Gå til innhold

Call of duty black ops til ni-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg traff en bekjent her om dagen som hadde kjøpt Call of duty black ops til sin ni-årige sønn. (18 års grense) Vedkommende mente det var greit fordi "alle andre" fikk lov.

Hva synes dere? Jeg synes overhodet ikke det er greit å kjøpe voldelige dataspill til sine ni-åringer - det vitner om ansvarsløshet og ryggradsløshet. Jeg er rett og slett litt sjokkert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det mas om det hver ENESTE dag. Og NEI hver eneste dag. "Vi kan diskutere det om fem år," sier vi. Han er snart 11 år nå.

Her argumenteres det også med at alle andre har det. (Det vil si to gutter på hans skole har det, og det kvalifiserer neppe til å kunne kalles alle.) Da sier vi at det spiller ingen rolle, her hos OSS er det ikke greit.

Skrevet

Nei, nei og atter nei.

Skytespill med aldersgrense 18 er absolutt ikke egnet for 9-åringer. Skjønner ikke hva foreldre tenker med. Jeg hadde aldri i verden latt mitt barn spille Call of Duty, Grand Theft Auto eller noen av de spillene. Finnes mange andre dataspill som er bedre egnet for barn, World of Warcraft er jo mye mer uskyldig og eventyrbasert, og har aldersgrense 12 år. (Nå synes jeg man skal være forsiktig med å la barn spille WoW og pga faren for avhengighet, men det er en annen diskusjon.)

Skrevet

Det skal også si at det er forskjell på skytespill. Black Ops er ikke et spill som det går ann å vurdere å la et barn spille en gang. (Ni år synes jeg er ungt uansett, men når vi begynner å snakke ungdomskolealder, så føler jeg at man kan begynne med kompremiss).

Gjest Maja
Skrevet

Vi har en gutt på 13. Han har veldig lys på black ops og har tigget om dette lenge, og generelt om 18-årsspill. Vi sier nei.

Vi er ikke særlig strikse på aldersgrenser på spill. Han får f.eks. lov til å spille 16-årsspill, og vi kan nok komme til å la han spille 18-årsspill når han er 15-16.

Han prøver seg på forskjellige argumenter for å få spille 18-årsspill nå. "Alle andre får lov" er jo en klassiker. I tillegg prøver han å overbevise oss om at "spill får ofte høyere aldersgrense på grunn av vanskelighetsgraden". Vi lytter og tar han på alvor, men holder fast ved at vi har bestemt at 18-årsspill er uaktuelt i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, få svar her. Jeg hadde trodd det skulle bli større respons, at flere skrev at det selvsagt var uaktuelt å la barna spille et såpass voldelig spill. Lurer på om mangelen på svar skriver seg fra at mange foreldre likevel gir etter for barnas krav om å få spille - fordi de ikke orker å ta den kampen - selvom de synes det ikke er riktig. Og lar være å svare fordi de ikke orker å reflektere noe mer over det.

Jaja, eller at man ikke bryr seg, selvsagt. :ler:

Skrevet

Jeg synes det er flott at guttungen får spille. Der er mye anti-spill-propaganda som slenges rundt i mediene, men det er forsvinnende lite bevis for påstandene om at spill er skadelig stemmer. Leste en bra artikkel om dette, her.

Gjest kenneth
Skrevet

Jeg synes foreldre selv får vurdere dette. Alder er ikke alltid ensbetydende for modenhet. Imidlertid så virket 9 år veldig ungt, men det kommer litt ann på setting og forholdende rundt.

Selv så har jeg en 14 åring som har CoDBO. Han får imidlertid ikke spille GTA, KillZone, MetroXXX og lignende. Det er en vurdering som jeg tar etterhvert.

Når han får nei så spør han heller ikke igjen. Nei er nei.

Skrevet

Blir opp til hver enkelt barn. Her i huset er 18 års spill bannlyst, men de kommer inn på et vis. Da fjernes de en etter en. Guttungen blir litt små gretten også er det glemt, tror vi.

Om spillene er skadelig tror jeg ikke men de er ikke noe særlig oppbyggende.

Om alle kompiser får lov så driter vi i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...