Gå til innhold

Sukkerfritt godteri...

sequin

Anbefalte innlegg

Er det noe "farlig" å spise sukkerfritt godteri?

Har lest at man kan få diare og luftplager av det, men er det noe utover det som er ille?

Når jeg får godterisug spiser jeg som regel bare litt sukkerfritt vingummi, og får ikke den cravingsen etter mer, eller så drikker jeg litt pepsi max og får samme virkningen. Men pepsi max inneholder jo kun 0,3kcal, det inneholder vel dog aspartam, men liker bedre å slukke sukkersuget på den måten :fnise:

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det er ganske individuelt om man får plager som luft i magen av det, jeg reagerer veldig på masse av det som er tilsatt kunstig søtning. Ellers er vel det eneste farlige at vi ikke vet hvordan alle disse kunstige søtningsstoffene påvirker oss over tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Sukkerfritt godteri er ikke bra å spise nei. Ikke bare kunstige søtningsstoffer, men det er jo stappfullt av andre ting som fargestoffer og konserveringsmiddler, osv.

Beste måten å slukke sukkersuget på er å kutte ut sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over her sier så er det veldig individuelt hvordan man reagerer. Og det er veldig delte meninger på hvorvidt det faktisk er best å spise litt kunstig søtning eller bare vanlig sukker ettersom det er så lite forskning på dette. Ville holdt meg til litt vanlig sukker en dag i uken om du klarer istedet, for man vet aldri hva dette faktisk gjør med kroppen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fargestoffer og konserveringsmidler er det vel i "vanlig" godteri også?

Det er ikke ofte jeg får disse sugene da, men de blir ekstreme når jeg f.eks har mensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Men fargestoffer og konserveringsmidler er det vel i "vanlig" godteri også?

Det er ikke ofte jeg får disse sugene da, men de blir ekstreme når jeg f.eks har mensen...

Godteri er dårlig nytt for kroppen uansett hvordan man vender og vrir på det, men det går jo an å ta bedre valg. Mørk sjokolade fremfor smågodt, potetgull av solsikkeolje og salt fremfor de med peanøttolje og alt mulig annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godteri er dårlig nytt for kroppen uansett hvordan man vender og vrir på det, men det går jo an å ta bedre valg. Mørk sjokolade fremfor smågodt, potetgull av solsikkeolje og salt fremfor de med peanøttolje og alt mulig annet :)

Hmm, jeg får vel nesten bare finne på noe annet egentlig. Jeg mister fort kontrollen over inntaket når jeg først smaker sukker, potetgull (salt) og sjokolade :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste typer kunstige søtningsmidler virker lakserende i større mengder, dvs man kan få masse luft og bli dårlig i magen.

Vet ikke om det er bare jeg som er overfølsom, men har spist litt i overkant mye sukkerfritt godteri et par ganger og sittet på do hele natten etterpå.... :forvirret:

Har egentlig fått beskjed av diverse leger å holde meg unna sukker, men for meg er kunstig søtning absolutt ikke et alternativ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste typer kunstige søtningsmidler virker lakserende i større mengder, dvs man kan få masse luft og bli dårlig i magen.

Vet ikke om det er bare jeg som er overfølsom, men har spist litt i overkant mye sukkerfritt godteri et par ganger og sittet på do hele natten etterpå.... :forvirret:

Har egentlig fått beskjed av diverse leger å holde meg unna sukker, men for meg er kunstig søtning absolutt ikke et alternativ :P

Åja er det lakserende også? Omg... Jeg inntar jo ikke store mengder, men unngår vel helst å sitte på ramma med løs mage uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Spis det med alvorlig god samvittighet du, ikke ille det. Ikke lytt til dem som hevder annet.

Det er INTET ille med sukkerfritt godteri!!

Overse dommedagsprofetene som skal skremme med kreftfare etc... Ikke la slikt bekymre deg da det er mye som kan hevdes om kunstige søtningsmiddel, uten at det bør bekymre noen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis det med alvorlig god samvittighet du, ikke ille det. Ikke lytt til dem som hevder annet.

Det er INTET ille med sukkerfritt godteri!!

Overse dommedagsprofetene som skal skremme med kreftfare etc... Ikke la slikt bekymre deg da det er mye som kan hevdes om kunstige søtningsmiddel, uten at det bør bekymre noen av den grunn.

Du trenger virkelig klarhet i hva som er skadelig og ikke skadelig, det er ikke bare snakk om kunstig søtningsmiddel i sukkerfritt godteri! Men du mener jo også at kinamat er kjempesunt, så det kom vel ikke som noen overraskelse at du mener dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av sukkerfritt godteri er tilsatt sukkeralkoholer/polyoler, en type karbohydrater som både finnes i naturlig tilstand, eller fremstilles fra glukose, sukrose, fruktose eller andre sukkerarter. Poenget med sukkeralkoholene er at abosorpsjonen i tarmen er minimal, derfor påvirker ikke disse blodsukkeret i nevneverdig grad.

Desverre fører dette også til at vann holdes tilbake i tarmen, noe som kan ha en lakserende virkning.

Det er ingenting farlig med sukkeralkoholer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si noe generelt om sukkerfri godteri/pastiller o.l.

Svært mange blir opppblåst av å spise sukkerfri godteri, men det er helt normalt. Hvis du spiser sukkerfritt fordi du ønsker å slanke deg, må du tenkte på en ting. Mye av sukkerfrie godterier inneholder samme antall kcal som vanlig godteri, som f.eks sukkerfri sjokolade. (rundt 450 kcal +/- i 100g).

Og skal du ned i vekt, Må du innta færre kcal enn du bruker.

Spis likevel sukkerfritt hvis du ønsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei folkens, da virker det jo som om det eneste farlige med sukkerfritt godteri er at man ikke vet hva kunstig søtning gjør med kroppen etter lengre tid, forstår jeg rett?

Det har ingenting med kalorier å gjøre, mer med suget jeg får og den manglende kontrollen som gjør at jeg får et særdeles usunt forhold til mat. -for å si det sånn, jeg skal ikke ned i vekt på min måte og da må jeg unngå disse sugene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Okei folkens, da virker det jo som om det eneste farlige med sukkerfritt godteri er at man ikke vet hva kunstig søtning gjør med kroppen etter lengre tid, forstår jeg rett?

Det har ingenting med kalorier å gjøre, mer med suget jeg får og den manglende kontrollen som gjør at jeg får et særdeles usunt forhold til mat. -for å si det sånn, jeg skal ikke ned i vekt på min måte og da må jeg unngå disse sugene.

Hvis du tenker logisk, vil du ha noe som er kunstig i kroppen din? Ikke heng deg opp i dette med søtningsstoffer heller, men se på helheten i innholdsfortegnelsen. Nå tenker jeg ikke på slanking alene, men på hva som er bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker logisk, vil du ha noe som er kunstig i kroppen din? Ikke heng deg opp i dette med søtningsstoffer heller, men se på helheten i innholdsfortegnelsen. Nå tenker jeg ikke på slanking alene, men på hva som er bra for kroppen.

Merker jeg har litt problemer med å forstå denne kunstige delen :sjenert:

Jeg mener jeg ikke i meg kunstige ting hele tiden? sånn egentlig... Gjennom medisiner, energidrinker og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tjoms

Merker jeg har litt problemer med å forstå denne kunstige delen :sjenert:

Jeg mener jeg ikke i meg kunstige ting hele tiden? sånn egentlig... Gjennom medisiner, energidrinker og slikt?

Det finnes kunstige tilsetningsstoffer i mye ja, medisiner, energidrikker, ferdigmat, osv osv. Høres ordet "kunstig" ut noe som kroppen har godt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kunstige tilsetningsstoffer i mye ja, medisiner, energidrikker, ferdigmat, osv osv. Høres ordet "kunstig" ut noe som kroppen har godt av?

Nei, altså jeg skjønner jo at det ikke er naturlig med kunstige ting, men har kroppen vondt av det?

-det er vel egentlig den biten jeg ikke helt klarer å finne ut av... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Nei, altså jeg skjønner jo at det ikke er naturlig med kunstige ting, men har kroppen vondt av det?

-det er vel egentlig den biten jeg ikke helt klarer å finne ut av... :klo:

JA, det er skadelig for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfritt godteri er ikke bra å spise nei. Ikke bare kunstige søtningsstoffer, men det er jo stappfullt av andre ting som fargestoffer og konserveringsmiddler, osv.

Beste måten å slukke sukkersuget på er å kutte ut sukker.

Har forsøkt å finne ut av det men finner ingen steder der det står at det er farlig å spise. Du sier det er stappfullt av ting, men hvilke av de tingene er det som er skadelig for kroppen?

Det er ihvertfall ingen tvil om at det er lakserende :fise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...