ellen :) Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Hei! Vi var på helsestasjonen i dag, og datteren min veier 21.5kg.Vi ble enige om att vi skulle se dette litt ann, og evt gi henne ett glass vann før hun spiser middag.Og gi henne mindre posjoner med mat. Er 21.5 kg mye? hva er normalt? hun er 110 cm høy.
Gjest Ulrikke Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Snuppa mi er straks 5 1/2 (om 3 dager), er 108 cm høy og veier 18 kilo. Med mindre ungen spiser ekstreme mengder og veldig usunt ville jeg heller økt aktivitetsnivået enn å begrense noe særlig mat... Men det er meg da...
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Hun ligger vel da over 90-percentilen for sin høyde på vekstkurven (http://www.vekststudien.no/last-ned-vekstkurvene/), det "normale" er 50-percentilen. Vet du hvordan hun har ligget tidligere på kurven? Jeg ville ikke vært så bekymret, men kanskje begrense litt mat (HVIS hun spiser mer enn hun trenger) og heller øke aktivitetsnivået? Bare pass på å ikke begrense mat drastisk uten å konferere med lege, det er jo viktig at hun får all næringen hun trenger. Min 5-åring er like høy som din og veier 17 kg, så her prøver vi å fete opp litt
jolie Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Mi snuppe er rundt 108 cm og 17 kg. Hun ligger ca på 25-percentilen på høyde og vekt, men kunne godt trengt litt mer fett på kroppen. Hun er ikke så tynn at ribben og knokler står ut, men hun er fx alltid kald på hendene og har ikke så mye å gå på når hun blir syk (plaget med stadig tilbakevendende streptokokkinfeksjoner i halsen). Jeg synes det er irriterende dumt at helsestasjonen legger opp til at man skal prøve å slanke barna. Snakk om å trigge spiseforstyrrelser. Gi et glass vann før middag - hvor ulogisk er ikke det for en femåring? Jeg ville heller sett litt på kostholdet og gitt hele familien litt sunnere matvaner (fisk, rent kjøtt, grønnsaker, belgfrukter etc), samt fått hele familien i mer fysisk aktivitet (søndagsturer, ettermiddagssykkelturer, fotball på plenen, trampoline, fritidsaktivitet for barnet etc).
liv Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Min blir ikke fem før over sommeren, men er 112 høy og veier 18 kg, han har dog ikke gått opp i vekst på over et år og all mat han spiser blir gjort så fett som mulig. (på en sunn måte, h-melk i stede for lett etc.)
Gjest imli Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Så vidt eg har fått med meg, er ca 20 kg "normal" vekt for ein 5-åring - på både medisiner og på sykkelseter o.l med vektgrenser har eg sett det står "20 kg (5 år)". Skulle difor ikkje tru at 21,5 kg er spesielt mykje for ein femåring? Huff, sånne "diettar" frå helsestasjonen grøsser eg litt av altså Så lenge ho ikkje ser tjukk ut, og ho har eit normalt kosthald og aktivitetsnivå, ville eg ikkje brydd meg i det heile tatt. Endret 4. mai 2011 av imli 1
ellen :) Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2011 Takker for svar, jeg kommerikke til å følge helsestasjonens "råd".Synes det blir veldig feil, hun er ikke tykk. og hun er veldig aktiv, så det å begynne med en "diett" er helt uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Vår 5-årige jente er 17-18 kg. Hun er litt spinkel og ca gjennomsnittlig høy.
kulu-kulu Skrevet 8. mai 2011 #9 Skrevet 8. mai 2011 Min 5 1/5 åring , veier 18,5 kg , og er 110 cm høy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå