Gå til innhold

Hund som kun får tørrfor

Anbefalte innlegg

Gjest Elyssa
Skrevet

Denne påstanden sto i det siste nummeret av 'Vi med hund'. Hva tenker dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At jeg har hørt det før .. :filer:

Gjest Aria.
Skrevet

At våtfor produsentene vil selge mer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det spørs åssen for mat dytter i hunden. Noe tørrfor som er stappafull av salt og andre uting.

• Liker 2
Skrevet

de har i alle fall mer fordøyelsesproblemer om de skulle spise noe annet enn tørrfor hvis de bare spiser tørrfor til vanlig... men ikke vet jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Tja... Så da skulle mine hunder av stor rase blitt over 16 år, istedenfor "bare" 13?

Synes de klarte seg veldig bra i over 13 år jeg, på tørrfor. Ikke syk en dag før de ble akutt syke i noe jeg anser som veldig høy alder....

Og aldri har jeg hatt problemer hvis de har slumpet til å få matrester av og til. Og alle har tålt direkte bytter av ulike formerker....

• Liker 1
Skrevet

Da tenker jeg: Glad at hunden min får et variert kosthold med en blanding av vått og tørt.

Og nærmere så tenker jeg: Hva er egentlig grunnen til det? Jeg har aldri lest noe sånt før, og skulle gjerne visst infoen bak påstanden.

Skrevet

Eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje er litt unaturlig. Hunder er jo egentlig laget for å spise rått kjøtt... men hvem er det som forer hundene sine på det liksom..? Kan det være at bare tørrfor blir for ensidig? Aner ikke. Jeg tror ikke det finnes noen sterk sammenheng her. Noen hunder blir eldre enn andre og sånn er det vel bare...

Skrevet

Min tanke er at jeg trenger en utdyping av påstanden før jeg kan mene noe som helst. Hva er påstanden basert på? Hvorfor vil hunder som spiser bare tørrfòr leve kortere? Hvilken forskning er dette basert på? Hva er alternativet, og hvorfor er dette alternativet bedre?

• Liker 2
Skrevet

Den som leter finner :

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/toerrfor-kan-ta-livet-av-hunden-din-3179552.html

akupunktør faktisk

og så har vi jo våtfor folkene og deres mening :

http://www.barfworld.com/

Vel min kan ikke fordra rått kjøtt uansett hva jeg prøver å gi,så vi måtte gi opp våtforing.Men han får litt av hvert,både tørfor og middagsmat (med lite krydder og salt) Vitaminer får han fra ihjelmoste grønsaker som jeg lurer inn i maten.

Tror litt variasjon er godt for alle,4'beinte eller 2'beinte. OG friheten til å velge..

• Liker 1
Skrevet

Så bland vann i tørrforet, så blir det en blanding av vått og tørt ;)

Vi kan ikke tro på alt vi leser, jeg gjør så godt jeg kan + litt til for hunden min :)

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Jeg tenker som slik at min hund skal få spise det som er best for henne. Om hun lever godt på tørrfor i 10 år, men kunne levd til hun var 13 år men da med et fôr som gjør at hennes livskvalitet ikke er 100%, ja da velger jeg heller at hun bare lever i 10 år.

Jeg kjøper ikke fôr utifra hva alle andre mener at man skal, jeg velger fôr utifra hva som passer best for den hunden som skal spise den.

Har hatt mange hunder opp gjennom årene, en av hundene gikk på BARF (ren råfôring), noen har gått på Norvegian Polar (behandlet våtfôr), noen har gått på Vom&Hundemat (rent våtfôr), mens noen igjen har gått på tørrfôr.

Men det finnes jo selvsagt mange varianter innenfor disse tre kategoriene som kan være bra og som kan være dårlig. Jeg ville ikke kjøpt fôr fra matbutikken eller Labb osv da dette inneholder f.eks mye salt for å øke matlysten til hunden og hvor næringen egentlig bare går rett gjennom systemet.

Endret av Consensio
  • Liker 1
Skrevet

"Vi med hund" er vel ikke akkurat en publikasjon jeg tar så alt for seriøst og jeg kunne godt ha tenkt meg å vite mer om kilden(e) til denne påstanden. Når det er sagt, så tror jeg ikke at tørrfôr er spesielt bra for hunder. Selv tørrfôr av høy kvalitet består for det meste av varmebehandlet korn (Mais, ris og/eller hvete) og selv om protein- og fettinnholdet på papiret ser riktig ut, vet vi som regel litt for lite om kildene til protein og fett i tørrfôr. Og når proteinet og fettet i tillegg også er varmebehandlet, er det ikke nødvendigvis riktig ernæring for hunder. Hunder har i tillegg tenner og fordøyelsessystem som er beregnet på å spise rått kjøtt og bein. Jeg ser derfor ikke bort fra at påstanden kan være riktig, men det vil helt sikkert også være store individuelle forskjeller.

Eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje er litt unaturlig. Hunder er jo egentlig laget for å spise rått kjøtt... men hvem er det som forer hundene sine på det liksom..?

Det er ganske mange, deriblant meg selv, som kun fôrer med rått kjøtt, innmat og bein. Og for meg ser det ut til at dette gir bedre hud og pels, færre fordøyelsesproblemer og bedre tannhelse. Noe som igjen vil kunne påvirke hundens levealder. (Tannstein kan på sikt gi skader på hjertet etc.)

Skrevet

nå er jo hunden en Alteter (Omnivor) og kan spise alt mulig.At den kun skal spise rått eller kun tørt ,kan en jo strides om

Tror balansert og variert er greit,iallefall for min som tror at rått kjøtt er farlig og værre enn pesten..

• Liker 1
Skrevet

Det er riktig at hunder, i motsetning til f.eks. katter, til en viss grad kan nyttiggjøre seg næringsstoffer fra planteriket, men ut fra hvordan tenner og tarmsystem ser ut, er det ingen tvil om at de er kjøttetere. (Og selv om Wikipedia kan være en litt tvilsom kilde til kunnskap, så er hunder klassifisert som carnivore der også ;) ). Tarmen er bl.a. ikke lang nok til å bryte ned plantefibre. Nå er det imidlertid slik at avl og tilvenning har ført til at en del hunder enten ikke tåler eller vil spise rått kjøtt/bein.

Skrevet

Kattene mine får bare tørrfor, men da er det snakk om dyrt tørrfor fra dyrlegen, fordi de slutter å spise tørrfor om de får våtfor, og da får de tannstein og andre helseproblemer. Tørrforet dekker alle behov og de er mye sunnere og friskere enn før :)

Nå er det ikke hunder da, men vil tro det er mye av det samme :gjeiper:

Skrevet

Du kan ikke sammenligne det våtfôret som finnes i handelen til katter med råfôring av hund. Og siden katter er enda mer utpregede kjøttetere enn hunder, ville de faktisk ha dødd etter kort tid på det tørrfôret vi gir dem hvis det ikke var for at det var tilsatt kunstig taurin.

Skrevet

Du kan ikke sammenligne det våtfôret som finnes i handelen til katter med råfôring av hund. Og siden katter er enda mer utpregede kjøttetere enn hunder, ville de faktisk ha dødd etter kort tid på det tørrfôret vi gir dem hvis det ikke var for at det var tilsatt kunstig taurin.

De lever iallefall enda :) Men nå finner de jo mye for til seg selv ute da, i motsetning til hundene.

Skrevet

Det er riktig at hunder ikke er 100% kjøttspisere. Katt er regnet som 100%, mens hund rundt 80%. Visste dere at det første ulven spiser når det har drept bytte sitt er magesekken? Magesekken til en planteeter, og består av gress, korn o.l og dette får de altså i seg fra naturens side. Jeg tror også våtfôr (av kvalitet, ikke det drittfôret som selges i vanlige matbutikker) er best for hunder. DEt eneste minuset jeg kan se ved å gi våtfôr er at hunden raskere utvikler tannproblemer, enn ved tørrfôr. Heldigvis er dette lett å unngå ved å gi hunden noe å tygge på. Gjerne egne bein som er ment fo tennene, men i praksis vil alt den gnager på hjelpe og rense tennene. Helst hver dag. Også er det kjempe pluss om man gidder å pusse dem. Husk å ikke bruk flourtannkrem, men en hundetannpasta.

Jeg fôrer vom og hundemat til mine og blander med litt tørrfôr, da av Pro Plan.

Har selv sett mange allergihunder, bli friske på vom og hundemat.

Skrevet

Visste dere at det første ulven spiser når det har drept bytte sitt er magesekken? Magesekken til en planteeter, og består av gress, korn o.l og dette får de altså i seg fra naturens side.

Dette er en myte. De går riktignok ofte inn via bukhulen og spiser gjerne vommen og andre innvoller, men mageinnholdet lar de ligge igjen. Analyser av mageinnholdet hos ulv viser dessuten at bare ca. 2% av dette stammer fra planteriket. Både hunder og ulver er imidlertid oportunister og spiser det de får tak i der og da og kan overleve lenge på et mindre ideelt kosthold.

DEt eneste minuset jeg kan se ved å gi våtfôr er at hunden raskere utvikler tannproblemer, enn ved tørrfôr.
At tørrfôr har en slipeeffekt på hundetenner som forhindrer tannstein er en anne myte. For det første er det for mykt og for det andre er det svært få hunder som tygger maten godt nok.

Heldigvis er dette lett å unngå ved å gi hunden noe å tygge på. Gjerne egne bein som er ment fo tennene, men i praksis vil alt den gnager på hjelpe og rense tennene.
Det er ingen grunn til å ty til dyre spesialprodukter som "Dentasticks" etc. Vanlige, rå bein gir dessuten hunden tilgang til viktige vitaminer og mineraler.

V&H kan heller ikke sammenlignes med tradisjonelt hermetisert eller vakumpakket våtfôr, men jeg er enig med deg i at det er et godt alternativ til tørrfôr siden det hovedsaklig består av rent kjøtt/slakteavfall som er kvernet og frosset ferskt.

Det paradoksale er også at svært mye av den forskningen som har vært utført med tanke på ernæring hos hund, er utført på oppdrag av de store tørrfôrprodusentene. Det er også et faktum at de tørrfôrene vi betrakter som de aller beste, som f.eks. RC, Eukanuba etc., gjerne betraktes som litt annenrangs i bl.a. USA. Der blir det nå mer og mer vanlig med tørrfôr som ikke inneholder korn av noe slag, noe vi knapt nok finner her til lands foreløpig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...