Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Vi bruker tørre engangskluter med vann til stell i barnehagen. De er tykkere og litt større enn våtservietter. Jeg synes disse er veldig greie.

Fordelen i forhold til tøykluter er at du slipper å vaske kluter full av bæsj. De kan gå rett i bosset sammen med bleia.

Ærlig talt, både vaskekluter og tøybleier kan man skylle av under springen først før man legger dem i vaskemaskinen. Det er ikke noe problem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vel brukt mindre enn 10 pakker mesoft på snart 6 mnd tror jeg.. (hvis ikke ammetåka lurer meg her :fnise: ) Så så dyrt er det ikke for oss i alle fall. Bæsjerumpe vasker jeg i vasken så fremt jeg kan. Er det mye bruker jeg en mesoft eller to i vasken. Jeg synes det er greit å slippe å ha våte kluter hengende/liggende. Og det bli ikke så mye klesvask at vi vasker hver dag. Klesvask er ikke så miljøvennlig det heller.. ;)

Føler at jeg gnir gutten inn med noe når jeg bruker våtservietter, så det er bare når jeg ikke har tigang til vann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, både vaskekluter og tøybleier kan man skylle av under springen først før man legger dem i vaskemaskinen. Det er ikke noe problem.

Det kan man jo, men da må man vaske ofte og det er det ikke alle som har mulighet til (og ikke alltid særlig miljøvennlig å vaske halvfulle maskiner uansett). Selv bor jeg i leilighet med fellesvaskeri og da har jeg ikke fri tilgang på vaskemaskin. Å ha våte ting liggende på badet i en uke er ikke et alternativ og ikke har jeg plass til det heller. Om ikke det er nok så har jeg tvillinger og da blir det fort mye å vaske som det er. Jeg bruker tynne papirgreier til å tørke av den verste bæsjen og blir kastet i do eller med bleien, rompene blir skylt rene under springen. Våtservietter brukes bare på tur.

Skrevet

Prøv å måtte vaske bæsjeromper i en barnehage med tøykluter, og du sier noe helt annet ganske fort. Det er jeg sikker på. I den barnehagen jeg jobber mest er det bare 9 bleiebarn, men på andre plasser der jeg er vikar innimellom er tallet fort oppe i 15 bleieunger. En unge kan fort finne på å bæsje to ganger i løpet av en dag og. Da blir det litt for mye klesvask og tørk i forhold til hva vi har tid til.

Det er forresten disse vi bruker, huska ikke merket da jeg svarte i tråden i går. Aner ikke hvor de bestilles fra.

Selvfølgelig, i en vanlig husholdning blir nok saken en annen. Jeg har ikke barn selv, men når den dagen skulle finne på å komme kan det hende jeg foretrekker tøykluter ;)

Gjest Eurodice
Skrevet

Prøv å måtte vaske bæsjeromper i en barnehage med tøykluter, og du sier noe helt annet ganske fort. Det er jeg sikker på. I den barnehagen jeg jobber mest er det bare 9 bleiebarn, men på andre plasser der jeg er vikar innimellom er tallet fort oppe i 15 bleieunger. En unge kan fort finne på å bæsje to ganger i løpet av en dag og. Da blir det litt for mye klesvask og tørk i forhold til hva vi har tid til.

Selvfølgelig, i en vanlig husholdning blir nok saken en annen. Jeg har ikke barn selv, men når den dagen skulle finne på å komme kan det hende jeg foretrekker tøykluter ;)

Det var ikke meningen at det skulle være svar på ditt innlegg. Jeg blingset. Det jeg mente var at det ikke burde være noe problem å bruke vaskekluter og evt. bleier i en vanlig familie.

Skrevet

Vi bruker Euroshopper vaskeservietter. Pakken ser ut som en stor pakke med hvite bordservietter, og er plassert i hyllen ved bleiene. Det er tørre papirkluter som man fukter med vann. Jeg har prøvd Libero sine tørre vaskeservietter, men de er som gråpapir i forhold. Euroshopper sine tåler veldig mye, samtidig som de er lette å rive i to hvis man synes de er litt store. Euroshopper føres på Ica-butikkene.

Enig med Hedda-78

Euroshopper sine er billige, men også de beste vi har funnet!! Og det er maaaaange i pakken! Like gode som mesoft, bare litt større i størrelsen. :) Libero sine er stive og harde og helt forferdelige!!

Skrevet

Bruker for det meste tøy - vi bruker også tøybleier for det meste, så da er maskinen i gang ca hver 3. dag uansett. Av engangskluter har jeg vært godt fornøyd med mesoft/vidi, og har også sett disse en rekke ganger på 2 for 1 tilbud. Barnas hus sine (blå pakke - 200 stykker) er gode og myke. Liberos oppleves som stive.

Skrevet

Engangs servietter som Euroshopper sine er ganske billig og har mange i pakken, så uhorvelig dyrt blir det ikke. Vi har brukt disse og Mesoft, Libero sine (som jeg er enig i er veldig stive) hvis butikken ikke hadde noe annet. Jeg synes det er praktisk å hive alt i bosset og ikke bruke vaskekluter, men vi er alle forskjellige.

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte mine på Apoteket. Har de bare liggende i tilfelle, bruker dem mest hvis stumpen er fuktig etter vask, så tørker jeg med disse.

Daglig bruker jeg våtservietter fra Libero. Vaskeklut kommer ikke inn her... Å måtte skylle daglig, flere ganger, en klut full av dritt - nei ;) Jeg plukker fint opp dritten fra hunden, møkker i stallen, ingen problem å få litt møkk under neglene, men akkurat det der med vaskeklut og tøy bleier :pirat:

Endret av LadyNinja
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte mine på Apoteket. Har de bare liggende i tilfelle, bruker dem mest hvis stumpen er fuktig etter vask, så tørker jeg med disse.

Daglig bruker jeg våtservietter fra Libero. Vaskeklut kommer ikke inn her... Å måtte skylle daglig, flere ganger, en klut full av dritt - nei ;) Jeg plukker fint opp dritten fra hunden, møkker i stallen, ingen problem å få litt møkk under neglene, men akkurat det der med vaskeklut og tøy bleier :pirat:

Du synes bæsj fra ditt eget barn er eklere enn hunde- og hestedritt? :overrasket:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du synes bæsj fra ditt eget barn er eklere enn hunde- og hestedritt? :overrasket:

Åja, menneskebæsj er MYE eklere enn dyrebæsj - selv mine barns bæsj.

Endret av lille katt
Gjest imli
Skrevet

Åja, menneskebæsj er MYE eklere enn dyrebæsj - selv mine barns bæsj.

Hundebæsj (og kattebæsj) er langt eklare enn babybæsj :spy:

Hest er ikkje fullt så ille :fnise:

Skrevet

Jeg synes sånn tørr bæsj (hestemøkk, f.eks.) ikke er noe ekkelt. Katte- og hundebæsj er hakket verre. Men jeg synes faktisk menneskebæsj er eklest! Vet ikke helt hvorfor, men sånn er det nå. "gullbæsj" finnes ikke i mitt vokabulær, altså. Men jeg takler nå all bæsj uansett, har god trening ;)

Skrevet

Menneskebæsj er helt klart eklere enn dyrebæsj ja!

Annonse
Skrevet

Litt enig med imli - hunde- og kattebæsj er ille, men mest fordi den alltid er der den IKKE skal være. I sandkassa eller under skoen min, for eksempel...

Skrevet

For noen er det det, jeg personlig syns det er ekkelt...

Skrevet

Dette har ikke jeg tenkt på engang!

Nå er tøtta her i gården bare fem måneder så jeg skyller av henne under vasken og bruker dermed bare gaskluter, og holder meg unna engangskluter så langt jeg kan.

Men, det blir kanskje litt annerledes når hun blir større...?

Ellers er jeg i prinsippet enig med imli og Belladonna, greit å spare miljøet for alle disse engangsserviettene, ille nok med alle engangsbleiene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...