Gå til innhold

Urettferdig at norske ungdom får bolighjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Urettferdighet

Er det flere som synes at det er urettferdig at noen ungdom får bolighjelp av sine foreldre?

Skal foreldre slutte å bidra med hjelp så innvandrere og annen ungdom uten velstående foreldre, ikke føler seg urettferdig behandlet?

Personlig så har jeg ikke foreldre som kan bidra med en krone til bolighjelp, men jeg synes det ikke er urettferdig at andre får det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Velkommen til markedsøkonomiens verden.

Dette lar seg ikke løse ved å sutre over urettferdighet. Jeg har selv vært på budrunder der far har vært og hjulpet avkommet til å vinne budrunden.

Men hvordan skal man løse dette i praksis? Det er jo ikke bare ungdom med investeringssterke foreldre som er problemet, men voksne med god økonomi som er skilt og skal etablere seg igjen er jo også i konkurranse i det markedet som artikkelen nevner.

Det er svært mange som ikke har foreldre eller penger på bok. Det beste en kan gjøre er å rådføre seg med banken om hva som skal til før man får lån slik at man kan komme dit en gang. Klart det kan virke urettferdig og lite kjekt at prisene drives i været. Men uten at man går direkte inn og dikterer boligpriser er det vel lite man får gjort med det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere utenlandske som har fått samme hjelp som mange nordmenn jeg. Selv er jeg nordmann men får ikke en døyt hjemmefra... Det har kanskje mer med individets familie generelt å gjøre og ikke hvilken nasjonalitet man har/hadde?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger jo ikke være utlending for å ikke ha foreldre som kan bidra økonomisk.

Det er ingen menneskerett å bo midt i Oslo. Mannen og jeg bor på bondelandet, det var her vi hadde råd til å kjøpe oss en bolig av den størrelsen og standarden vi hadde behov for. Helt på egenhånd.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde sikkert vært fantastisk å få alt servert på sølvfat, likevel er jeg glad jeg ikke får det. Mine foreldre har lært meg å bruke pengene mine fornuftig, og jeg må si at jeg setter stor pris på det å kunne kjøpe meg noe nytt når jeg selv har jobbet for det. Små ting såvel som store ting.

Vi har dog fått litt hjelp hjemmefra. Vi skal kjøpe bolig for første gang nå, og vi har begge fått 300 000 i kausjon fra foreldrene våre. Det gir oss mulighet til å kjøpe en treroms på beste østkant i Oslo. Men det er jo noe helt annet enn å få penger rett i lomma, vi står jo selv ansvarlig for å måtte betale alt. For oss gir det mestringsfølelse å klare det. Jeg skjønner virkelig frustrasjonen til de som ikke er så heldige å ha foreldre som kan kausjonere eller gi, men jeg ser ingen annen løsning på det enn større utbyggingsgrad av boliger for nyetablerere. Syns alle nyoppføringer ligger fra 2 millioner og oppover, og det for 45m2. Sinnsykt.

Vi tenker også på hvordan vi kan hjelpe våre fremtidige barn. Om ikke boligmarkedet blir lettere om 20-25 år, så kan barna våre komme til å slite enda mer enn oss. Det er derfor viktig for oss å opprette sparekonto til dem, og også ha styr på vår økonomi, slik at vi forhåpentligvis kan hjelpe dem litt på vei. Det skal absolutt ikke bli en hvilepute for dem, mer et tilskudd til det de må gjøre selv.

Gjest Fikira
Skrevet

Urettferdig...?

Syns det blir litt feil måte å si det på.

Høres litt ut som en unge som ikke får is selv om naboungen fikk is.

Det er "urettferdig" at noen har mer penger enn deg selv, eller bedre jobb, bedre partner, bedre hus, bedre bil, bor i ett bedre strøk..blablabla.

Thats life =D

Enten så jobber man for det man vil ha, har man foreldre med penger som er villig til å hjelpe...så er jo det flott. Har man ikke, vel..da fikser man det på egenhånd.

(Bare så det er sagt, så har jeg ikke rike foreldre som kan hjelpe =p og jeg føler ikke at det er urettferdig.)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir litt urettferdig jeg. Foreldregenerasjonen er jo med på å skape et klasseskille siden de driver kjøpeprisene oppover. Og med flere på leiemarkedet øker prisene der også. Hurra for 68-erne!

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det blir litt urettferdig jeg. Foreldregenerasjonen er jo med på å skape et klasseskille siden de driver kjøpeprisene oppover. Og med flere på leiemarkedet øker prisene der også. Hurra for 68-erne!

Så... Man skal ikke kjøpe og helst ikke leie heller fordi det det blir dyrt for de andre uansett?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Men hvordan skal man løse dette i praksis?

Man kunne kanskje ha gjort som i enkelte andre land. Latt pensonen være lik for alle, uansett om man har vært fattig eller rik. Og heller brukt det som de mer rike i dag får av pensjonspenger til andre nødvendige ting i samfunnet. På det viset blir det en mer jevn fordeling av økonomien både for de som er yngre og de som er eldre.

Da vil foreldregenerasjonen bli nødt til å spare til seg selv. istedet for å kunne fortsette med å overdra klasseskillet til barna. Barna blir da nødt til å sørge for å selv jobbe for pengene hvis de ønsker en god start og god god råd frem til de arver av foreldrene. Men politikerne i Norge er for redd for å miste godene sine, så det blir det neppe noe av... :sukk:

Endret av nettvenninnen
  • Liker 2
Skrevet

Reagerer på overskriften i artikkelen i forhold til innholdet jeg da.

Slik jeg leste den, mener dama det er urettferdig fordi det driver prisene opp, og da klarer ikke mennesker som ikke har støtte fra foreldrene å komme seg inn på kjøpsmarkedet.

At unge får støtte fra foreldre til å kjøpe, har jeg ikke noe problem med, det er kjempefint det, men når det resulterer i overprising jevnt over fordi de har råd til en budkrig uten tak, se det liker jeg ikke. (men det gjør nok selger ;) )

Men, med mangel av boliger til salgs kontra hvor mange som vil kjøpe, så er det ikke mye man får gjort uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så... Man skal ikke kjøpe og helst ikke leie heller fordi det det blir dyrt for de andre uansett?

Nei, men man kan sørge for en boligpolitikk som ikke fører til store sosiale forskjeller.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man kunne kanskje ha gjort som i enkelte andre land. Latt pensonen være lik for alle, uansett om man har vært fattig eller rik. Og heller brukt det som de mer rike i dag får av pensjonspenger til andre nødvendige ting i samfunnet. På det viset blir det en mer jevn fordeling av økonomien både for de som er yngre og de som er eldre.

Da vil foreldregenerasjonen bli nødt til å spare til seg selv. istedet for å kunne fortsette med å overdra klasseskillet til barna. Barna blir da nødt til å sørge for å selv jobbe for pengene hvis de ønsker en god start og god god råd frem til de arver av foreldrene. Men politikerne i Norge er for redd for å miste godene sine, så det blir det neppe noe av... :sukk:

Så de som har jobba ræva av seg, tatt stor risiko og generelt vært et arbeidsjern skal ikke få noe mer i pensjon enn personen som har jobba på rema og har tjent dårlig og hatt en middelmådig arbeidsmoral? :roll: (generaliserer ikke rema-ansatte i forhold til arbeidsmoral. Tok det som et eks. da man ikke tjener godt i butikk, og det er en rimelig enkel jobb uten tunge tak og stor risiko)

Endret av Fraise
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver her er bare tøvete. En form for survete Robin Hood mentalitet.

Man skal "lønnes" etter det man bidrar med, evt har bidratt med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så de som har jobba ræva av seg, tatt stor risiko og generelt vært et arbeidsjern skal ikke få noe mer i pensjon enn personen som har jobba på rema og har tjent dårlig og hatt en middelmådig arbeidsmoral? :roll: (generaliserer ikke rema-ansatte i forhold til arbeidsmoral. Tok det som et eks. da man ikke tjener godt i butikk, og det er en rimelig enkel jobb uten tunge tak og stor risiko)

Det er nesten slik allerede. Om du tjener 600,000 eller 5mill, og jobber like mange år, så får du samme pensjon. Han med 5mill vil sannsynligvis ha bedre privat pensjonsordning, men det er en annen sak.

Skrevet

Jeg har tonnevis med eksempler fra samfunnet der "gutta på gulvet" jobber ræva av seg og tar de største riskene, mens ledere og toppfolk over der ikke akkurat har hatt hva som kalles for arbeidsmoral. Kan ikke tenke meg at mange av disse virkelig føler at de er svette etter en arbeidsdag... Er jo det mange overbetalte toppfolk får betalt for. Å organisere andre til å gjøre drittjobber.

Så, nei, du generaliserer ikke. Finnes ikke late overbetalte folk som aldri har vært møkkete på hendene. De fortjener hver en krone alle sammen. Og det ville selvfølgelig ha vært skrekkelig hvis pensjonen var lik for alle. Jeg tror faktisk de hater det i de landene der dette er innført. Og de sikler alle sammen etter å bo i Norge :ironi:

• Liker 2
Skrevet

Det du skriver her er bare tøvete. En form for survete Robin Hood mentalitet.

Man skal "lønnes" etter det man bidrar med, evt har bidratt med.

Tøvete? Dette fungerer da helt strålende i Tyskland.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tonnevis med eksempler fra samfunnet der "gutta på gulvet" jobber ræva av seg og tar de største riskene, mens ledere og toppfolk over der ikke akkurat har hatt hva som kalles for arbeidsmoral. Kan ikke tenke meg at mange av disse virkelig føler at de er svette etter en arbeidsdag... Er jo det mange overbetalte toppfolk får betalt for. Å organisere andre til å gjøre drittjobber.

Så, nei, du generaliserer ikke. Finnes ikke late overbetalte folk som aldri har vært møkkete på hendene. De fortjener hver en krone alle sammen. Og det ville selvfølgelig ha vært skrekkelig hvis pensjonen var lik for alle. Jeg tror faktisk de hater det i de landene der dette er innført. Og de sikler alle sammen etter å bo i Norge :ironi:

Hvilke land er det du snakker om? Jeg må si at jeg er rimelig sjokkert over måten du tenker på...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette er det spor urettferdig!

Dersom ungdommen trenger foreldrenes hjelp for å komme inn på boligmarkedet, og foreldrene har mulighet for å hjelpe, så er det vel bare positivt.

Boligprisene presses uansett oppover av andre faktorer. Slik som stor etterspørsel i forhold til tilbud, par med god økonomi, pensjonister som selger enebolig for å lytte til leilighet, osv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen menneskerett å eie egen bolig. Har man ikke råd, neivel så dumt, trist, leit.

• Liker 3
Skrevet

Snakk om å dra konklusjoner ut av ingenting :filer: Når har jeg sagt jeg mener at toppledere er de som har jobba ræva av seg? ALDRI. Men det er mange ledere som jobber hardt og MYE. De blir ikke svette i den grad en på gulvet blir, men han på gulvet kan ihvertfall se seg ferdig for dagen når han er ferdig på jobb klokka 17. En toppleder har "aldri" fri. Det er mye stress og press i en hverdag til en toppleder, det kan du banne på. Om ikke fysisk, så blir man utrolig sliten psykisk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...