Gjest Far37 Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Hei Jeg er helgepappa til en sønn der moren (uten å gi beskjed) flyttet til en annen by. Jeg har nå i lang tid betalt reisekostnadene her da hun har vært arbeidsledig og således ikke har hatt noen inntekt. Imidlertid så lurer jeg nå på om den hun får i støtte og eventuelle tilskudd og barnebidrag kan regnes som inntekt. Grunnen for dette er at selv om hun ikke har noen inntekt fra jobb så har hun jo en inntekt fra det offentlige. Vil dette bli tatt med i en eventuell utregning?
Gjest gjest Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Hei Jeg er helgepappa til en sønn der moren (uten å gi beskjed) flyttet til en annen by. Jeg har nå i lang tid betalt reisekostnadene her da hun har vært arbeidsledig og således ikke har hatt noen inntekt. Imidlertid så lurer jeg nå på om den hun får i støtte og eventuelle tilskudd og barnebidrag kan regnes som inntekt. Grunnen for dette er at selv om hun ikke har noen inntekt fra jobb så har hun jo en inntekt fra det offentlige. Vil dette bli tatt med i en eventuell utregning? Ja, det hun mottar av stønader kommer deg også til gode i form av lavere bidrag.
Gjest far37 Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Ok, så da kan jeg ta kontakt med trygdekontoret for å høre med dem hvilken inntekt dem har benyttet ved fastsettelse av bidrag?
Løvetanten Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Du kan faktisk be om at de skjønnsligner henne. Da vil de sette en inntekt på henne beregenet til ca 80% av det en kvinne på hennes alder og med hennes bakgrunn/erfaring kan forventes å tjene.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Skjønnsligning når noen har vært arbeidsløs en kort tid? Begynner vi å snakke år så blir det noe helt annet. Det er uansett ikke penger du vil få, TS. Jeg valgte å ikke kreve skjønnsligning da eksen levde på sosialkontoret i 15 år. Jeg ville jo ikke fått noe mer.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Se på løvetantens innlegg, der ligger det mye. Hun kan forventes ha inntakt på barn over 1 år. Kontakt nav for dette. Hun mottar div,stønader og end el regnes som inntekt. overgangsstønad regnes bl.a som inntekt. Vnalige trygdeytelser regnes om inntekt. har hun formue elelr aksjer skal de også legges til grunn for inntekt når bidrag og reise ksotnader skal beregnes. Det virker som du blir litt lurt for å si det rett ut.
Løvetanten Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Når noen har vært arbeidsledige i kort tid er det enda smartere å be om skjønnsligning. Arbeidsledighetstrygden er 66% av tidligere inntekt, og skjønnligningen ca 80%. Ser jo selv hva som lønner seg. Da vil mor/bidragsmottager også ha et ekstra incentiv til å skaffe seg jobb hvis bidraget utgjør en reell "inntektskilde" til henne. Det vil uansett lønne seg for mor å ha lønnsinntekt fremfor bidrag/stønad/trygd.
Rosalie Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Du får ingen skjønnslikna innan tidsramma ein kan gå på dagpengar, dvs. 104 veker. Eg skjønner at ein ber om skjønslikning når nokon seier opp jobben for å leve på ny mann pluss bidraga frå eksen, men å prøve å få nokon som var mista jobben og er åleine med små ungar er onskapsfullt og betrar ihvertfall ikkje samarbeidsklimaet partane i mellom. For øvrig har NAV kontroll på alle offentlige ytelser og skattbar inntekt som bidragsmottakar mottar. Einaste ein treng å varsle om er svart arbeid. 3
Løvetanten Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Jo, du kan få noen skjønnslignet innenfor 2-års rammen. Ingen problem det så lenge man ser hen til hvorfor bidragsmottager er uten jobb. Man er pliktig til å ta alle jobbtilbud når man er ledig, og man er også pliktig til å være aktivt arbeissøkende, men vi vet alle at det i realiteten ikke fungerer slik. Slik TS beskriver sin situasjon så er han usikker på hvordan hun kan være "uten inntekt" men samtidig ha inntekt, og hvordan dette innvirker på bidraget han betaler samt andelen hans av samværsreiser. Helt legitimt spørsmål. For alt vi vet betaler TS et såpass høyt bidrag/samværsreiser at det går ut over hans eget underhold.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #10 Skrevet 4. mai 2011 Hei Jeg er helgepappa til en sønn der moren (uten å gi beskjed) flyttet til en annen by. Jeg har nå i lang tid betalt reisekostnadene her da hun har vært arbeidsledig og således ikke har hatt noen inntekt. Imidlertid så lurer jeg nå på om den hun får i støtte og eventuelle tilskudd og barnebidrag kan regnes som inntekt. Grunnen for dette er at selv om hun ikke har noen inntekt fra jobb så har hun jo en inntekt fra det offentlige. Vil dette bli tatt med i en eventuell utregning? Les på nav.no eller ring til nav og spør.
Gjest far37 Skrevet 6. mai 2011 #11 Skrevet 6. mai 2011 Hei. Takker for alle svar og tilbakemeldinger. Nå er ikke mitt mål å være ondskapsfull og vrang i denne saken, men rettferdig. Jeg sendte en kjapp mail til NAV og spurte og fikk til svar følgende: Hei - "Inntekt" betyr all skattbar inntekt. NAV kan ikke oppgi opplysninger om inntekt. Inntekt fra i fjor legges ut på flere steder på nettet, kanskje det kan hjelpe deg. ABC Nyheter, for eksempel. Etter barneloven § 44 skal reiseutgifter ved samværet deles forholdsmessig mellom foreldrene ut fra inntektene deres, hvis foreldrene ikke blir enige om en annen fordeling. Blir dere ikke enige, kan dere be fylkesmannen fastsette fordelingen. Håper dette hjelper! Ut fra at inntekt er basert på skattbar inntekt så vil det si at hun ikke tjener noe og da heller ikke skal betale noe. Hun er oppført med null på skattelistene.
Gjest Annaires Skrevet 6. mai 2011 #12 Skrevet 6. mai 2011 Men om hun får arbeidsavklatringspenger, så skatter hun jo. 1
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2011 #13 Skrevet 6. mai 2011 Det er forskjell på "all skattbar inntekt" som NAV snakker om, og "alminnelig inntekt" som skattelistene oppgir. Noe må hun da leve av!? NAV vet hvordan hennes inntektssituasjon er, men de har ikke lov til å fortelle deg det. Du kan be dem fastsette bidrag og fordeling av reiseutgifter, så blir dette fordelt forholdsmessig. De tar et gebyr for det, men det kan jo være verdt å spandere dette sånn at man vet at fordelinga blir rettferdig.
Løvetanten Skrevet 6. mai 2011 #14 Skrevet 6. mai 2011 Du fikk NAV sitt standardsvar. Om du sender inn en søknad om bidragsberegning så må hun sende inn lønnsopplysninger for 3 måneder om du hevder at fjorårets ligning ikke er repesentativ for hennes nåværende inntekter. Samtidig kan du også be om skjønnsfastsettelse av inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2011 #15 Skrevet 6. mai 2011 http://www.regjeringen.no/upload/BLD/ENDELIGVERSJONReisekostnader%202009.pdf http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/vanlige-sporsmal-og-svar-om-de-nye-regle.html?id=411908 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/flere-vanlige-sporsmal-om-reisekostnader.html?id=412771 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn/barn_og_samlivsbrudd/reisekostnader_ved_samvar/reisekostnader-ved-samvar.html?id=439479
liv Skrevet 6. mai 2011 #16 Skrevet 6. mai 2011 (endret) Både dagpenger, overgangstønad og aap er skattbar inntekt og teller med når en beregner bidraget. Sosialhjelp regnes ikke som inntekt Endret 6. mai 2011 av liv
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #17 Skrevet 6. mai 2011 Dersom barna reiser til deg for samvær, er hun pliktig å dele denne utgiften med deg. Dersom hun av x grunn ikke har råd til dette, kan hun søke om støtte til denne utgiften.
Gjest ny gjest Skrevet 6. mai 2011 #18 Skrevet 6. mai 2011 Dersom barna reiser til deg for samvær, er hun pliktig å dele denne utgiften med deg. Dersom hun av x grunn ikke har råd til dette, kan hun søke om støtte til denne utgiften. Dette er i og for seg riktig, men det kan jo hende at hun nekter å sende barna dersom TS ikke betaler reiseutgiftene. Hun gidder kanskje ikke å søke om støtte til dette. Hun høres nesten slik ut på meg. Nei, dette er en vond sak, men bare stå på, TS!
liv Skrevet 6. mai 2011 #19 Skrevet 6. mai 2011 Det fins vel ikke noe støtte en kan søke om i forhold til samværsreiser for bostedsforelder? Da må det jo være sosialtjenesten?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #20 Skrevet 6. mai 2011 Dette er i og for seg riktig, men det kan jo hende at hun nekter å sende barna dersom TS ikke betaler reiseutgiftene. Hun gidder kanskje ikke å søke om støtte til dette. Hun høres nesten slik ut på meg. Nei, dette er en vond sak, men bare stå på, TS! Hvis hun nekter å overholde en samværsplan, er jo veien kort til problemer. Da handler det om samværstrenering, og det kan få alvorlige konsekvenser for bostedforelder. Det fins vel ikke noe støtte en kan søke om i forhold til samværsreiser for bostedsforelder? Da må det jo være sosialtjenesten? Du mener at det bare er samværsforelder som kan søke om dette? Usikker, jeg skal ikke påstå noe. Men jeg mener at dette gjelder begge? Det burde i hvertfall det, iom at begge er pålagt å dele utgifter til samvær mellom seg. Dersom samværsforelder derimot reiser til barnas bosted for å ha samvær der, er ikke bostedforelder pålagt å spleise på dennes reise. Da blir det opp til bostedsforelder å være rimelig og rettferdig - i fall denne typen samvær gagner barna. F.eks. fordi de er for små til å reise til samværsforelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå