AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Insp. av "Hvor mye har du på konto"-tråden. Mange av vennene mine sier at de er blakke før lønning. Hvor vanlig er egentlig dette? At man dagen før lønning (eller uken før i verste fall) kanskje bare har 10 kr på kortet... Og dere som i så fall er det; vil det si at dere ikke har NOEN penger? På sparekontoer, BSU osv. Jeg kan også si jeg er tom på kortet, men har en sparekonto jeg kan ta penger fra om jeg trenger det (der går all lønna inn, henter ut etter behov). Har så vanskelig for å forstå at folk tør å være helt blakke. Ikke ha penger overhode. Aldri komme seg ovenpå ved at de går i overskudd. For meg er det ideellt å gå litt i overskudd hver mnd slik at man alltid har penger på lager. Tenk om noe skulle skje, tenk om hunden din plutselig blir syk eller noe. Må være vanvittig utrygt å ikke ha penger på lur? Mener ikke å være dømmende, men lurer bare på hva disse "jeg er blakk"-folka egentlig mener. Og denne "bruke opp hver eneste krone man har"-mentaliteten (snakker ikke om de som har akkurat til at det knapt går rundt, men de som feks shopper opp de siste hundrelappene fordi de må liksom bruke opp pengene..) Forundrer meg så forskjellige folk er rundt dette med økonomi. Noen er alltid blakke uansett hva de tjener, mens andre spikker og sparer og har alltid penger til det de trenger. Er foressten student i 20-årene om det har betydning.
Lykkelitenen Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Når jeg er blakk har jeg ikke noe på brukskonto. Nå sparer jeg nesten kun på bsu, så jeg har penger, men de er jo låst til det formålet og skal bli der. Vanligvis har jeg litt på sparekonto, men etter to studieturer på ett år er den nok ganske skrapt den også nå Feriepengene og skattepengene skal rett inn der, så lider like vell ikke noen nød
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Jeg vet ikke om det er til skrekk eller trøst, men jeg jobber med lønn og har stadig vekk folk som er dobbelt så gamle som deg inne på kontoret for å be om forskudd på lønn fordi de har brukt opp alt. At så voksne mennesker ikke har klart å legge seg opp en bufferkonto å ta av den dagen kjøleskapet eller vaskemaskina streiker er faktisk litt vanskelig å forstå. Særlig når andre med samme lønnsnivå og rimelig lik livssituasjon for øvrig ser ut til å klare det helt fint.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Jeg vet ikke om det er til skrekk eller trøst, men jeg jobber med lønn og har stadig vekk folk som er dobbelt så gamle som deg inne på kontoret for å be om forskudd på lønn fordi de har brukt opp alt. At så voksne mennesker ikke har klart å legge seg opp en bufferkonto å ta av den dagen kjøleskapet eller vaskemaskina streiker er faktisk litt vanskelig å forstå. Særlig når andre med samme lønnsnivå og rimelig lik livssituasjon for øvrig ser ut til å klare det helt fint. Det er drøyt! Skremmende at voksne folk har en så dårlig økonomisk sans. Ser allerede nå at visse folk på min alder kommer til å ende opp sånn. Det er ikke tilfeldig at noen alltid er blakke. Jeg er den eneste uten studielån i gjengen, alikevel har jeg alltid mest penger, mens flere av de er blakke. Er til å bli oppgitt av
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Når jeg er blakk har jeg ikke noe på brukskonto. Nå sparer jeg nesten kun på bsu, så jeg har penger, men de er jo låst til det formålet og skal bli der. Vanligvis har jeg litt på sparekonto, men etter to studieturer på ett år er den nok ganske skrapt den også nå Feriepengene og skattepengene skal rett inn der, så lider like vell ikke noen nød BSU-en er jo grei, der er pengene låst. Men trodde det var vanlig å ha en sparekonto ved siden av, en buffer som mange kaller det. Sikter ikke til deg, du skriver jo at du har det, men mer til alle disse som får inn lønna, bruker opp ALT før neste lønn og dermed er blakke.
Gjest stillness Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Jeg er noen ganger blakk før neste lønning,men har alltid nok til mat og alle regninger er betalt. Siden jeg har vært student de siste årene så er det ikke alltid jeg har hatt noe på sparekonto,men har lært meg hvordan man skal overleve på lite og jeg syns ikke det er noen krise om jeg ikke har mange hundrelappene på konto uken før lønn. Har lært at det er mye man kan greie seg uten,men det er kanskje lettere for meg som ikke har familie,bil og mye annet som gjerne blir et pengesluk. Nå prøver jeg å legge av litt av lønnen på sparekonto sånn at jeg kan ta av det som er der om jeg har lite.
Lykkelitenen Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 BSU-en er jo grei, der er pengene låst. Men trodde det var vanlig å ha en sparekonto ved siden av, en buffer som mange kaller det. Sikter ikke til deg, du skriver jo at du har det, men mer til alle disse som får inn lønna, bruker opp ALT før neste lønn og dermed er blakke. Tror nok mange lever et luksusliv med vaner de ikke tenker over. Kjøper feridgmat, spiser ute, drikker en del, kantine, klær, taxi.... I allefall dette som er pe ngesluket min omgangskrets. Personlig kan jeg klare meg med lite og om jeg ser at jeg nå nermer meg slutten på lønningen lever jeg spartansk så jeg ikke går i null. Mange glemmer dette og hopper over på kreditt når lønnen er borte. Uforsvarlighet rett og slett 1
Gjest Iah Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har en bufferkonto, som det alltid står penger på. Men brukskontoen er ofte tom rett før neste utbetaling. Jeg sier jeg er blakk selv om jeg i realiteten ikke er det. Jeg tar kun penger fra sparekontoen dersom det er virkelig nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Har så vanskelig for å forstå at folk tør å være helt blakke. Ikke ha penger overhode. Aldri komme seg ovenpå ved at de går i overskudd. For meg er det ideellt å gå litt i overskudd hver mnd slik at man alltid har penger på lager. Tenk om noe skulle skje, tenk om hunden din plutselig blir syk eller noe. Må være vanvittig utrygt å ikke ha penger på lur? Det er ikke alltid man har et valg. For meg har dette vært et fattigdomsfenomen, de gangene jeg har tjent for lite penger til å klare meg, så har også kontoen vært skrapa mot slutten av hver periode. Og da mener jeg tømt til siste krone, hvor man står på butikken og forsøker å finne fornuftige matvarer til akkurat 26 kroner, og hvor en pose flaskepant er det man har i buffer, og hvor man må ringe alle kreditorer og forskyve og dele opp alle regningene på utbetalingsdagen. Vannvittig utrygt og veldig skummelt, men noen ganger må man gjennom sånne perioder også. Mens i de periodene jeg har hatt en fast fulltidsjobb med normal lønn har jeg stort sett hatt alt fra 2-5000 stående på konto når neste utbetaling kommer, uten å ha forsøkt å spare en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Jeg sier alltid at jeg er blakk før lønning, men det er bare fordi jeg ikke har penger på kortet. Har endel kontoer, som jeg bruker til å flytte penger frem og tilbake og rundt omkring. I utgangspunktet så er jeg blakk 6 dager hver uke, men det er fordi jeg setter over 1000 til kortet, og de 1000 kr skal rekke til bensin og mat den uken. Hvis jeg har igjen noen kroner etter handling, så føres de over til en annen konto. Så hver tirsdag til søndag så har jeg i praksis "ikke tilgang" til lette penger (må gjøre en innsats for å føre over til kortet igjen). 1
Bodøjenta87 Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Vel, det er veldig vanskelig å si noe om. Mange faktorer som kan spille inn! Når jeg var 18 år tok jeg opp et forbrukslån på 40 000 NOK. Jævla artig da, men når penga er brukt på tull og man sitter der med regninga, da ere ikke kult lengre. Jeg synes det er dritt å ha det lånet, men jeg er samtidig utrolig glad for at jeg gjorde det, for det ga meg økonomisk sans, og en erfaring. ALDRI MER LÅN, så sant det ikke er nødvendig (hus, bil...ja, VIKTIGE ting!). Før det levde jeg livet og bruke gjerne hver krone (av stipendet). Nå setter jeg av mesteparten av penga mine til sparing i mnd, og bruker mer enn gjerne resten av det på konto til cafébesøk, fest, moro, osv.. Poenget mitt er, - hadde jeg ikke lært, og tatt opp enda flere lån, så hadde jeg antakeligvis sitti der nå med ubetalte regninger, inkasso og drit. Folk som ikke vet om det, som tjener likt, bor likt og tror de er i samme situasjon vil tro man kanskje kaster penga ut av vinduet på tull, - mens man i virkeligheten sliter pga gamle synder. Viktig å huske på (da jeg så en forundret dame som hadde skrevet over her om folk som ber om forskudd på lønn som er mange år eldre enn TS).
Gjest Consensio Skrevet 3. mai 2011 #12 Skrevet 3. mai 2011 Når vi er blakke (sier vi da vi har felles økonomi) så¨betyr det at vi kanskje har noen få hundrelapper igjen på brukskontoene våre og at vi vet at det blir trangt økonomisk den nærmeste fremtiden. Likevel har vi penger på sparekontoen, og regningskontoen har alltid mer enn nok med penger, så vi lider aldri noen nød, det går aldri utover regningene våre eller slike ting. Om folk tjener greit, men er blakke fordi de lever over sin evne skjønner jeg ikke. Voksne mennesker burde vite at pengene skal rekke til regninger, mat og at det ikke kommer mer penger før neste lønning. Dersom folk har minimalt med penger og snur på hver eneste krone, men likevel blakker seg før neste lønning, så kan jeg forstå dem. Det er vanskelig når man f.eks går på minstesats gjennom AAP eller dagpenger. Har selv vært der, var blakk etter en uke og fikk penger to ganger i måneden. Kom alltid på etterskudd med regningene uansett hvor lite penger jeg brukte på mat og meg selv. 1
Anglofil Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Nå har jeg 22 kr igjen på brukskontoen og lønningen kommer om 11 dager. Allikevel, jeg er egentlig ikke helt blakk, både fordi jeg har mye på sparekonto, og fordi jeg har også tatt ut litt penger slik at jeg selvsagt ikke er helt blakk. Nå skal det sies, alle regninger er betalt og vi har storinnhandlet, så det er ikke mye som trengs. Ikke bruker jeg særlig penger på å gå ut uansett, så jeg klarer meg. Nå er vi også to, så nei, er ikke helt blakk selv om det kan virke sånn utifra å ha lest den tråden. Mvh Yvonne
Schadenfreude Skrevet 3. mai 2011 #14 Skrevet 3. mai 2011 Det hender jeg har "lite" penger igjen før neste lønning, men det er fordi jeg setter over en større sum på sparekonto hver måned. Vi har satt opp et ganske nøkternt budsjett og fordeler det "overflødige" på sparekonto, regningkonto og BSU. Noen ganger ryker budsjettet fordi vi kjøper noe ekstra, være seg et nytt møbel eller en liten helgetur et sted, men stort sett har jeg penger nok til å dekke det nødvendige på brukskontoen. Men jeg vet at ikke alle har mulighet til å løse det på samme måten, og jeg er veldig klar over at vi er heldige som har penger nok til å dekke det nødvendige. Jeg har vokst opp med katastrofal økonomisk "styring" i heimen, typ "vi bruker det vi har og lar regningene bare ligge, for de forsvinner sikkert". Derfor har det vært viktig for meg å ha litt mer styring enn som så.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Jeg syns også det er viktig det som Bodøjenta87 tar opp, at flere betaler for gamle synder. Er ikke alle som har alt de trenger i starten, og da blir gjerne lån løsningen, som så må betales tilbake igjen. Og har man valget om å sette inn penger på en sparekonto eller å betale lån, så burde valget være lett; betale lån. Når det er sagt, jeg er blant dem som er blakk før jeg får penger. Jeg lever ikke over evne, men har heller ikke mulighet til å spare. Det er rett og slett ingen penger å hente. 4000 kroner i måneden dekker ikke mye, for å si det sånn.
Genesis Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Når jeg er blakk, betyr det BLAKK! har endel på BSU, og enda mer bundet opp i aksjedond. Altså betyr blakk at jeg ikke har noen penger jeg umiddelbart har tilgang til! (Har jeg penger på sparekonto jeg lett kan føre over, definerer jeg meg ikke som blakk) 1
Gjest D.O.A. Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Når jeg er "blakk" så vil det si at jeg ikke har mer penger igjen den måneden på brukskontoen min. Penger jeg har på diverse sparekontoer og BSU er penger jeg ikke ser på som endel av "brukspengene" mine. Jeg sparer jo tross alt pengene for å kunne bruke det på større ting i fremtiden og vil ikke få for vane at det er "greit" å bruke av disse når jeg er blakk.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Jeg er aldri blakk. Sier vel av å til at 'da blir jeg blakk' eller 'nå er jeg snart blakk'. I stedet for å si at 'det vil jeg ikke prioritere å bruke penger på nå'. Tømt på lønningskonto kan det bli når iveren etter å fylle sparekonto'n til neste runde beløp blir for høy.
appelsinjuice Skrevet 3. mai 2011 #19 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har vært student uten studielån i flere år nå, og er stort sett alltid blakk 2 uker før jeg får lønn. Har ikke hatt mulighet til å spare noe, og det jeg har hatt av bufferkontoer før har blitt brukt opp på reiser og tull når jeg var yngre, samt mat og nødvendigheter de siste årene. Nå har jeg akkurat fått meg fast jobb, så planlegger å spare litt, og forhåpentligvis legge meg opp en bufferkonto, etter at kortsiktig gjeld er betalt.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #20 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har veldig sjelden vært helt blakk. Har hatt perioder med lite inntekt, men er både forsiktig med pengene og har også arvet litt som jeg aldri har rørt. Men det har vært noen ganger jeg nesten bare har hatt igjen arven på konto. Samboern min er mer glad i å bruke penger enn meg, og selv om han har fast jobb har det hendt tidligere at han har ligget såvidt på etterskudd før lønning - men han har også hatt noe sparepenger på BSU (nå har han en del mer sparepenger også). Nå er jeg student med litt ekstrainntekt, og klarer ikke bruke opp pengene mine i det hele tatt Men om jeg hadde vært singel og mer sosial hadde nok fort den lille bufferen forsvunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå