Frk. Belle Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har kjøpt klippfisk for første gang i mitt liv og tar gjerne imot oppskrifter og råd fra de mer erfarne
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Denne har jeg ikke prøvd, men den fikk bra omtale i programmet fire stjerners middag. Fisken må vannes ut i en uke i kjøleskap, bytt vann hver dag. Bacalao a la Erling * 1 kg utvannet klippfisk * 1 liter rapsolje * 1 kvast timian * 1 hel hvitløk Klippfisken deles opp i porsjonsstykker. Varm opp oljen i en dyp kjele sammen med timian og grovhakket hvitløk. Legg så stykkene av fisk i oljen og gi ett ”oppkok” og trekk kjelen til sides og lat fisken få trekke rolig igjnom i oljen. Tempraturen her er viktig så fisken ikke blir overkokt og tørr!! Olivenbakte pikante grønnsaker: * 400 gr sherrytomater eller klasetomater i båter * 2 stk rød paprika delt opp i terninger * 1 stk gul paprika delt opp i terninger * 2 stk løk delt opp i båter * 600 gr små vaskede poteter med skall * 2 stk fin strimlet chili * 8 stk hvitløksfedd * 4 ss små sorte oliven * 1 dl olivenolje * salt og pepper Alle ingredienser blandes sammen i en langform og smakes til med salt og evt cayennepepper vie en ønsker den ekstra hott. Bakes så i ovn ved 180 grader i ca 15-20 min. Fisken legges på tallerken og grønnsakene legges fint over fiskestykkene.
Gjest Lille-pus Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 (endret) På denne siden fra Norsk Sjømat er det 64 oppskrifter på retter med klippfisk Kanskje du finner noe du har lyst til å lage der ? Ellers er kokt klippfisk med rotgrønnsaker, poteter og bacon supergodt Hvit saus smaker ikke gærn't det heller Endret 3. mai 2011 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå