samboeren din bundet av kontrakten i tre år.

Hvorfor må du fortsette å bo der da kontrakten står på samboeren din? Det er egentlig hans problem. Han kan jo kanskje spørre han som leier ut om han kan si opp likevel siden huseier ikke vil ha to gutter boende.

Skrevet

Jo. Når avtalen er inngått på tre år så er man bundet i tre år.

Jeg var visst litt rask, gikk glipp av "Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.", beklager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var visst litt rask, gikk glipp av "Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.", beklager.

:)

Ja, og den paragrafen gjelder tidsubestemt, mens den avtalen samboeren til trådstarter har er tidsbestemt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å finne et annet par som kan overta leiligheten?

AnonymBruker
Skrevet

Blir for lettvint å si at det er samboers problem fordi navnet hans står på kontrakten. Hadde det vært omvendt så hadde det blitt forlangt at han bare måtte trå til økonomisk så man ikke bli sittende som svarteper.

Opptre redelig. Det å få inn et par kan være en god løsning. Utover det så kan jeg ikke skjønne og se at en gutt til skulle bli et problem annet enn at huseier har et problem.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å finne et annet par som kan overta leiligheten?

Dette må huseier isåfall godkjenne. For samboeren til trådstarter har inngått en avtale med en bindingstid på tre år.

AnonymBruker
Skrevet

Blir for lettvint å si at det er samboers problem fordi navnet hans står på kontrakten. Hadde det vært omvendt så hadde det blitt forlangt at han bare måtte trå til økonomisk så man ikke bli sittende som svarteper.

Opptre redelig. Det å få inn et par kan være en god løsning. Utover det så kan jeg ikke skjønne og se at en gutt til skulle bli et problem annet enn at huseier har et problem.

Det er jo nettopp det som er problemet. Huseier vil ikke at to gutter skal bo der og det har han sin fulle rett til å bestemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så den og da er det å få et annet par som kan leie videre. Det burde ikke være så vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...