Christiane_W Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Les annonsen skikkelig før du kontakter selger Hver eneste gang jeg har solgt noe på finn blir jeg kontaktet av folk som spør om ting som står klart og tydelig i annonsen. Leser folk bare overskriften? Jeg ga f.eks. bort noen møbler sist jeg flyttet og i annonsen stod det klart og tydelig: "Må HENTES i XXXXgate 34 i Drammen, senest fredag XX.XX p.g.a. flytting". Dette var fordi jeg skulle bruke helgen til å vaske ut og hadde overdragelse av leiligheten på mandagen etter. Til tross for dette var det flere som spurte om de kunne hente onsdagen etter osv. Respekter betingelsene i annonsen! Jeg sender f.eks. ikke i oppkrav etter flere episoder med uavhentede pakker. Er utrolig surt å sitte igjen med portoregninga på over 200 kr når folk ombestemmer seg og ikke henter og betaler pakkene sine. Jeg sender også kun med sporbar post, som en trygghet for både meg og kjøper. Dette er det en del som synes er dumt fordi det er dyrere, men tingene jeg selger på finn er stort sett såpass dyre at det er greit å kunne følge pakken. Ikke kom med latterlige skambud! Det er selvsagt lov å prute, men å by f.eks. 100 kr for noe selger vil ha 1000 kr for blir bare dumt (med mindre det er en ting hvor selger er helt på viddene med prissetting). Hold avtaler! Når jeg tar meg tid til å reise et sted for å møte en kjøper for å gjennomføre en handel er det utrolig frustrerende når folk ikke møter opp. Jeg har også opplevd å avvise flere kjøpere fordi en kjøper insisterte på å kjøpe en ting, men måtte vente på lønning og jeg gikk med på å holde av varen. Dumt, for jeg hørte jo plutselig ikke mer fra henne og måtte begynne på nytt med hele greia. "Bruk huet" Når jeg ga bort en sofa som jeg klart og tydelig hadde skrevet at måtte HENTES og "kjøper" spør om jeg ikke hadde mulighet til å levere den siden jeg skulle flytte og sikkert hadde leid varebil/henger uansett ble jeg passe oppgitt over at vedkommende ble sur da jeg sa at det kunne sikkert ordnes mot at hun betalte oss en 200-lapp for å levere sofaen. Hun ville da aldeles ikke betale for noe som skulle gis bort. At å kjøre fra Drammen til Hokksund kostet både tid og bensin var ikke hennes problem. Edit: rettet skrivefeil Endret 4. mai 2011 av Christiane_W 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 "Bruk huet" Når jeg ga bort en sofa som jeg klart og tydelig hadde skrevet at måtte HENTES og "kjøper" spør om jeg ikke hadde mulighet til å levere den siden jeg skulle flytte og sikkert hadde leid varebil/henger uansett ble jeg passe oppgitt over at vedkommende ble sur da jeg sa at det kunne sikkert ordnes mot at hun betalte oss en 200-lapp for å levere sofaen. Hun ville da aldeles ikke betale for noe som skulle gis bort. At å kjøre fra Drammen til Hokksund kostet både tid og bensin var ikke hennes problem. Wtf! For et sykt menneske! Jeg hadde heller kastet sofaen enn å gitt den til henne 2
Christiane_W Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2011 Wtf! For et sykt menneske! Jeg hadde heller kastet sofaen enn å gitt den til henne Den endte hos en annen person - som hentet til avtalt tid! Hun dama fikk beskjed om å ryke og reise for å si det sånn... 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 "Bruk huet" Når jeg ga bort en sofa som jeg klart og tydelig hadde skrevet at måtte HENTES og "kjøper" spør om jeg ikke hadde mulighet til å levere den siden jeg skulle flytte og sikkert hadde leid varebil/henger uansett ble jeg passe oppgitt over at vedkommende ble sur da jeg sa at det kunne sikkert ordnes mot at hun betalte oss en 200-lapp for å levere sofaen. Hun ville da aldeles ikke betale for noe som skulle gis bort. At å kjøre fra Drammen til Hokksund kostet både tid og bensin var ikke hennes problem. Så sykt frekt.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Har også opplevd det at når jeg gir bort ting, gjør en avtale om henting og så kommer det ingen. Blir heller ikke gitt beskjed. Da blir jeg forbannet. Heldigvis er de fleste jeg har hatt avtale med via finn.no hyggelige og ordentlige folk.
Gjest Fikira Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 Skulle gi bort et 400 liters akvarium da jeg bodde alene og skulle flytte. Sto spesifisert i annonsen hele 3 ganger at denne måtte hentes, og ta med deg noen som kunne bære. Det er svært, det er tungt...og når jeg gir det bort et helt nytt akvarium med dyrt tilbehør har jeg ingen intensjoner om å hjelpe å bære det =p jeg er ikke SÅ snill. Tror jeg fikk 15-20 mail og telefoner om jeg kunne levere det. Og noen lurte på om jeg kunne levere det til andre siden av landet. Greit at man har lyst på det, men herrejesus.
Christiane_W Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 8. juni 2011 I dag har jeg hatt nok en "morsom" kjøper på finn.no. Jeg hadde allerede et bud på 1250 kr + porto og hun bød 1300 kr. Betingelsen var at vi kunne møtes i Oslo (der hun bor) for å gjennomføre handelen så hun sparte portokostnaden på 130 kr. At det ville koste meg både tid, bensin, bompenger og parkering når jeg skulle til Oslo for å gjennomføre handelen og at jeg dermed ville tape penger i forhold til det lavere budet var fullstendig uinteressant for henne. Jeg takket nei. Moralen er nok en gang: BRUK HUET!!! 2
The Duchess Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 Tror det er mange som tar kontakt på annonser som egentlig ikke er interessert i å kjøpe. Vet ikke hvorfor. Hadde en kommode til salgs en gang og 3 år etterpå fikk jeg en telefon fra en som var interessert. Skjønte først ingenting, sa at denne annonsen var veldig gammel og solgt for lengst. Han ville ikke avslutte samtalen og begynte å snakke om andre hverdagslige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå