Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig utdannet i år (leverer masteroppgaven i september) og har da en mastergrad innen samfunnsvitenskap. Har totalt studert i seks år hvorav jeg har vært innom økonomi/administrasjon, politikk og samfunnsøkonomi. Har med andre ord en veldig generell utdanning som jeg vet jeg kan få bruk for i mange typer jobber. Den ultimate drømmen er å en dag få en jobb i et av departementene eller i en internasjonal organisasjon som FN, men som den realisten jeg er har jeg hele tiden vært klar over at konkurransen om disse jobbene er knallhard og krever mye flaks/nettverksbygging/erfaring. Jeg har derfor begynt å innstille meg på å gå en lang og frustrerende jobbsøkerprosess i møte og har begynt å tenke på hvordan jeg best kan benytte tiden mens jeg venter på drømmejobben. Noen av punktene jeg grubler på er:

(1) Språk. Jeg har to utvekslingsopphold bak meg, men begge var i engelskspråklige land. Har mest lyst å lære meg spansk, men er usikker på hva som vil lønne seg med tanke på karriæren (bygge videre på tysken, lære spansk, fransk eller slå til med kinesisk/russisk?)

(2) Jobberfaring. Har relativt lite arbeidserfaring fra før (stort sett feriejobber), og grubler på hvilken jobb som kan være smart å ha mens jeg søker på de jobbene jeg vil ha. Har arbeidet i helsesektoren ("på gulvet") og ser foreløpig på en sånn jobb som en av de mest relevante midlertidige jobbene (er interessert i helsepolitikk), men har også vurdert å jobbe som frivillig i utlandet i et par måneder, mens jeg tar språktimer. Andre forslag?

(3) Verv/engasjement. Har tidligere engasjert meg i frivillige organisasjoner, men har aldri hatt verv. Lurer på hva som vil lønne seg her: ta opp igjen det frivillige engasjementet og eventuelt gå for et verv, eller engasjere meg politisk? Noen tips til engasjement som kan gi "lettjente" verv?

Håper noen kan ha noen nyttige tips å bidra med i denne tråden, ettersom jeg vil tro vi er flere i samme situasjon. Er veldig klar over hvor tøft arbeidsmarkedet er for samfunnsvitere nå, men samtidig er det lite konstruktivt å sitte på gjerdet å vente på drømmejobben mens man pådrar seg hull i CV-en. Hadde også vært gøy med erfaringer fra andre samfunnsvitere, kanskje dette kan bli en tråd hvor vi kan støtte hverandre og utveksle tips og erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antar du er studentmedlem i Samfunnsviterne? De har en god jobbsøkerbok du bør pugge, samt at de arrangerer jobbsøkerkurs på studiestedene. Anbefaler deg å begynne å søke jobber allerede nå (vil nesten si du er sent ute). Gjennomsnittlig tar det vistnok et år før man får en relevant jobb som samfunnsviter.

Ang. hvilken jobb du skal ha mens du søker så kommer jo dette ann på hva du vil. Jeg hadde selv flere jobber mens jeg søkte på stillinger. Alle er relevante til den jobben jeg har i dag.

Når det kommer til lette verv ser jeg ikke noe poeng i dette. Skaff deg heller et skikkelig verv og gjør en god jobb. Arbeidsgivere spør gjerne hva du oppnådde i vervet ditt og Norge er et lite land så CV-bygging kan lett bli avslørt.

Ellers vil jeg anbefale deg å bygge et kontaktnettverk og opplyse kjente om at du er på jakt etter en relevant stilling. Det var dette som gjorde at jeg fikk meg en relevant jobb til slutt.

• Liker 1
Skrevet

Husk at en drøm er noe å strekke seg etter. Det er ikke noe man når med én gang. Tror du må være fornøyd med en begynnerstilling som er ganske lav før du kan stige i gradene og jobbe med akkurat det du har lyst til :)

Når det gjelder språk så har du som du sier allerede to utenlandsopphold bak deg. Det tror jeg teller veldig positivt. Men om du skulle tatt et halvt år i Spania eller Sør-Amerika for å lære spansk vet jeg ikke helt hva som er best. Hvis du bor i utlandet i et halvt år blir du et halvt år forsinket i jobbprosessen. Du taper også lønn den tiden du kunne jobbet, og du taper pensjonspoeng. Det koster også veldig mye penger å ta et halvt år i utlandet. I tillegg vet jeg ikke om det er "vits" å stresse med å lære et språk med mindre du VET 100% sikkert at du får bruk for det i en stilling? Husk at du også kan ta språkkurs når du har begynt å jobbe. Mange arbeidsplasser tilbyr det, eller vil dekke det for deg.

Når det gjelder verv er det lurt å satse på å gjøre en god jobb i ett verv, i stedet for å være CV-rytter som bare flakser rundt og samler verv å ha på cv'en. Dessuten trenger du ikke satse på å ha et høyt verv, som feks å sitte i et styre i en forening. Å være frivillig i Røde Kors for eksempel er helt utmerket det også. Kanskje du kan være flyktningehjelp eller hjelpe til med norskopplæring? Eller være leksehjelp for barn? Slike ting viser helt andre sider ved deg som er flott å vise til i en cv eller søknad.

Ellers bør du virkelig satse på å søke på så mange stillinger som mulig nå fremover. Om du ikke allerede har begynt bør du begynne i dag (som nevnt her er du allerede litt sent ute). Det tar ofte lang tid å få besatt en stilling (særlig i det offentlige). Jeg tror også at det vil være veldig få stillinger å søke på i sommermånedene, så du har litt tid på deg nå før sommeren kommer.

Det blir garantert en god jobb på deg, det tar bare litt tid og innsats :) Lykke til!

Gjest norah
Skrevet (endret)

Det jeg lurer litt på er hvorfor du først har begynt å tenke på dette nå?

Du bør iallefall være klar over at toppkandidatene har gjort det meste av det du skisserer allerede ved studiestart(og noen lenge før) - bare slik at du kjenner din konkurranse(alt ettersom hvilken jobb du søker deg til selvsagt, og hva du mener med relevant).

Jeg er selv innenfor samfunnsvitenskapsgrenen, og når jeg var uteksaminert hadde jeg flere frivillige verv(type lederverv etc helt fra tidlig tenår og frem til studieslutt), jeg hadde en pause mellom bachelor og master hvor jeg jobbet fulltid i humanitær organisasjon - en stilling med mye ansvar, og jeg gjorde som alle andre og jobbet ved siden av studiene i en relativt relevant jobb. Og jeg fikk gode karakterer.

Jeg har også vært tatt opp i programmer for dyktige kandidater, og har et relativt bredt kontaktnettverk i offentlig og privat virksomhet - og erfaring som prosjekleder.

Nå skal jeg igjen bytte jobb, og selv om jeg har relativt tung erfaring sammenliknet med mange av de jeg ble uteksaminert sammen med kan jeg ikke akkurat velge og vrake.

Det er jo alltid noen som har lengre erfaring, enda mer relevant - og nå om dagen virker det å være ganske mange særskilt dyktige kandidater der ute, iallefall i det segmentet jeg søker meg mot.

Min filosofi er litt sånn at joda, det er hyggelig å være blant topp 3, men det hjelper jo ikke om man ikke er nr 1. Da er man jo i praksis like langt som de som ikke engang ble innkalt.

Når det kommer til "lettjente verv" så gjennomskues dette med en gang, og gir heller ingen uttelling. Jeg hadde relevante verv før som gav uttelling, og nå er jeg fortsatt frivillig i humanitær organisasjon, men det gir ingen uttelling på CV`en. Jeg gjør det fordi jeg liker det, samme med de relevante vervene.

Det som gir uttelling er hva du har av relevans knyttet opp mot den konkrete jobben.

Enkelte ganger er de også ute etter helt nyutdannede, og det er her jeg tror du burde sikte deg inn.

Mitt beste tips er at du søker traineeordninger - der får du uvurderlige kontakter, det kan være et gyllent springbrett inn i karrierestigen om du spiller kortene riktig. De er nettopp ute etter nyutdannede og dyktige kandidater.

Type konsulentfirmaer kan også være en måte å skaffe seg mange kontakter på, de er også på jakt etter nyutdannede. Men vær forberedt på å jobbe veldig mye.

Jeg ser du nevner FN - systemet, det er det mange som gjør uten å være helt klar over hva arbeidsoppgavene der faktisk innebærer, og hva slags kompetanse man faktisk må ha. Mitt spørsmål - som du også bør stille deg selv er; hvorfor akkurat denne bransjen? Hva kan det tilby deg, og hva kan du tilby dem? At man "har lyst" er jo sjeldent tilstrekkelig.

Jeg tror absolutt du har god sjangs - og du kommer helt sikkert til å få en interessant jobb, men samtidig tenker jeg at "it`s too little too late" om du tenker å nå toppsjiktet, med tanke på at du først nå begynner å planlegge karriereutviklingen din. Dine(våre) tøffeste konkurrenter har jo tenkt på dette fra tenårene for å sette det på spissen. Men, nå finnes det jo hundrevis av muligheter da, som ikke innebærer FN og utenriksdepartementet ;)

Prøv å tenke litt bredere og realistisk.

Endret av norah
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at en drøm er noe å strekke seg etter. Det er ikke noe man når med én gang. Tror du må være fornøyd med en begynnerstilling som er ganske lav før du kan stige i gradene og jobbe med akkurat det du har lyst til :)

Når det gjelder språk så har du som du sier allerede to utenlandsopphold bak deg. Det tror jeg teller veldig positivt. Men om du skulle tatt et halvt år i Spania eller Sør-Amerika for å lære spansk vet jeg ikke helt hva som er best. Hvis du bor i utlandet i et halvt år blir du et halvt år forsinket i jobbprosessen. Du taper også lønn den tiden du kunne jobbet, og du taper pensjonspoeng. Det koster også veldig mye penger å ta et halvt år i utlandet. I tillegg vet jeg ikke om det er "vits" å stresse med å lære et språk med mindre du VET 100% sikkert at du får bruk for det i en stilling? Husk at du også kan ta språkkurs når du har begynt å jobbe. Mange arbeidsplasser tilbyr det, eller vil dekke det for deg.

Når det gjelder verv er det lurt å satse på å gjøre en god jobb i ett verv, i stedet for å være CV-rytter som bare flakser rundt og samler verv å ha på cv'en. Dessuten trenger du ikke satse på å ha et høyt verv, som feks å sitte i et styre i en forening. Å være frivillig i Røde Kors for eksempel er helt utmerket det også. Kanskje du kan være flyktningehjelp eller hjelpe til med norskopplæring? Eller være leksehjelp for barn? Slike ting viser helt andre sider ved deg som er flott å vise til i en cv eller søknad.

Ellers bør du virkelig satse på å søke på så mange stillinger som mulig nå fremover. Om du ikke allerede har begynt bør du begynne i dag (som nevnt her er du allerede litt sent ute). Det tar ofte lang tid å få besatt en stilling (særlig i det offentlige). Jeg tror også at det vil være veldig få stillinger å søke på i sommermånedene, så du har litt tid på deg nå før sommeren kommer.

Det blir garantert en god jobb på deg, det tar bare litt tid og innsats :) Lykke til!

Tusen takk for svar, til alle tre! :) Jeg har allerede søkt på noen stillinger, men har ikke begynt jobbsøkingen for alvor enda, da jeg ikke er helt sikker på om jeg vil gå rett ut i en "seriøs" jobb med en gang jeg er ferdig. Skal ha en sommerjobb i sommer mens jeg skriver masteroppgave og leker som sagt med tanken på å reise litt etterpå: jobbe som frivillig i utlandet samtidig som jeg lærer språk, men da blir det bare i 2-3 mnd.

Når det gjelder tipset om å være frivillig i Røde Kors så har jeg allerede vært det, og lurer på å ta opp igjen det engasjementet mens jeg søker jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Studere statsvitenskap, men må innrømme at det frister å bytter over til noe øk/adm eller ingeniør hvor jeg er så og si garantert jobb fremfor å jobbe meg ihjel uten å få verken interessante jobb muligheter eller god lønn. Å jobbe på NAV kontor er min største frykt.

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer litt på er hvorfor du først har begynt å tenke på dette nå?

Du bør iallefall være klar over at toppkandidatene har gjort det meste av det du skisserer allerede ved studiestart(og noen lenge før) - bare slik at du kjenner din konkurranse(alt ettersom hvilken jobb du søker deg til selvsagt, og hva du mener med relevant).

Jeg er selv innenfor samfunnsvitenskapsgrenen, og når jeg var uteksaminert hadde jeg flere frivillige verv(type lederverv etc helt fra tidlig tenår og frem til studieslutt), jeg hadde en pause mellom bachelor og master hvor jeg jobbet fulltid i humanitær organisasjon - en stilling med mye ansvar, og jeg gjorde som alle andre og jobbet ved siden av studiene i en relativt relevant jobb. Og jeg fikk gode karakterer.

Jeg har også vært tatt opp i programmer for dyktige kandidater, og har et relativt bredt kontaktnettverk i offentlig og privat virksomhet - og erfaring som prosjekleder.

Nå skal jeg igjen bytte jobb, og selv om jeg har relativt tung erfaring sammenliknet med mange av de jeg ble uteksaminert sammen med kan jeg ikke akkurat velge og vrake.

Det er jo alltid noen som har lengre erfaring, enda mer relevant - og nå om dagen virker det å være ganske mange særskilt dyktige kandidater der ute, iallefall i det segmentet jeg søker meg mot.

Min filosofi er litt sånn at joda, det er hyggelig å være blant topp 3, men det hjelper jo ikke om man ikke er nr 1. Da er man jo i praksis like langt som de som ikke engang ble innkalt.

Når det kommer til "lettjente verv" så gjennomskues dette med en gang, og gir heller ingen uttelling. Jeg hadde relevante verv før som gav uttelling, og nå er jeg fortsatt frivillig i humanitær organisasjon, men det gir ingen uttelling på CV`en. Jeg gjør det fordi jeg liker det, samme med de relevante vervene.

Det som gir uttelling er hva du har av relevans knyttet opp mot den konkrete jobben.

Enkelte ganger er de også ute etter helt nyutdannede, og det er her jeg tror du burde sikte deg inn.

Mitt beste tips er at du søker traineeordninger - der får du uvurderlige kontakter, det kan være et gyllent springbrett inn i karrierestigen om du spiller kortene riktig. De er nettopp ute etter nyutdannede og dyktige kandidater.

Type konsulentfirmaer kan også være en måte å skaffe seg mange kontakter på, de er også på jakt etter nyutdannede. Men vær forberedt på å jobbe veldig mye.

Jeg ser du nevner FN - systemet, det er det mange som gjør uten å være helt klar over hva arbeidsoppgavene der faktisk innebærer, og hva slags kompetanse man faktisk må ha. Mitt spørsmål - som du også bør stille deg selv er; hvorfor akkurat denne bransjen? Hva kan det tilby deg, og hva kan du tilby dem? At man "har lyst" er jo sjeldent tilstrekkelig.

Jeg tror absolutt du har god sjangs - og du kommer helt sikkert til å få en interessant jobb, men samtidig tenker jeg at "it`s too little too late" om du tenker å nå toppsjiktet, med tanke på at du først nå begynner å planlegge karriereutviklingen din. Dine(våre) tøffeste konkurrenter har jo tenkt på dette fra tenårene for å sette det på spissen. Men, nå finnes det jo hundrevis av muligheter da, som ikke innebærer FN og utenriksdepartementet ;)

Prøv å tenke litt bredere og realistisk.

Jeg er fullstendig klar over alt du nevner her. Vet at jeg, som er uten noe særlig med relevant erfaring, stiller langt bak i køen når det gjelder toppjobbene. Vet også at en slik jobb er helt urealistisk å håpe på på kortsikt og at det nok vil ta mange år å få en jobb jeg vil være helt fornøyd med. Dessuten var jobbene jeg listet opp ment som eksempler, sier ikke at jeg satser kun på departementene og FN :)

Jeg er altså veldig klar over at jeg er sent ute, og at toppkandidatene innen samfunnsvitenskap for lengst har opparbeidet seg en CV som inneholder både verv og relevant arbeidserfaring (jeg har forressten noe relevant erfaring i forhold til bacheloren), men det skader jo ikke å tenke strategisk fra nå av heller. Takk for tipset om trainee-stillinger, tenkte å søke noen slike.

Ellers så vil jeg tro at du har gode sjanser til å få en jobb du vil bli fornøyd med, en vakker dag er 1. og 2. kandidatene ansatt, så du stiller fremst i køen ;)

AnonymBruker
Skrevet

Studere statsvitenskap, men må innrømme at det frister å bytter over til noe øk/adm eller ingeniør hvor jeg er så og si garantert jobb fremfor å jobbe meg ihjel uten å få verken interessante jobb muligheter eller god lønn. Å jobbe på NAV kontor er min største frykt.

Kanskje du kan ta en bachelor i økonomi og administrasjon og heller ta en master som inneholder statsvitenskap? Med en bachelor i økonomi og administrasjon kan man velge blant et hav av forskjellige mastere, og kanskje får du også godkjent noen av fagene du har tatt i øk./adm. graden, i alle fall som valgfag? Hadde jeg skulle valgt igken så hadde jeg nok gjort det på den måten :)

AnonymBruker
Skrevet

Ta ppu et år og jobb/lær språk ved siden av? Da kan du iaf bli lærer.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du følger med på stillinger hos:

- Telenor

- Statoil

- Boston Consulting Group

- Mc Kinsey & Company

- IBM

- PWC

- DnBNOR

Gjest norah
Skrevet

Anbefaler at du følger med på stillinger hos:

- Telenor

- Statoil

- Boston Consulting Group

- Mc Kinsey & Company

- IBM

- PWC

- DnBNOR

Dette er vel topp 10 lista til siviløkonomer? PWC for en samfunnsviter? Jeg tror du tenker på økonomer og jurister, her.

AnonymBruker
Skrevet

Ta ppu et år og jobb/lær språk ved siden av? Da kan du iaf bli lærer.

Har ikke noe særlig ønske om å bli lærer må jeg innrømme- og orker heller ikke tanken på nok et studieår, men takk for forslaget!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel topp 10 lista til siviløkonomer? PWC for en samfunnsviter? Jeg tror du tenker på økonomer og jurister, her.

Mange store private selskaper ansetter samfunnsvitere, og bl.a. statsvitere blir oppfordret til å søke også i privat sektor, så AB er nok ikke helt på jordet. Skal følge med på disse selskapene, takk for tips!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du bør vurdere å skifte. Angrer på at jeg ikke skiftet beite....Blir du statsviter, er det en sjanse for at du får dårlige jobber, lav lønn, ect. Dersom du ikke har kommet så langt i studiet, bør du vurdere det. Det er nok statsvitere der ute, i lag med historikere, litteraturvitere, medievitere, osv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker spesielt på statsvitere: det jobber en del av de i alle disse selskapene - også i PWC.

AnonymBruker
Skrevet

Mange store private selskaper ansetter samfunnsvitere, og bl.a. statsvitere blir oppfordret til å søke også i privat sektor, så AB er nok ikke helt på jordet. Skal følge med på disse selskapene, takk for tips!

Stemmer det! Men: Norge har nok av de, og for få økonomer og ingeniører, derfor lønner det seg å velge økonomi og teknologifag!

AnonymBruker
Skrevet

Syns du bør vurdere å skifte. Angrer på at jeg ikke skiftet beite....Blir du statsviter, er det en sjanse for at du får dårlige jobber, lav lønn, ect. Dersom du ikke har kommet så langt i studiet, bør du vurdere det. Det er nok statsvitere der ute, i lag med historikere, litteraturvitere, medievitere, osv...

Det var mitt innlegg du svarte på. Hva byttet du til og byttet du underveis i studiene? Eller tok du helt ny utdanning? Eller byttet du jobb?

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det! Men: Norge har nok av de, og for få økonomer og ingeniører, derfor lønner det seg å velge økonomi og teknologifag!

Hva med en kombinasjon av øk/adm.-fag og statsvitenskap/samfunnsøkonomi? Dette bør jo være en bra kombinasjon, i alle fall i privat sektor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...