Gå til innhold

Noen her som har tatt/tar ALLE fagene sine hos

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å ta mine siste to år på videregående som privatist(generell studiekompetanse). Jeg er ikke verdens mest selvdisiplinerte jente, men jeg er svært skoleflink og tar ting lett. Jeg er redd det vil bli vanskelig å klare hele pensumet i alle fagene før eksamen.. Hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Bortsett fra at jeg verken er lettlært eller skoleflink :P

Skrevet

Jeg har gjort det. Det går kjempefint, rent bortsett fra at jeg har høye krav til meg selv og prestasjonsangst. Så jeg har mange ganger overvurdert eksamen veldig, og latt være å gå. Du har ingen lærer til å fortelle deg hva som blir lagt vekt på. Jeg har sittet flere ganger og pugget irrelevante detaljer, følt at jeg ikke har kontroll, men fått toppkarakter.

Se på hva som vektlegges i boken, og hva de tar med i sammendragene.

Det som er litt skummelt med privatisteksamen er at du kan få det du ikke er så god på. Da vil karakteren gjenspeile dette, istedet for kompetansen din jevnt over i faget.

Du har heller ingen studentrettigheter, får ikke studielån, og ikke støtte av NAV (for de mener du er student). Sett deg også godt inn i regler om vitnemål/fagsammensetning, for å være sikker på at du tar alle fagene du trenger.

Bare spør hvis det er noe du lurer på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, ville ikke gjort det igjen. Mye, mye, mye mer arbeid enn å gå på skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, ville ikke gjort det igjen. Mye, mye, mye mer arbeid enn å gå på skolen.

Tok du mange fag? Jeg tok de jeg trengte for generell studiekompetanse, kan ikke si det var mye jobb?

AnonymBruker
Skrevet

Tok du mange fag? Jeg tok de jeg trengte for generell studiekompetanse, kan ikke si det var mye jobb?

Jeg tok og fagene for generell studiekompetanse, var ikke mye jobb for meg heller :P Meen nå hadde ikke jeg de høyeste kravene til meg selv, så jeg begynte bare å lese 2-3 dager før eksamene. Var fornøyd med 3ere og 4ere :P Prøvde meg på skole - påbyggning for mange år siden. DET var mye jobb det. Så passet meg bedre å ta det som privatist.. Men så klart. De fleste sikter vel etter høyre karakterer enn jeg gjorde, så de vil nok ha mer jobb med det :P

Skrevet

Funderer i grunnen på det samme som deg:/ Om man ikke har den største selvdisiplinen så er det vel ikke bare bare å klare alle fagene før eksamen?:/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det ettersom du sier du ikke har mye selvdisiplin.

Det er nemlig der mye av forskjellene på egeninnsats ligger, fordi det er du som må lære pensum på egenhånd. Du har ikke lenger lærere som er ansvarlige for din kunnskap på samme måte som de er på vanlig vgs.

Selvdisiplin er cluet når man skal ta det som privatist!

AnonymBruker
Skrevet

Mye lettere å bare gå vanlig vgs. Karakterkravene for vanlig undervisning er langt slakkere enn for eksamens karakterene. ( Tatt både vanlig vgs og privatist eksamner.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok hele videregående, etter gamle reformen. Altså slik at jeg hadde 90 uketimer eller hva det var det kravet. Og jeg har/hadde høye krav til meg selv, så klarte det med bare 5 og 6. Hadde jeg tålt å "bare stå", hadde det nok vært mindre jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Var derfor jeg syns det er rart dere sier det er så mye jobb (var jeg som skrev innlegget "Tok du mange fag? Jeg tok de jeg trengte for generell studiekompetanse, kan ikke si det var mye jobb?") ..

Jeg er ikke skoleflink, har heller ikke mye selvdisiplin, leste i noen uker før eksamen, og jeg fikk femmere. Men da jeg tok fag gjennom vanlig vgs fikk jeg toere og treere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...