Gå til innhold

Forelde skal overføre 105,000 Kr - Skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma og Pappa skylder meg 105,000 for et par ferier jeg har betalt for, og har tenkt å overføre pengne til meg i morgen. Kan dette ha noen skattekonsekvenser?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er de 105 00 å regne som en gave? Eller har de lånt beløpet og skal nå tilbakebetale gjelda til deg?

Hvis det er en gave må beløpet meldes inn, men det blir ingen arve/gaveavgift. Men det reduserer det resterende fribeløpet før man må betale arveavgift.

Hvis gaven fra hver av foreldrene hadde vært på under 35 000 fra hver hadde man ikke måttet melde det inn.

AnonymBruker
Skrevet

Er de 105 00 å regne som en gave? Eller har de lånt beløpet og skal nå tilbakebetale gjelda til deg?

Hvis det er en gave må beløpet meldes inn, men det blir ingen arve/gaveavgift. Men det reduserer det resterende fribeløpet før man må betale arveavgift.

Hvis gaven fra hver av foreldrene hadde vært på under 35 000 fra hver hadde man ikke måttet melde det inn.

Jeg betalte for flybilletter/hotell for 2 ferier vi alle sammen reiste på i fjor, og nå skal de betale meg tilbake. Så det er ikke noen gave. Men ettersom skatteetaten ikke kan vite hvorfor jeg får pengene, kan det da få konsekvenser?

Skrevet

Dine foreldre skylder deg 105 lapper, et lån som stammer fra utlegg du gjorde i fjor, og dette skal nå tilbakebetales.

I så fall skal det hverken påvirke skatt eller arv, men både du og dine foreldre skulle ha ført opp beløpet i selvangivelsen (hvor fristen altså gikk ut for noen dager siden), og da selvfølgelig med henholdsvis pluss- og minustegn foran. Du har penger til gode (tilsvarende å ha penger i bank), mens dine foreldre skylder penger (tilsvarende å ha et lån i banken).

Ettersom det er mer trolig at dine foreldre har formue enn at du har formue, så vil lånet neppe påvirke skatten - og skulle den påvirke skatten så er det i så fall mest nærliggende at dine foreldre må betale formueskatt av 105.000,- mer enn de skulle ha gjort (de har jo 105 lapper på bok som strengt tatt er dine).

Dersom det nå skulle bli noen spørsmål rundt transaksjonen, så får du vise til kvitteringer for dine utlegg, og heller beklage at alle parter glemte å føre dette i selvangivelsen. Hvor langt beklagelsene rekker er jeg dog usikker på, for sekssifrede beløp regnes nok for å være såpass betydelige at man ikke skal "glemme" å føre dem opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...