Gå til innhold

Gi barn penger til internett spill?

Anbefalte innlegg

Gjest tollo
Skrevet

Min 9 åring synes Moviestar planet er veldig gøy. Hennes klassekamerater er også der, de fleste av de jeg snakker med ihvertfall. Hun spiller gjerne i stuen slik at jeg ser litt av det som skjer. I det siste føler jeg hun har blitt litt vel opptatt av dette spillet og spør feks om hun BARE kjapt kan klikke seg inn feks om morgenen... (da det ellers er rimelig kaos og travelt) Jeg har sagt at det ikke er aktuelt med pc om morgenen og ellers får hun lov maks 1 time om ettermiddagen. Nå er hun tydeligvis kommet opp på et visst nivå på spiller hvor man blir tilbudt å kjøpe seg poeng (også kalt VIP) og dette koster 30 kroner. Jeg svarte at det ville jeg ikke bruke penger på og da foreslo hun å betale selv:) Så prøvde jeg å forklare at det hele tiden i det spillet vil være slik, at du kommer høyere opp og blir spurt igjen om penger og at det er en pengemaskin. Jeg sa også at det er mange spill hun spille helt gratis (men det var visst ikke så interessant)

Hvilke argumenter kan dere tipse meg om som "går hjem" hos en 9 åring. Hun tror tydeligvis at det er de 30 kronene som er problemet. Skulle gjerne forklart henne slik at hun forstod at dette med spill ikke er særlig sunt hvis det tar opp masse av tiden og at vi ikke skal bruke penger på sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig så hadde jeg latt henne betale for det selv. Spiller ingen trille om spillet er online eller i kjøpeform, det morsomste vil bestandig koste litt. Synes det var fint gjort av henne å spørre selv. Husker jo lignende spill fra bare noen år tilbake i tid, da "min generasjon" (nittitallsbarn) begynte med onlinespill. Det var ikke store pengene det nødvendigvis var snakk om, men dæven du havnet utenfor hvis du ikke tok del i morroa.

Hvis det tar av og hun trenger å kjøpe "mer" senere får det komme på hennes egen regning, men da skal hun også kunne vise at hun klarer å bruke pengene på mer enn bare spill. Det er jo tross alt døgnfluer, men når det er hva som opptar oss på fritiden.. :) Sier ikke at dette på noen måte er et fasitsvar annet enn hva jeg selv hadde gjort da jeg ikke ser det gale i et barn som bruker én time på dataen per dag. Har du snakket med andre foreldre om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun må jobbe for pengene er det vel helt greit hva hun ønsker å bruke de på. Hun finner nok raskt ut når hun blir eldre at hun ikke vil ha råd til klær eller noe annet hun ønsker om hun kun bruker pengene på spill.

AnonymBruker
Skrevet

Spill er roten til mye vondt, så jeg ville aldri ha tillatt mitt barn å spille kostbare spill.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun får lommepenger så hadde jeg tillat at hun kjøpte via deg. Det er jo penger som hun forvalter selv. Om hun må gå uten lørdagsgodteri får være hennes valg.

Jeg hadde iallfall sørget for at hun ikke fikk ekstra for at hun har brukt penger på dette spillet.

Sånn egentlig så hadde jeg nok bare satt meg på bakbeina og sagt at det ble ikke aktuelt. Nå har det aldri vært et tema her hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Spill er roten til mye vondt, så jeg ville aldri ha tillatt mitt barn å spille kostbare spill.

Er du anonym for å trolle? Eller skammer du deg over å komme med feilaktige påstander?

AnonymBruker
Skrevet

Er du anonym for å trolle? Eller skammer du deg over å komme med feilaktige påstander?

Trolle? Hva betyr det? Feilaktige påstander? I alle dager.. Da jeg var yngre spilte nesten alle guttene i klassen min spill, og de ga mildt sagt faen i skolen etter hvert og brukte masse penger på spill. Jeg vet fremdeles om en del som spiller, og det er få av dem som har det særlig ideelt i dag. Ta deg sammen.

• Liker 2
Skrevet

Trolle? Hva betyr det? Feilaktige påstander? I alle dager.. Da jeg var yngre spilte nesten alle guttene i klassen min spill, og de ga mildt sagt faen i skolen etter hvert og brukte masse penger på spill. Jeg vet fremdeles om en del som spiller, og det er få av dem som har det særlig ideelt i dag. Ta deg sammen.

Trolle er et begrep som brukes for å beskrive prosessen der en person skriver innlegg for å provosere, personen som troller trenger ikke nødvendigvis stå for de verdiene han/hun formidler, men prøver heller å få igang en usaklig krangel.

Jeg deler samme erfaring (dvs. delen om at guttene spilte, ikke resten), det fantes knapt en person på skolen som ikke spilte. Jeg brukte timesvis hver dag på spill, vi arrangerte spillhelger der vi samlet oss for å spille og være sosiale. Det ble også arrangert spillkvelder på kulturhuset, der vi var med i konkurranser, fikk treffe ny folk, osv. Jeg endte opp som siv.ing.-student pga. min interesse i datamaskiner. På universitetet ser du samme trenden, gutter spiller spill, mao. fremtidige sivilingeniører med gode karakterer fortsetter å spille (ser du hva jeg vil frem til?)

Det postes stadig artikler om hvor fæle spill er, hvordan de ødelegger samfunnet, osv., det eneste som mangler er bevis. Hva med bevis på det motsatte?

One will notice that where DOOM is introduced the line graph takes a nose dive and continues falling all the way through the releases of Postal, Mortal Kombat, and GTA.

Om kriminalitet, fra gamepolitics.com

Ta meg sammen? Kan du utdype?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...