Gå til innhold

Siviløkonom vs diplomøkonm?


Supersnupp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

De har begge studert økonomi, siviløkonomen i 4 år og diplomøkonomen i 3. Men det er ikke sånn at man automatisk blir siviløkonom ved å legge til et år til diplomen. Siviløkonomen har ingen tittel før han er helt ferdig med studiet, mens diplomstudiet er en ettårig påbygging på det toårige kandidat-studiet.

De har mange felles fag, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man ikke kan "bygge ut" fra diplom til økonom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn rent jobb/karrieremessig, er det store forskjellen?

Har inntrykk av at siviløkonomen gir høyere 'prestisje'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er veldig stor forskjell karrieremessig. Siviløkonomene står veldig mye sterkere i arbeidsmarkedet, og får gjennomsnittlig høyere lønn. Siviløkonomene har tyngre faglig fordypning som gjør de mer ettertraktet, samtidig som studiet er mer anerkjent. Skulle du imidlertid ta en dip.øk istedet er nok finansspesialiseringen å anbefale. Dette er den eneste av dip.øk'ene som ikke blir sett på som så annenrangs som resten av linjene. Men dessverre, en dip.øk vil stort sett alltid forbigås av en siv.øk.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg er snart ferdig med første året dip.øk. (altså bedriftsøkonomen) - og har snust på finansspesialiseringen, da jeg synes den virker mest interessant, så da er jeg vel på riktig vei! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Supersnupp!

Da kan du fremdeles velge.

Siviløkonomstudiet i Norge i dag består av en 2+2 modell som vurderes utvidet til 2+3 (som er vanlig i utlandet). Dvs. at når du er ferdig med 2-årig høgskolekandidat øk/adm, kan du velge om å gå inn på to år med siv.øk.

Jeg gjorde det slik. Først Bedriftsøkonom, så ett år til Høgskolekandidat og så 2 år Siviløkonom.

Siviløkonomer har nok en fordel fordi tittelen er mer anerkjent enn Diplomøkonom. Og et år ekstra HAR mye å si, siv-øken var tøff i forhold til de første to årene.

Tenk godt igjennom spesialiseringsretningen også, den kan bli avgjørende for deg i førstegangsansettelsen.

LYkke til! Det er et spennende studie du har foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette avhenger litt av hvilken retning du ønsker å jobbe siden. Det finnes studier som f.eks. på Norges Markedshøgskole (NMH)der man spesialiserer seg innen markedsføring og blir diplomøkonom og der man ikke stiller bak siviløknomene i køen senere når man søker jobb relatert til markedsføring eller salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert sant, men det er mulig man stiller bak sivilmarkedsførerne fra BI/NMH?

Eller er det kanskje en for ny tittel?

Eller sivøker med markedsspesialisering? Jeg har det - det er en sterk kombinasjon har det vist seg - men jeg aner ikke om jeg noen gang har konkurrert med en dipløkonom for å få jobb.

Uansett er det jo ingen som betviler innholdet i en diplomøkonom her. Det er en god høyere økonomisk utdanning. Men dersom man spør hvilken av titlene som innebærer mest faglig, er det siv.øk. Fordi man da har hatt et år ekstra til fordypning og breddestudier rett og slett.

Forøvrig er en dipl.øk med en Bachelor Grad eller Mastergrad i etterkant sikkert på linje med sivøk dersom man ønsker å komme raskest mulig i jobb.1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissan den 2002-05-12 01:06 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...