Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #1 Skrevet 6. november 2003 For ikke så lenge siden var det en tråd her som gikk på å la barn være med på religiøse aktiviteter sammen med skolen (skolegudstjenester m.m.). En del var negative til det. Men hva mener dere hvis deres barn blir med noen venner hjem og spiser middag eller overnatter der. Hvis familien er religiøs og pleier å be bordbønn eller aftenbønn: Synes dere at de ikke skal gjøre det når de får besøk av din datter/sønn? Eller skal vertsfamilien leve sitt normale liv?
Kittykat Skrevet 6. november 2003 #2 Skrevet 6. november 2003 Vertsfamilien må få gjøre som de alltid gjør. Nå kjenner ikke jeg til noen religiøse familier, så jeg vet ikke hvordan jeg vil være i forhold til en religiøs familie. Vi er ikke religiøse selv og jeg har lest og hørt om mange som har prøvd å bli omvendt av de som er religiøse. Jeg vil ikke at mine barn skal bli fortalt som f eks at hvis du ikke tror på Gud, så havner du i helvetet o.l. Men alle er jo ikke sånn. Jeg tror nok at de fleste religiøse respekterer at alle ikke har samme livssyn som dem og ikke gjør noe mer ut av det. Men vertsfamilien må jo få lov til å be bordbønn osv uten at det skulle bli noe problem. Jeg synes heller ikke skolegudstjenester er noe problem. Det var jeg selv med på når jeg gikk på skolen ( jul f eks ). Jeg gikk også på Søndagsskole når jeg var liten jente. Når jeg gikk på videregående så hadde klassen min en kristen lærer, men hun snakket ikke om Gud, Jesus o.l.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #3 Skrevet 6. november 2003 Privat i en familie så må de få gjøre det de bruker og man skal ikke forandre på dette fordi de får besøk. Men når det gjelder skolen er dette en nøytral plass hvor barn er forpliktet til å gå, og da mener jeg at man ikke skal være standhaftig med religion. Man har vel noe som heter å la barna finne ut selv hva de vil tro og ikke tro på. Selvfølgelig er barna påvirket av sine foreldre, men på skolen er de som sakt på nøytral grunn og bør få finne selv ut hva de ønsker. Derfor er mitt poeng at om et barn kommer på besøk til en religiøs familie, så må både foreldrene til dette barnet og barnet selv vise respekt for familiens tradisjoner og forholde seg til det.
Silfen Skrevet 6. november 2003 #4 Skrevet 6. november 2003 Så lenge jeg er klar over hva som skjer over religiøse aktiviteter i et hjem, slik at jeg kan vurdere om jeg vil sende mine barn dit, er det greit. Folk må jo få leve som de vil i sitt eget hjem. MEn i bhg har jeg sagt i fra at jeg ikke vil at min datter skal få noe religiøst input. De er kjempeflinke til å imøtekomme det ønske og min datter og det andre barnet som ikke skal være med på sånt, får lov å gjøre noe koselig sammen den dagen.
ehu Skrevet 6. november 2003 #5 Skrevet 6. november 2003 Nå er det vel slik at over 90 % i Norge er døpt i Kirken og medlem der. Da har jo foreldrene lovet å oppdra barna i kristen tro og da virker det helt galt å nekte barnet å bli med på skolegudstjenester o.l. Jeg har tre skolebarn og før jul får de alltid med et skjema hjem hvor foreldre som tilhører en annen religion/eller ingen kan frita sitt barn for skolegudstjenesten. De får da eget opplegg på skolen i steden. Vi sang bordvers før middagen tidligere, selv om det var andre barn på besøk(de var jo ikke pålagt å synge med), men med tenåringer i huset føltes det ikke naturlig lenger så det er sjeldent nå. Er jo ikke en nødvendighet. Det viktigste synes jeg er at vi er takknemlige for at vi har mat å spise! Men det ville jo aldri ramlet meg inn å preke himmel,helvete e.l. for barn på besøk her !!! 1
Silfen Skrevet 6. november 2003 #6 Skrevet 6. november 2003 90% av Norges befolkning døpt og medlem i statskirken? Hvor har du fått DEN informasjonen? Til opplysning har jeg to samfunnsborgere som IKKE er døpt!
Jen Skrevet 6. november 2003 #7 Skrevet 6. november 2003 Vi står ikke i statskirken og jeg har liten sans for all "predikeringen" som foregår i barnehage og skole. Det blir vanskelig å oppdra barn når de lærer en ting på skolen og en annen ting hjemme. Jeg har blitt kalt en løgner av sønnen min fordi jeg har sagt ting som ikke stemmer overens med det som han lærer i skolen. Det er ganske frustrerende. Jeg kan ikke si at jeg mener læreren lyver, for jeg vil ikke svekke respekten hans for læreren heller. Prøver så godt jeg kan å "rette opp" det han har lært på skolen ved å fortelle at det er mange måter å tro på det gode, Gud, og at man skal ha respekt for alle. Men det blir likevel vanskelig når kristendommen blir presentert som det eneste rette. I sine egne hjem må folk få praktisere sin tro. slik de er vant til. Der forventer jeg at barna mine, som gjester, respekterer vertenes skikker.
Gunilla Skrevet 6. november 2003 #8 Skrevet 6. november 2003 90% av Norges befolkning døpt og medlem i statskirken? Hvor har du fått DEN informasjonen? Her for eksempel. 87%, da for å være mer korrekt.
Silfen Skrevet 6. november 2003 #9 Skrevet 6. november 2003 At 87 % er medlemmer betyr IKKE at 87% er DØPT!
jordbær Skrevet 6. november 2003 #10 Skrevet 6. november 2003 Vi sang bordvers før middagen tidligere, selv om det var andre barn på besøk(de var jo ikke pålagt å synge med), men med tenåringer i huset føltes det ikke naturlig lenger så det er sjeldent nå. Er jo ikke en nødvendighet. Det viktigste synes jeg er at vi er takknemlige for at vi har mat å spise! Men det ville jo aldri ramlet meg inn å preke himmel,helvete e.l. for barn på besøk her !!! Men å synge bordvers før maten, trenger da ikke å være en religiøs handling?
ehu Skrevet 6. november 2003 #11 Skrevet 6. november 2003 At 87 % er medlemmer betyr IKKE at 87% er DØPT! Faktisk så tror jeg at man må være døpt for å bli medlem i Statskirken. (Sorry, på at min statistikk ikke var helt oppdatert) Om deres barn ikke er døpt og tilhører Kirken så har vel dere rett til å be dem fri fra gudstjenester o.l. Men dersom dere mener at deres barn ikke skal lære noe om kristendommen tror jeg at dere gjør dem en bjørnetjeneste. Særlig i forhold til språk,kultur og litteratur. Som Rolv Wesenlund har sagt , en kan ikke løse kryssord engang uten noe kjennskap til Kristendommen. Og norsk Litteratur er jo full av henvisninger til og om kristendommen. Skal de ikke forstå bakgrunnene for bøkene ,da? Og hva med språket vårt? Skal de forstå uttrykk som. " Stillingen var en Uria's post.........." "Dommeren dømte med Salomonisk visdom......." "dansen rundt gullkalven.." etc etc. Aviser,bøker,artikler,ikeblad, kryssord etc etc er full av henvisninger til Kristendommen. Det er en del av vår kultur og tradisjon. Selvfølgelig skal du lære barnet ditt hva du selv mener er rett og hva du tror på, men både mine og dine barn skal en dag gjøre seg opp en mening selv. Og kunnskap har aldri skadet noen. Jeg aksepterer at du ikke vil ha påvirkning i barnehage/skole, jeg er heller ikke spesiellt glad for at barne mine må lære om Islam,Hinduisme,Buddisme allerede fra 1. klasse. Jeg synes de er så unge at det godt kunne ventet noen år lengre. Og jeg opplever jo også at barna mine lærer ting på skolen som jeg ikke tror er riktig ellerønskelig påvirkning, men da sier jeg bare at slik tror ikke jeg det er. Så vet de at det er forskjellige meninger og må kanskje tenke selv uten å sluke rått alt som blir servert fra kateteret.
Silfen Skrevet 6. november 2003 #12 Skrevet 6. november 2003 Har du lest linken du selv la ved? Man må ikke være døpt for å være medlem i statskirken. Barna følger den forelderen som er medlem, UAVHENGIG om de er døpt eller ikke!
ehu Skrevet 6. november 2003 #13 Skrevet 6. november 2003 Men å synge bordvers før maten, trenger da ikke å være en religiøs handling? Nei, det kommer vel han på hva man synger det. Vi sang/synger -O,Gud som metter liten fugl -Gledens Herre, vær vår gjest og andre bordvers. I barnehagen sang de "Kua mi , jeg takker deg..........."
ehu Skrevet 6. november 2003 #14 Skrevet 6. november 2003 Har du lest linken du selv la ved? Man må ikke være døpt for å være medlem i statskirken. Barna følger den forelderen som er medlem, UAVHENGIG om de er døpt eller ikke! Stemmer ikke helt,da. Min mann er medlem av Statskirken, jeg av et frikirkesamfunn og barna har fulgt meg og står som menighetsbarn i frikirkesamfunnet. De er ikke barnedøpt. Min mann meldte seg inn i Kirken som 15 åring og måtte døpe seg, men det er mange år siden så reglene kan godt være forandret.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #15 Skrevet 6. november 2003 siden dine barn er positivt medlem i annen meninghet må de nødvendigvis fjernes fra statskrikens lister men jeg vet om mange som har vært passive medlemmer (og noen av dem har prøvd å melde seg ut.. vanskelig å ikke "falle inn igjen") og ikke døpt barna.. og barna har da blitt registrert som medlem finn heller statistikk på hvor mange % som regner seg som kristen, eller som faktisk går i kirken eller noe du.. ¨ siden statskriken er den største "medlemslistejukseren" i Norge, kan man ikke ta de tallene seriøst på noe vis
Jen Skrevet 6. november 2003 #17 Skrevet 6. november 2003 Utrolig hvor religionsfiksert alt er her i landet. Jeg ble skikkelig "grillet" da jeg lå på fødestua nylig, fordi jeg ikke hadde skrevet noe på "religion" i papirene mine.
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #18 Skrevet 6. november 2003 Utrolig hvor religionsfiksert alt er her i landet. Jeg ble skikkelig "grillet" da jeg lå på fødestua nylig' date=' fordi jeg ikke hadde skrevet noe på "religion" i papirene mine.[/quote'] :o det er da vel ikke nødvendig å oppgi religion for å føde?? og det er da svææært mange her i landet (og verden) i dag som ikke har noen "religion" (meg foreksempel)
Gjest Anonymous Skrevet 6. november 2003 #19 Skrevet 6. november 2003 siden dine barn er positivt medlem i annen meninghet må de nødvendigvis fjernes fra statskrikens lister men jeg vet om mange som har vært passive medlemmer (og noen av dem har prøvd å melde seg ut.. vanskelig å ikke "falle inn igjen") og ikke døpt barna.. og barna har da blitt registrert som medlem finn heller statistikk på hvor mange % som regner seg som kristen, eller som faktisk går i kirken eller noe du.. ¨ siden statskriken er den største "medlemslistejukseren" i Norge, kan man ikke ta de tallene seriøst på noe vis Siden 80 % av alle barn som ble født i 2002 faktisk ble døpt så er kanskje foreldrene selv med å bidra til "medlemsjukset" ????
ehu Skrevet 6. november 2003 #20 Skrevet 6. november 2003 Siden 80 % av alle barn som ble født i 2002 faktisk ble døpt så er kanskje foreldrene selv med å bidra til "medlemsjukset" ???? Sorry ! Dette er meg, var utlogget et øyeblikk og glemte innloggingen. :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå