AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Hvordan gå frem ang dyrehold og kjøpe av andelsleilighet i borettslag? Står i ordensreglene at husdyrhold ikke er tillatt men man kan søke om å ha dyr. Gjelder dette hunder og katter bare? Gjelder det små dyr som marsvin, kaniner, undulater, hamstre ol. ? Problemet er hva gjør jeg nå? Leiligheten har budfrist til i morra men jeg rekker ikke å søke om dyrehold til i morra. Jeg kan ikke by på leiligheten i morra hvis jeg ikke får lov å ha de to hundene og marsvina og kaninen og hamsteren min. Står i husordensreglene at hvis man skal kjøpe kan de gi svar på kort varsel. Skal jeg ringe til borettslaglederen i morra og spørre? Er det noe vits i siden budet går ut sent på dagen i morra og borettslageieren kan ikke ha møte med de andre i styret på så kort varsel. Skal jeg ringe i morra til lederen? Spørre om hva da? Hva skjer om de sier nei? Har samtidig lest på nettet at borettslag ikke har lov til å lage sine egne lover og regler om dyrehold på denne linken her : http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm Gjelder den linken? Står noe sånt for de som ikke orker å lese hele: dette står det : Den fastslår nemlig at borettslag ikke fritt kan nekte beboerne å ha hund med hjemmel i husleieloven og borettslagsloven uten å påvise at dyreholdet faktisk er til alvorlig sjenanse for andre. Det betyr at i utgangspunktet er det tillatt å holde kjæledyr i henhold til husleieloven, og at alle bestemmelser i et borettslags vedtekter og husordensregler om at dyrehold ikke er tillatt strider mot husleielovens intensjoner. Det kan i utgangspunktet i k k e nedlegges f o r b u d mot dyr av utleieren. Det er fullt tillatt for enhver i ethvert leieforhold å holde dyr forutsatt at kjæledyret ikke er til sjenanse for andre leieboere. Den som hevder at et kjæledyr sjenerer må selv bevise det. En påstand om sjenanse er ikke nok, heller ikke enhver sjenanse. At en katt mjauer er dyrets natur, og er det først tillatt å ha katt, må det aksepteres. Det samme gjelder at en hund bjeffer som vakthund. Vedtekter eller ordensforskrifter med forbud mot dyr er u g y l d i g e og skal oversees. Det samme gjelder kravet om at den som har, eller akter å anskaffe dyr, må søke om det. Slikt er ikke gyldig lenger. Derimot kan utleier kreve at den som har dyr, r e g i s t r e r e r dyreholdet hos utleier. Antall dyr man kan ha, er det ikke sagt noe om i loven. Det beror på den enkeltes behov, men her går det en grense det er vanskelig å si noe generelt om. En nylig avsagt dom i Agder lagmannsrett konkluderte med at et borettslag ikke med hjemmel i husleieloven, borettslagsloven og eierseksjonsloven (sameieloven) fritt kan nekte beboerne å ha hund uten å påvise at dyreholdet faktisk er til alvorlig sjenanse for andre. Det betyr at i utgangspunktet er det tillatt å holde kjæledyr i henhold til husleieloven, borettslagsloven og eierseksjonsloven samt at alle bestemmelser i et borettslags/sameies vedtekter og husordensregler om at dyrehold ikke er tillatt, strider mot husleielovens, borettslagslovens og eierseksjonslovens intensjoner. Så ifølge linken og det som står i den linken så kan ikke borettslaget ha egne regler om dyrehold og det er ikke lov å nekte å ha dyr? Hva er rett? Er ikke noe gøy om jeg byr, kjøper og har de to hundene mine der også får jeg klage i posten etter en uke og blir uvenner med naboene med en gang. Så hva gjør jeg nå? Hvordan gå frem?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Trådstrarter her. Jeg spurte den tidligere eieren som var tilstede under visninga om det var lov til å ha dyr. Hun sa at hun trodde halvparten av leilighetene hadde dyr som hunder og katter. Så da er det lov da i tillegg til det som står i linken over at borettslag ikke har lov til å lage sine egne lover og regler ang. dyrehold? Det er snakk om et rekkehus med egen inngang og ikke noe felles oppgang. Er til og med egen hage og terrasse der.
Lady La-Laa Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Jeg bor i en andelsleilighet i borettslag og her er det mange som har katter iallefall... Og jeg vet om flere naboer som har passet bikkjer over lengre tid her! Så sant dyreholdet ikke er til sjenanse for andre i borettslaget, så tror jeg ikke det er noe problem, men man vet jo aldri hva slags grinebitere man kan få til naboer, og da KAN det jo bli et problem... Du bør iallefall definitivt opplyse om at du har dyr når du eventuelt legger inn bud - så styreformann iallefall er klar over det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå