Gå til innhold

Dyremishandling?

Snorkie

Anbefalte innlegg

Vi leier ut loftsleiligheten vår til en middelaldrende dame. Nå har det seg sånn at hun har fått seg mann (som har flyttet inn uten avklaring), som har to barn (som har flyttet inn uten avklaring), og nå har de skaffet seg en valp (som har flyttet inn uten avklaring).

Hadde det ikke vært for at vi skal flytte nå uansett, så hadde vi nok sagt henne opp for dette, men nå er leieperioden bare ut året, så da holder vi ut med rabalderet. Problemet er denne lille hundevalpen. De fikk valpen på søndag (for et par uker siden), og på mandag puttet de valpen i buret og dro på jobb. Hunden hyler og skriker og prøver å komme seg ut av buret, og det høres helt forferdelig ut. Vi er vanligvis ikke hjemme på dagtid, men har vært hjemme denne uka her pga sykt barn, og den fortsetter like ille. Da vi hørte det første gang sa vi fra når vi møtte dem på en veldig fin måte: "Husk at det er veldig viktig med gradvis tilvenning av bur, og det å være hjemme alene". Da vi oppdaget denne uka at det var like ille, ringte vi på på mandag, og sa det rett ut at man ikke kan behandle en valp på denne måten! Hun ble da sur, men sa at hun skulle få typen til å ta valpen med seg på jobb. Tirsdag og onsdag var det noen hjemme med valpen hele dagen, men idag er det igjen alene og står og hyler og piper for livet :(

Ikke bare har hunden det vondt, men i tillegg er det en kamphund, og jeg frykter at den kan bli litt vond, hvis den ikke blir pleid og har det bra. Jeg blir rystet over mennesker som bare skaffer seg hund uten å tenke gjennom det på forhånd. "Blir den stor? -nei det var jeg ikke klar over" :o

Spørsmålet er hva gjør vi videre? Sier ifra flere ganger, sier ifra til dyrevernet? Gleder meg sånn til at vi blir kvitt denne leieboeren, for hun har ikke akkurat vært noe prakteksemplar :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje dere kan ringe dyrevernet å forklare situasjonen? og spør dem hva dere burde gjøre videre?

Dere har jo allerede sagt i fra til eierne, når de ikke hører på er det vel greit å høre med noen som "kan" dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville også ha ringt dyrevernet/dyrebeskyttelsen. Dette kan umulig være riktig måte å oppdra en liten valp på! :evil:

Noen mennesker (ganske mange faktisk, sukk), skulle aldri fått lov til å ha dyr! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er så godt det finnes folk som deg, som reagerer.

Ta kontakt med dyrebeskyttelsen og forklar situasjonen, ikke rart at hunder blir ødelagt. Det er det verste en kan gjøre å stenge en liten usikker valp inne i et bur. Hunden er et flokkdyr og når hele "flokken" går om morgenen er den stakkars lille valpen fortapt.

Ta affære, ikke tenk på dine leieboere, de kan snakke for seg men det kan ikke den stakkaren inne i buret. Lykke til! :wink:

PS! Kan du holde oss orientert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i tillegg er det en kamphund

Uhm, jeg reagerte litt på den der. Hva legger du egentlig i ordet "kamphund"? En kamphund er en hund, som er TRENT til å bli brukt i hundekamper. Det er også uavhengig av rase. Det er ingenting som heter en kamphund, med mindre du har trent den til å bli det. En kamphund er faktisk også et ord som er "skapt" i media, for å ødelegge rykte på spesielle, og enkelte hunderaser. Men siden du nevner kamphund, så vil jeg vel tro at du mener en amstaff (?), er vel det "alle" mener, og omtaler som en kamphund ... det er også mye av dette som ødelegger for oss som faktisk har en slik hund, men bruker den ikke til slik trening i det hele tatt. Kampegenskapene til amstaffen har blitt avlet bort for LENGE siden. Men folk har begynt å ta det opp igjen, og avler opp aggressive hunder. Slikt er trist.

Alle raser kan faktisk trenes til å bli brukt i hundekamper, for å bli det som alle vil kalle "kamphunder", det har INGENTING å si på rasen.

Sorry, dette hadde ikke noe med temaet å gjøre i det hele tatt, men jeg bare reagerte på innlegget ditt akkurat der. Blir bare litt sint da du kaller det en kamphund ... det er en valp, og jeg er sikker på at den ikke blir trent til noe slikt. Så da kan du ikke bare kalle det en kamphund, utifra rasen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nilturiel

Først vil jeg sei meg enig med Kira. Har selv en 4 år gammel hund som alle sier er en "Kamphund" pga. rasen ble brukt til det i gamle dager. Det er urettferdig å dømme en hund slik med en gang.

Og for det andre, så tror jeg du heller skal prøve å finne ut hvem oppdretteren til leieboerene dine er, og ta kontakt med hun/han og fortelle hvordan forholdene er, ingen valpekjøpere like å få refs av oppdretterene.

Jeg har også en 6 mnd gammel valp som jeg har trent opp til å være hjemme alene i bur. Og da trente jeg han gradvis opp. Gjekk inn i et annet rom menst valpen var opptatt med noe annet, og om han begynte å hyle, så gjekk jeg ikke inn til han før han var rolig igjen. Man skal gradvis øke tiden på å være vekke fra valpen. Og bare forlate valpen på den måten som dine leieboere gjør, risikere den å bli nervøs av seg når den blir voksen, og da får dem et problem. En god regel for alle valpekjøpere er å ta seg minst en uke fri, helst to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...