AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Vi har en gutt på nøyaktig 2 år som veier nesten 15kg og er ca. 95cm (vanskelig å få målt nøyaktig). Har aldri sett på han som tykk og folk sier også at han ikke er kraftig, men proporsjonal og høy. I barnehagen er han den høyeste av de jevngamle barna og jeg har to venninner med gutter i samme alder som begge er ca. et halvt hode kortere enn han. Vi skal på 2 års kontroll om ikke så lenge og jeg er faktisk redd for at dette skal bli et problem. Han er frisk og aktiv, spiser sunt, får lite sukker og spiser moderate mengder.
Kylling Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Jenta mi fyller to om tre uker. Hun veier 16,5 kg og er 93 cm. Hun er ikke tjukk, men kraftig bygd og velproposjonert. Jeg kan aldri tro at din gutt som er 1,5 kg lettere og 2 cm lengre kan være tykk? Jeg har også tenkt tanken at HS kan komme med en kommentar, men jenta mi spiser kun sunn og variert mat. Aldri smakt godterier eller brus. Hun er glad i mat ja, men det synes jeg bare er positivt. Ingen får meg til å "slanke" henne. 2
Soon Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Min er ikke riktig 2 år enda, men blir det i august - håper det er greit at jeg svarer... Han er i underkant av 12 kg, og rundt 80cm. Han er litt kort for alderen tror jeg. Spiser som en hest, men er superaktiv så ikke mye som "fester seg" der i gården.
Caramba Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Mine tvillinger blir to år om en mnd og den ene veier ca 12 kg nå og den andre ca 14-15 kg. Unger er forskjellige
Honesty Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Jenta vår er ett år og åtte måneder, og er nok kanskje 82 cm, og veier litt over 10 kg, men under 11.
Gjest imli Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Kvifor i all verda trur du at det blir eit problem viss du sjølv ikkje meiner ungen er tjukk, og ingen heller har sagt at dei meiner det? Ut i frå måla å dømme, er han heilt normal. Ligg litt over snittet på høgde, og dermed også på vekt. Min gut som no er 3 år, var 91 cm og 14 kg då ha var 2 år. Minsten som er 20 mnd, er vel 85-86 cm og 12 kg.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Kvifor i all verda trur du at det blir eit problem viss du sjølv ikkje meiner ungen er tjukk, og ingen heller har sagt at dei meiner det? Ut i frå måla å dømme, er han heilt normal. Ligg litt over snittet på høgde, og dermed også på vekt. Min gut som no er 3 år, var 91 cm og 14 kg då ha var 2 år. Minsten som er 20 mnd, er vel 85-86 cm og 12 kg. Ts her... Jeg begynte å lure da jeg fikk høre av en venninne at hennes 18 mndr gamle datter var satt på "diett" av hs. Vet ikke vekt og høyde, men ser jo at hun er litt "blubben". Da jeg googlet og fant percentilskjema, ser jeg at gutten vår ligger høyt oppe. Og når vi i tillegg leser daglig om den økende overvekten i befolkningen og late, sittestillende barn så kom tanken snikende... Både jeg og pappaen var små som barn. Da jeg var to år, veide jeg 11,2kg. Pappaen var litt over 12kg og 83 cm. Ingen av oss er heller overvektige i dag. Altså, jeg lurer bare
Gjest imli Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Ts her... Jeg begynte å lure da jeg fikk høre av en venninne at hennes 18 mndr gamle datter var satt på "diett" av hs. Vet ikke vekt og høyde, men ser jo at hun er litt "blubben". Da jeg googlet og fant percentilskjema, ser jeg at gutten vår ligger høyt oppe. Og når vi i tillegg leser daglig om den økende overvekten i befolkningen og late, sittestillende barn så kom tanken snikende... Både jeg og pappaen var små som barn. Da jeg var to år, veide jeg 11,2kg. Pappaen var litt over 12kg og 83 cm. Ingen av oss er heller overvektige i dag. Altså, jeg lurer bare Tykkjer det skal mykje til for å setje ein 1,5-åring på diett!!! Må i så fall vere grunna dårleg kosthald frå før. Ein unge på 18 mnd er jo framleis ein baby (i alle fall så godt som ) - mange ser i alle fall veldig babyaktige ut enno, og dei som er litt seint ute med å gå, har kanskje ikkje rekki å løpt av seg valpefettet enno. Min 20 mnd gamle gutt ser framleis babyaktig ut i kropp og ansikt. Den eldste var også slik, men vaks det av seg tidlegare fordi han gjekk mykje tidlegare enn lillebroren. Ein kan jo ikkje snakke om "late, stillesittande barn" når det kjem til 1,5-2-åringar! Ingen ungar i den alderen sit vel pal foran TV/dataspel heile dagen. Eg er rimleg sikker på at du kan ta det heilt med ro.
Mirabella76 Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Jenta mi var akkurat like lang som gutten din, då ho var 2 år - altså 95 cm. Trur ho var ca 14 kg då, og ho har alltid vore normalt slank. No er ho akkurat 2 1/2 år, og er vel ca 97 cm lang, og ca 15 kg.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Tykkjer det skal mykje til for å setje ein 1,5-åring på diett!!! Må i så fall vere grunna dårleg kosthald frå før. Ein unge på 18 mnd er jo framleis ein baby (i alle fall så godt som ) - mange ser i alle fall veldig babyaktige ut enno, og dei som er litt seint ute med å gå, har kanskje ikkje rekki å løpt av seg valpefettet enno. Min 20 mnd gamle gutt ser framleis babyaktig ut i kropp og ansikt. Den eldste var også slik, men vaks det av seg tidlegare fordi han gjekk mykje tidlegare enn lillebroren. Ein kan jo ikkje snakke om "late, stillesittande barn" når det kjem til 1,5-2-åringar! Ingen ungar i den alderen sit vel pal foran TV/dataspel heile dagen. Eg er rimleg sikker på at du kan ta det heilt med ro. Hun har hvertfall fått beskjed om å kutte ut smør, gi ekstra lett melk kun til frokost, ellers vann. Var kanskje feil å bruke ordet "diett", men jeg oppfatter det slik... Dette er altså råd fra hs, ikke noe jeg har sagt
Gjest imli Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Hun har hvertfall fått beskjed om å kutte ut smør, gi ekstra lett melk kun til frokost, ellers vann. Var kanskje feil å bruke ordet "diett", men jeg oppfatter det slik... Dette er altså råd fra hs, ikke noe jeg har sagt Eg tykkjer det høyrast ganske overilt ut. Høyrast ut som ein diett, ja. Ein 18 mnd gamal unge kan jo fint ha ein god del "babyfett" igjen, det er jo noko som dei løper av seg innan kort tid uansett. Tykkjer det er trist å lesa om slikt Hadde det vore ein tjukk 4-5-åring, kunne eg kanskje ha vore meir samd med HS i det tilfellet, men ein unge på 1,5 år?
Minnimusepus Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Hs her kunne nok ha funnet på å si noe slikt om hun mente barnet var "overvektig". Vet om flere som har fått beskjed om å skjerpe inntaket til barnet med å f.eks gi mer vann istedetfor melk samt grovere brød pålegg etc.. Min blir 2 år i juli og er ca 12,5 og 84 cm høy, akkurat passe Alle barn er jo forskjellige og legger på seg i rykk og napp. Nå er 2-åringen din ganske høy og vekten deretter, kan ikke tro de sier noe på det annet enn at han er en stor gutt Det er bedre å ha litt ekstra å tære på enn å bekymre seg for at barnet er spinkelt.
Minnimusepus Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Kan legge til dette skjemaet som viser høyde i forhold til vekt frem til de er 2 år, her ligger han bare litt over gjenomsnittet Når du ser på skjemaet for vekt og lengde i forhold til alder så ligger han jo endel over i høyden, men det viktigste er at han følger sin egen kurve
rachel who Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Tulla mi ble 2 år i april og veide i dag 11.6 kilo. Husk at det er stor variasjon i hva barn skal veie, det er mye viktigerer å fokuserer på sunn og næringsrik mat enn vekt.
Leanne Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 Hun har hvertfall fått beskjed om å kutte ut smør, gi ekstra lett melk kun til frokost, ellers vann. Var kanskje feil å bruke ordet "diett", men jeg oppfatter det slik... Dette er altså råd fra hs, ikke noe jeg har sagt Helsestasjonen anbefaler ekstra lett/ lett melk til alle barn, og vann som tørstedrikk.. Det å kutte ut smør var kanskje litt voldsomt, men ellers høres det mer ut som vanlige råd...
Ciara Skrevet 20. mai 2011 #17 Skrevet 20. mai 2011 Synes ungen høres helt normal ut - det er jo heller galskap å sette et lite barn på diett! Mennesker er forskjellige, også barn, og så lenge de spiser sunt og er aktive kan jeg ikke skjønne at man reagerer. (Min gutt er snart 11 måneder og 11,5 kg og 75 cm. Nå begynner babyfettet å forsvinne, så han ser ganske slank ut. Men han må jo være virkelig overvektig han da? )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå