sequin Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 var forberedt på at hun skulle få løpetiden sin rundt denne tiden, hun er syv måneder og natt til søndag begynte hun med løpetidnykkene sine. Murret og gned seg, hylte og skrek... Dette varte kun søndag og mandag, og etter det har hun oppført seg vanlig. Vil det si at løpetiden er ferdig? Var egentlig forberedt på at dette skulle vare ca 6-8 dager... Vil jo ikke holde henne inne, for det virker som hun kjeder seg gørr i hjel, angriper og leker med en gang vi beveger oss, klatrer i gardiner og er spinnvill! (<-haha)
Gjest Canis lupus Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 hvorfor kastrerer dere henne ikke? Katter får løpetid HYPPIG når de ikke får parret seg. Så du må regne med løpetid 5-8dager av gangen, opp til hver 2. uke resten av livet..
Betina Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Uff ja! Signerer det Canis Lupus skrev! Lykke til sier nå bare jeg. Desto lenger hun går uten å få parret seg, så kommer løpetiden hyppigere og hyppigere. Følte vår pus hadde løpetid konstant på slutten og vi steriliserte henne når hun var 1,5 år. Så nå er livet en fryd i forhold
sequin Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2011 jeg skal kastrere henne, lurte ikke på hvor hyppig det kommer, vet jo det. Men veterinæren hennes ville vente til etter første løpetid med kastreringen.
Gjest Lille-pus Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 jeg skal kastrere henne, lurte ikke på hvor hyppig det kommer, vet jo det. Men veterinæren hennes ville vente til etter første løpetid med kastreringen. Hæh ? :klo: Akkurat den tror jeg ikke jeg har hørt de siste 20 årene gitt ! Kom vedkommende med noen mer utfyllende forklaring ? Er hun veldig liten og lett ? Det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg til utsette kastreringen (at kroppsmassen er for liten til å tåle belastningen av narkose over såpass "lang" tid). Lille-jenta mi ble kastrert da hun var 8 mnd. Hun hadde for lav kroppsvekt før den tid, men både vet og jeg var klare (tur på vekten hver uke )
sequin Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2011 Ja det er akkuratt derfor de ville vente, hun er veldig liten og supertynn. Hun veier lite og legger ikke på seg, enda hun ikke har orm og blitt sjekket for mange sykdommer. -hun er på størrelse med en 4måneder gammel katt. (Altså vi har god kontakt med veterinæren, fordi jeg hentet henne der da hun bare var fire uker gammel, så hun har fått veldig bra med oppfølging og slikt.) Men jeg lurer bare på om det er greit å slippe henne ut nå? hun har vært rolig i hele dag også..
Aurora M. Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Jeg synes det er rart at veterinæren ikke foreslo p-piller i påvente av at hun kan kastreres. Ring og få resept, og start med det før du slipper henne ut, er mitt råd!
mellers Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Så flott at du har tatt til deg en liten pus i nød! Synes dog ikke pus bør slippes ut før hun er kastrert eller til nøds går på p-piller mens dere venter. Årets kattungesesong har allerede begynt, og jeg synes ikke det er greit å risikere tilføring av flere kattunger. Du skriver at hun bare er 7 måneder, og det er jo faktisk i aller yngste laget til at hun bør være ute alene uansett om hun hadde vært kastrert? Nå vet jeg ikke om du mente ute under tilsyn da, det blir noe annet.
sequin Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. mai 2011 Så flott at du har tatt til deg en liten pus i nød! Synes dog ikke pus bør slippes ut før hun er kastrert eller til nøds går på p-piller mens dere venter. Årets kattungesesong har allerede begynt, og jeg synes ikke det er greit å risikere tilføring av flere kattunger. Du skriver at hun bare er 7 måneder, og det er jo faktisk i aller yngste laget til at hun bør være ute alene uansett om hun hadde vært kastrert? Nå vet jeg ikke om du mente ute under tilsyn da, det blir noe annet. hehe det var vel det eneste alternativet her i gården Nei jeg vil jo ikke ha kattunger på henne, men har avtalt med veterinæren om å avtale time etter første løpetid, har ringt men hun har ikke vært på klinikken på et par dager. Pusen er aldri ute uten tilsyn, men hun bruker mye tid utendørs og jeg merker godt at hun kjeder seg veldig inne nå.
Rayanne Skrevet 4. mai 2011 #10 Skrevet 4. mai 2011 Men jeg lurer bare på om det er greit å slippe henne ut nå? hun har vært rolig i hele dag også.. Nei det kan du ikke. Dersom løpetiden er ferdig kan hun få en ny med en gang, og det kan også være at hun har gått over til en mer "stille" del av den samme løpetiden. Dette er umulig å beregne, og den eneste sikre metoden er å kastrere henne, evt gi p-piller i påvente av kastrering.
Marimma Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Hæh ? :klo: Akkurat den tror jeg ikke jeg har hørt de siste 20 årene gitt ! Kom vedkommende med noen mer utfyllende forklaring ? Er hun veldig liten og lett ? Det er den eneste grunnen jeg kan tenke meg til utsette kastreringen (at kroppsmassen er for liten til å tåle belastningen av narkose over såpass "lang" tid). Lille-jenta mi ble kastrert da hun var 8 mnd. Hun hadde for lav kroppsvekt før den tid, men både vet og jeg var klare (tur på vekten hver uke ) Katter skal helst ikke kastreres under løpetid, fordi blodgjennomstrømningen til livmor og eggstokker er større enn til vanlig, og dermed øker sjansen for blødninger. Det stemmer heller ikke at liten og lett skal ha noe å si, veterinærer kan kastrere helt ned til 8 uker så lenge katten er over 1 kg. Det blir iallefall vi lært. Kastrering ved 12 uker er vanlig blant flere veterinærer og i dyrebeskyttelsen, og det finnes god empirisk forskning som viser at tidlig kastrering er like "bra" som kastrering ved 6 og 12 mnd alder. Husk at katter kan få løpetid allerede etter 12-14 uker. Synes det er rart at veterinæren din lot deg vente så lenge, i så tilfelle var det kun av hans egne praktiske hensyn og preferanser. Naturligvis lettere å operere på et større dyr enn et lite, men vekt har svært lite å si. Kroppsmasse som du snakker om, har ingenting å si for narkosen heller, for narkose gis til og med til mus og hamster på noen få hundre gram. Kastrering av hunnkatt tar ikke mer enn ti minutter, så "lang" narkose er det ikke akkurat snakk om. All forskning på dette temaet viser at kattunger over 8 uker tåler narkose like godt som voksne individer, sett at doseringen er korrekt. Det gis ikke sterke anestesimedisiner som kan være hardt for leveren eller svekke respirasjonssystemet, slikt brukes kun ved avlivning eller store, tidkrevende operasjoner. Endret 10. mai 2011 av Marimma 3
sequin Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2011 Men jeg stoler på at veterinæren min vet hva hun snakker om mtp min katt, så akkuratt der bekymrer jeg meg ikke
Leo Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 Mulig det feiler min logiske sans noe her, men hun er altså for liten og lett til å bli kastrert, men tung og moden nok til å bli drektig og føde/oppdra kattunger? :klø: Og en katt med løpetid som slippes ut blir jo drektig den da... Ikke så mye å lure på egentlig! Min veterinær kastrerer for øvrig hunnkatter fra de er 16 uker (Og i særtilfeller også før) av den enkle grunn at en så ung katt løper mye mindre risiko ved operasjonen enn ved å risikere å bli drektig og måtte føde i 5 - 6 måneders alder. Og jeg har to hunnkatter kastrert i god tid før første løpetid...
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Katter skal helst ikke kastreres under løpetid, fordi blodgjennomstrømningen til livmor og eggstokker er større enn til vanlig, og dermed øker sjansen for blødninger. Men så er det vel heller ingen her som har foreslått å kastrere katten under løpetiden ? Det stemmer heller ikke at liten og lett skal ha noe å si, veterinærer kan kastrere helt ned til 8 uker så lenge katten er over 1 kg. Det blir iallefall vi lært. Kastrering ved 12 uker er vanlig blant flere veterinærer og i dyrebeskyttelsen, og det finnes god empirisk forskning som viser at tidlig kastrering er like "bra" som kastrering ved 6 og 12 mnd alder. Husk at katter kan få løpetid allerede etter 12-14 uker. Synes det er rart at veterinæren din lot deg vente så lenge, i så tilfelle var det kun av hans egne praktiske hensyn og preferanser. Naturligvis lettere å operere på et større dyr enn et lite, men vekt har svært lite å si. Kroppsmasse som du snakker om, har ingenting å si for narkosen heller, for narkose gis til og med til mus og hamster på noen få hundre gram. Det at man kan legge i full narkose og operere ved lav kroppsvekt betyr ikke at ikke risikoen kan være noe høyere ved lavere kroppsvekt. Inegn har sagt at det ikke er mulig, men dersom det ikke er absolutt nødvendig så ser mange vetrinærer gjerne at pasienten har en kroppsvekt som er, som du så riktig sier, litt høyere enn 1 kilo Det er ikke urimelig å anta at dette kan vært tett knyttet til at det er litt enklere å foreta kirurgien på et dyr som er litt større, og at dette vil komme både vetrinær og kunde til gode. Må jeg samtidig få lov til å opplyse om at det ikke var deg som kastrerte lille-jenta mi, så pasientens vekt, og kritikk av vet'en, er "skudd over mål" siden det baserer seg enkelte antagelser og på pasientkunnskap som du i denne saken ikke bestitter. En slik vital informasjon vil være at hun, da hun ble kastrert i en alder av 8 mnd., ennå ikke hadde fått sin første løpetid. Det er alltid farlig å trekke konklusjoner dersom disse er trukket kun basert på læremidler. Ettersom praksis trekkes inn i bildet så vil synet på mange problemstillinger bli mer nyansert Kastrering av hunnkatt tar ikke mer enn ti minutter, så "lang" narkose er det ikke akkurat snakk om. All forskning på dette temaet viser at kattunger over 8 uker tåler narkose like godt som voksne individer, sett at doseringen er korrekt. Det gis ikke sterke anestesimedisiner som kan være hardt for leveren eller svekke respirasjonssystemet, slikt brukes kun ved avlivning eller store, tidkrevende operasjoner. Nåja... litt mer enn 10 minutter tar det nå da., fra klargjøring av pasienten starter og til siste sting er ferdig Selve det kirurgiske inngrep er ikke spesielt langvarig i tid dersom du sammenlikner med større operasjoner, men det er en risiko forbundet med enhver anestesi, og man ønsker dermed at tiden i anestesi skal være så kort som mulig. Forøvrig vil jeg tro at vetrinæren til sequin sin katt ikke vil drøye lenge med å organisere tid for kastrering. Det er viktig at eier har et tillitsforhold til sin vetrinær, og det høres det ut som de to har
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå