Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer
Skrevet

Regner med at noen vet dette:

Skilte foreldre med 2 felles barn, mor tjener noe mer enn far.

Begge har foreldreansvar, mor har hovedomsorg og barna har bostedsadresse hos mor, far har samværsrett. Barna bor 40 (far)/60 (mor).

Mor mottar 1 barnetrygd mer enn anntall barn + har skatteklasse 2 (Far har ny samboer)

Mor har alt av kostnader knyttet til f.eks SFO

Blir det i dette tilfelle null i bidrag den ene eller den andre veien?

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Regner med at noen vet dette:

Skilte foreldre med 2 felles barn, mor tjener noe mer enn far.

Begge har foreldreansvar, mor har hovedomsorg og barna har bostedsadresse hos mor, far har samværsrett. Barna bor 40 (far)/60 (mor).

Mor mottar 1 barnetrygd mer enn anntall barn + har skatteklasse 2 (Far har ny samboer)

Mor har alt av kostnader knyttet til f.eks SFO

Blir det i dette tilfelle null i bidrag den ene eller den andre veien?

Hvis du prøver NAV sin bidragsveileder vil det gi deg en viss pekepinn ihvertfall:)

Skrevet

Hvis du prøver NAV sin bidragsveileder vil det gi deg en viss pekepinn ihvertfall:)

Har prøved den - den gir minimal bidrag fra far til mor (mest pga antall barna er hos far).

Men betyr det at dersom man har en 50/50 løsning så vil det aldri være snakk om barnebidrag?

Skrevet

Har prøvd den - den gir minimal bidrag fra far til mor (mest pga antall dager barna er hos far). Men betyr det at dersom man har en 50/50 løsning så vil det aldri være snakk om barnebidrag? Verken fra den ene eller den andre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det skulle bli null i bidrag. Her er det vanlig samvær. Mor tjener en god del en far. Allikevel så får mor i underkanten av 1000 kr pr mnd i bidrag.

Bruk bidragsveilederen og sjekk inntekt samt samvær.

Skrevet

Eneste som kan hjelpe er bidragskalkulatoren. Det kan fortsatt bli bidrag ved 50/50, til den som tjener minst. MEN ved 50/50 skal utgifter til barnepass deles etter inntekt også.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det skulle bli null i bidrag. Her er det vanlig samvær. Mor tjener en god del en far. Allikevel så får mor i underkanten av 1000 kr pr mnd i bidrag.

Bruk bidragsveilederen og sjekk inntekt samt samvær.

Hvorfor blir det bidrag når barna er like mye hos den ene som den andre? Da har vel begge omtrent samme konstander knyttet til det å være forelder? Hvis man da ser bort fra eventuelle kostander til barnehage, SFO og slikt?

Grunnen til at jeg spør er pga et anstrengt forhold til barnefar så makter jeg ikke å ta en fight ang bidrag dersom det ikke er noe "å hente". Har beregnet bidraget via NAVs bidragskalkulator og kom ut men noen få hundrelapper.

Hvis du tjener mer enn barnefar og dere har barna 50/50 - hvis du bruker NAVs bidragskalkutaler - får ut der det samme som du faktisk mottar i bidrag? Hvis du skjønner..

Skrevet

Eneste som kan hjelpe er bidragskalkulatoren. Det kan fortsatt bli bidrag ved 50/50, til den som tjener minst. MEN ved 50/50 skal utgifter til barnepass deles etter inntekt også.

Vil det si at dersom vi går fra dagens 40/60 deling (hvor jeg har barna 60 %) til en 50/50 deling og det ikke er noen kostnader knyttet til barnepass, så kan det resultere i at jeg må betale bidrag til barnas far? Jeg tjener ca 150.000,- mer enn han.

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål om bidragskalkulatoren. Hvorfor tar den hensyn kun til helgeforeldres sin partners inntekt og ikke partner til den som har foreldreretten?

Da min mann og hans x skulle regne ut bidraget, brukte de den bare for å få en pekepinn. Det rare var at den kun ba om min inntekt og ikke hennes sin mann. Har ikke det noe å si hva han tjente mens min inntekt skulle regnes med?

Vi er gift begge parene. Hennes nye mann tjener veldig bra og jeg tjener heller dårlig.

Er det bare jeg som syns det er rart?

Nå ble det ikke noe krangel ut av det altså. De ble enige og ingen sure miner. Jeg er bare nysjerrig på årsaken til det.

Skrevet (endret)

Vil det si at dersom vi går fra dagens 40/60 deling (hvor jeg har barna 60 %) til en 50/50 deling og det ikke er noen kostnader knyttet til barnepass, så kan det resultere i at jeg må betale bidrag til barnas far? Jeg tjener ca 150.000,- mer enn han.

Ja... NAV kalkulatoren vil kunen si noe om hvor mye. Far får litt større bidragsevne siden han er samboer så det er ikke et lett regnestykke kun på økonomi. (du bytter da info så far er bm)

Endret av liv
Skrevet

Et spørsmål om bidragskalkulatoren. Hvorfor tar den hensyn kun til helgeforeldres sin partners inntekt og ikke partner til den som har foreldreretten?

Da min mann og hans x skulle regne ut bidraget, brukte de den bare for å få en pekepinn. Det rare var at den kun ba om min inntekt og ikke hennes sin mann. Har ikke det noe å si hva han tjente mens min inntekt skulle regnes med?

Vi er gift begge parene. Hennes nye mann tjener veldig bra og jeg tjener heller dårlig.

Er det bare jeg som syns det er rart?

Nå ble det ikke noe krangel ut av det altså. De ble enige og ingen sure miner. Jeg er bare nysjerrig på årsaken til det.

Jeg har lurt på akkurat det samme. Selv om jeg tjener mer enn barnas far så har han mindre utgifter fordi han har en samboer som bidrar økonomisk. På min inntekt skal jeg alene betjene lån, alt av faste og variable kostander etc. Han har en person å dele disse utgiftene med. Men det tas det ikke hensyn til noe sted.

Skrevet

Jeg har lurt på akkurat det samme. Selv om jeg tjener mer enn barnas far så har han mindre utgifter fordi han har en samboer som bidrar økonomisk. På min inntekt skal jeg alene betjene lån, alt av faste og variable kostander etc. Han har en person å dele disse utgiftene med. Men det tas det ikke hensyn til noe sted.

Og det er jo fordi hans samboer ikke skal "forsørge" dine og hans barn. Han kunne bodd i kollektiv for den saks skyld og hatt noen å dele både strøm og husleie med.

Ser du prinsippet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er nettopp det det gjør! Den tar hensyn kun til den enes partner inntekt. Hvorfor ikke begge?

Skrevet

Det samme gjelder hvis BY har flere barn å forsørge, men det blir ikke tatt hensyn til at BM har flere barn å forsørge. Selv om begge parter har en eks som bidrar med sitt til barnet.

Gjest Gjest
Skrevet

Bostedsforelder kan aldri måtte betale barnebidrag selv om det etter bidragskalkulator slår ut den veien.

Det er kun samværsforlelder som bet.bidrag.

Så en samværsforelder som har barna lite og tjener lite i forhold til bostedsforelder vil må betale bidrag.

En samværsforelder som har barna mye og tjener lit i forhorhold til bostedsforelder vil i praksis ikke bet.noe særlig,eller noe bidrag.

Delt botsted vil ved forskjeleller va betydninge gi bidrag.

Gjest Gjest
Skrevet

Det samme gjelder hvis BY har flere barn å forsørge, men det blir ikke tatt hensyn til at BM har flere barn å forsørge. Selv om begge parter har en eks som bidrar med sitt til barnet.

Barn ja,hehe mend et har ikke noe med partner å gjøre.

Skrevet

Bostedsforelder kan aldri måtte betale barnebidrag selv om det etter bidragskalkulator slår ut den veien.

Det er kun samværsforlelder som bet.bidrag.

Så en samværsforelder som har barna lite og tjener lite i forhold til bostedsforelder vil må betale bidrag.

En samværsforelder som har barna mye og tjener lit i forhorhold til bostedsforelder vil i praksis ikke bet.noe særlig,eller noe bidrag.

Delt botsted vil ved forskjeleller va betydninge gi bidrag.

Takk. Her fikk jeg vel egentlig svaret på det jeg lurte på

Skrevet

Men om en har 50/50 så heter det ikke bostedsforelder/samværsforelder lenger da en har delt bosted og rett på delt barnetrygd og skatteklasse 2 annenhvert år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...