Carrot Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Mange foreldre kjøper ett par sko som skal vare hele sesongen. Mot slutten av sesongen er de ofte for små. - Sko som er for store eller for små, gjør at barna trår feil, går feil og bruker musklene feil. barnefysioterapeut Karianne Bruun Haugen anbefaler å sjekke barnets sko annenhver måned, fordi barn vokser i rykk og napp - spesielt om våren og sommeren. - Jeg vil anslå at 20-30 prosent av barn i dag har skjeve føtter. Mange tror at barna er plattfot, men ofte er de skjeve i foten fordi skjelettet er lengre enn muskulaturen. Dette kan lett korrigeres med en god innesko. Med en god hælkappe får ikke foten vridd seg inn, sier Bruun Haugen. Kjøp riktig størrelse Samtidig som du bør passe på at skoene ikke er for små, bør du heller ikke kjøpe sko som barnet kan vokse i. Store sko er ubehagelige å ha på seg og gir dårlig støtte til barnefoten. - Dårlig tilpassede sko i barndommen kan føre til en rekke problemer i voksen alder. Siden barneføttene er lett å forme, kan unormale belastninger lett føre til at foten blir deformert, sier skofaglærer Karl Jacob Solheim. Det kan være alt fra hammertær til vond rygg og feilstilling på foten. Bare 40 prosent har sunne føtter når de blir voksne - Foten skal være sjefen, ikke skoen. Gode barnesko former ikke foten, men støtter den, sier Solheim. artikkel Hele artikkelen er i grunnen full av gode poeng som får meg til å lure (som mor) hvordan er det med dere? Kjøper dere nye sko til barna og sjekker at de er store nok, eller er det "sesongkjøp" på samme måte som med egne sko? Jeg er så "heldig" å ha en skomaker av gamlesorten (som kan bygge og lage sko også ikke bare reparere) i nær familie, derfor sjekkes sko og føtter ofte og vi har nok et forhåndsvis høyt barneskobudsjett opp gjennom tidene - på den andre siden når foten er ferdig vokst kaster vi meget sjelden sko (stor bakdel om man har litt skodilla!!) Men jeg ser og hører andre barn klage på at skoen kniper, at de får vondt i føttene osv osv.. Prinsessen fikk beinhinnebetennelse fordi skoen ikke gav nok støtte over tid og med mye aktivitet, endte med spesielle innleggssoler og hun ble bra igjen - sko i dag (til barn) had generelt dårlig støtte for fotsolen sier vår skomaker, tenker dere på det når dere handler sko? Jeg må beklageligvis si at hos oss fikk 11-åringen selv velge sko (og de var som dere skjønner ikke gode nok...) Hvor enkelt er det å kjøpe gode og sunne sko til barn i dag - er det et prisspørsmål? Og i så fall, er det "barnemishandling" dersom foreldrene ikke tar seg råd til skikkelige sko og barnas føtter lider? legger til; jeg er usikker på hvorvidt det er neglekt eller slurv fra foreldrene for egen del... Endret 3. mai 2011 av Carrot
leirbål Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Jeg tror nok det er mere uvitenhet enn vrangvilje fra foreldrenes side. Små barn krøller gjerne tærne hvis skoene er trange. Og kan ikke sålen taes ut er det ikke alltid lett å sjekke størrelsen. (Å måle utenpå kan være veldig misvisende.) Det er svært mange (meg inkludert) som ikke vet nok om hva vi skal se etter når det gjelder barnesko. Så forklar gjerne nøyaktig hvordan en god barnesko skal være. Jeg lærer gjerne. Hvordan vet vi at det er nok støtte, og ikke altfor mye. (Vi kan ikke sende dem ut med slalomstøvler heller. ) Hvor stiv bør sålen være? Hvordan sjekke om de passer fremdeles når barna er så små at de ikke sier ifra, og krøller tærne.) Informer oss. 1
Carrot Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2011 *ler* jeg kan ikke nok selv jeg, derimot er jeg heldig som har noen i familien som kan... Men stort sett er det mange gode råd i artikkelen.. denne kan kanskje gi deg noen tips? Footbalance
Wildy Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Det er ikek enkelt å finne sko som passer, og på de minste barna er det heller ikek enkel å sjekke om det sitter godt. Men et ting som kan være litt lurt er å ha flere sko å skifte i, slik at de ikke går i de samme skoene måned etter måed. Vi voksne bytter jo gjerne sko rett som det er også? Jeg bruker i allefall ikke ett par joggesko og kun det fra april til oktober...
Vibi Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Jeg syns det er kjempevanskelig med valg av sko, derfor har jeg gått i skikkelige skobutikker (litt andre enn kjedebutikkene som har 16-åringer bak kassa) og bedt om hjelp til å plukke ut skoene. Da får vi hjelp til å måle føttene, og finne de skoene som passer form og størrelse. Jeg skal dog innrømme at jeg ikke har målt føttene hans hver annen måned, men ser jo at det kan være lurt. Ellers så investerer vi penger i sko, både til barnet og oss selv.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Jeg er av den typen som mener at skotøy skal være riktig for foten og behagelige å bruke. Har derfor aldri sett på prislappen når jeg har kjøpt sko til datteren min. For noen år siden så var moten flate og rette såler, spesiellt til jenter. Dette provoserte meg, men datteren min måtte jo ha sko, så det ble av den moteriktige typen, for det var selvsagt det hun ville ha. I vanlige skobutikker fantes ikke "riktige" sko - spesiellt for jenter, å selvsagt ville hun ikke ha guttesko når hun var 8 - 10 år. Jeg tok en runde innom det som var av skobutikker å sa at jeg skulle se på sko til jente og som var riktige for voksende barneføtter. Det var ingen som kunne komme fram med en "riktig" sko. Vet jo at det selges sko på alt fra Europris til Rema 1000. Hvor riktige og behagelige de skoene er vet jeg ikke da vi aldri har kjøpt sko der. Vi kjøper ikke sko på Økonomisko engang da jeg ikke synes de skoene er behagelige å gå med.
la Flaca Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Jeg kjøper på kvaliltetssko på salg, sånn at de har et par sko i ulike størrelser til hver sesong. Feks. flere par joggesko, høst og vårsko og vintersko. Da har de litt å vokse i, og ikke blir det så dyrt heller. Å kjøpe dyre sko til full pris, og bare ett par hver sesong syns jeg er bortkastet. Da er det bedre å prøve å planlegge, og benytte seg av gode kjøp når sjansen byr seg. Har en gutt som var plaget med feilstilling på beina da han var yngre, pga. hypermobile ledd, så jeg er nok litt ekstra påpasselig med riktige sko.
la Flaca Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Vet jo at det selges sko på alt fra Europris til Rema 1000. Hvor riktige og behagelige de skoene er vet jeg ikke da vi aldri har kjøpt sko der. Vi kjøper ikke sko på Økonomisko engang da jeg ikke synes de skoene er behagelige å gå med. Det du skal se på når du kjøper sko er at sålen bøyer (gir etter) så langt frem som mulig, når du holder skoa i hendene og presser tåa oppover. Belastningen skal komme på tåputen når foten bøyes, ikke lenger bak. På selve skaftet skal området over helen være så stivt som mulig, og støtte godt oppover ankelen (rundt akilles). Og selvfølgelig bør såla være litt dempende og ikke syltynn. (som jentesko ofte er) Materialet som brukes vil gå mer på komfort og er ikke avgjørende. Så sko fra Økonomisko og europris kan være like bra enn en dyrere sko fra en mer anerkjent skobutikk, det viktigste er at man velger riktig type sko. Rådene her fikk jeg fra ortopedisk-pediatrisk på St.Olav. Syns de høres logiske ut, men litt vanskelig å forklare.
Carrot Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. mai 2011 man trenger jo ikke måle hver mnd egentlig, men å ta ut innersolen er ofte nok for å se om foten har nok plass i skoen... Jeg tar jentungen med til sportsforretningen (de har footbalance og avlesningsutstyr, ansatte med kompetanse osv) for kjøp av joggesko, innesko osv fordi jeg (som skrevet over) ikke stoler på kompetansen til skoleungdommene som jobber på steder som eurosko / dinsko etc for pensko og andre sko som ikke skal brukes ofte og hele tiden liksom er det mindre viktig, men siden vi har innleggssoler fra footbalance som kan skiftes over fra sko til sko går det stort sett greit der også..
Carrot Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Det du skal se på når du kjøper sko er at sålen bøyer (gir etter) så langt frem som mulig, når du holder skoa i hendene og presser tåa oppover. Belastningen skal komme på tåputen når foten bøyes, ikke lenger bak. På selve skaftet skal området over helen være så stivt som mulig, og støtte godt oppover ankelen (rundt akilles). Og selvfølgelig bør såla være litt dempende og ikke syltynn. (som jentesko ofte er) Materialet som brukes vil gå mer på komfort og er ikke avgjørende. Så sko fra Økonomisko og europris kan være like bra enn en dyrere sko fra en mer anerkjent skobutikk, det viktigste er at man velger riktig type sko. Rådene her fikk jeg fra ortopedisk-pediatrisk på St.Olav. Syns de høres logiske ut, men litt vanskelig å forklare. Ikke helt det legene på sykehuset sa til vår datter når hun slet som verst, de sa at sålen skulle være bevegelig men ikke for myk... Fant forøvrig denne; lenke ennå en god artikkel om barns føtter og sko i grunnen.. Endret 3. mai 2011 av Carrot
Floranda Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Hvor mye koster slike spesialsåler? Jobber på betonggulv hele dagen, så dette hørtes deilig ut!
Carrot Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #12 Skrevet 3. mai 2011 Hvor mye koster slike spesialsåler? Jobber på betonggulv hele dagen, så dette hørtes deilig ut! ca 500 kroner for de vi kjøpte...
Wildy Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Hvor mye koster slike spesialsåler? Jobber på betonggulv hele dagen, så dette hørtes deilig ut! Vet det er endel motstridende meninger om sånne "rulle-sko" (sånne med litt avrundet såle, finnes mange merker), men for meg har de vært redningen. Fra vondt i hofter og rygg til null smerter, har vært kjempeforkskjell. Vedlig merkelig å gå i til å begynne med, nå synes jeg de er nydelige, og har også kjøpt meg "joggesko"-aktige til bruk ute. Men som sagt, det er ikke alle de passer for, og det er også delte meninger om hvor bra de er for bena\ryggen. Om du allrede har gpde sko, men trenger det lille ekstra er jo såler en god plass å begynne.
Carrot Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Vet det er endel motstridende meninger om sånne "rulle-sko" (sånne med litt avrundet såle, finnes mange merker), men for meg har de vært redningen. Fra vondt i hofter og rygg til null smerter, har vært kjempeforkskjell. Vedlig merkelig å gå i til å begynne med, nå synes jeg de er nydelige, og har også kjøpt meg "joggesko"-aktige til bruk ute. Men som sagt, det er ikke alle de passer for, og det er også delte meninger om hvor bra de er for bena\ryggen. Om du allrede har gpde sko, men trenger det lille ekstra er jo såler en god plass å begynne. snakker du om MBT sko eller om alle "kopiene" som verserer? Jeg har også god erfaring med MBT sko (i gode perioder) men innleggssåler gir en bedre støtte i selve fotbladet mens MBT gir en endring i kroppens holdning... MBT Endret 3. mai 2011 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Jeg synes dette med sko er vanskelig og det er mulig at vårt barn har "feil" sko. Dette skyldes da dårlig veiledning og manglende kunnskap hos meg selv, selv om jeg leser, googler, spør og undersøker så mye jeg kan. Jeg prøver altså å la barnet mitt ha så gode sko som mulig, pris og merke er uten betydning, men jeg innrømmer at jeg ikke kan alt her og er usikker. Og jeg får også ofte dårlige og motstridende svar hos butikkansatte.... Vi kjøper flere par sko hver sesong. Både for å kunne bytte dersom de blir våte og også fordi at foten har godt av å ikke gå i samme sko i flere måneder i strekk. Skoene har også godt av å hvile og de blir gjerne litt klamme også etter noen timer med lek.
FangeLiv Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 (endret) Jeg kjøper på kvaliltetssko på salg, sånn at de har et par sko i ulike størrelser til hver sesong. Feks. flere par joggesko, høst og vårsko og vintersko. Da har de litt å vokse i, og ikke blir det så dyrt heller. Å kjøpe dyre sko til full pris, og bare ett par hver sesong syns jeg er bortkastet. Da er det bedre å prøve å planlegge, og benytte seg av gode kjøp når sjansen byr seg. Jeg trenger tips til å vite hvor sjansen byr seg. Er så uerfaren på dette, men det jeg har fått med meg er at skoene er på salg på slutten av sesongen. Nå for eksempel er mange vintersko på salg. Men jeg vet jo ikke hva slags størrelse hun bruker til vinteren igjen. Regner med hun har gått opp to str, men kan jo også være tre eller bare en. Når vi kjøper sko tar vi med ungen og prøver, og vi kjøper de som passer perfekt (til full pris alltid, for det er jo midt i gjeldende sesong). Tør liksom ikke å bare kjøpe for neste sesong ved å gjette str, for hvis de ikke passer har vi jo ikke spart noe og må uansett kjøpe nytt. Hjelp Endret 3. mai 2011 av FangeLiv
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Jeg trenger tips til å vite hvor sjansen byr seg. Er så uerfaren på dette, men det jeg har fått med meg er at skoene er på salg på slutten av sesongen. Nå for eksempel er mange vintersko på salg. Men jeg vet jo ikke hva slags størrelse hun bruker til vinteren igjen. Regner med hun har gått opp to str, men kan jo også være tre eller bare en. Når vi kjøper sko tar vi med ungen og prøver, og vi kjøper de som passer perfekt (til full pris alltid, for det er jo midt i gjeldende sesong). Tør liksom ikke å bare kjøpe for neste sesong ved å gjette str, for hvis de ikke passer har vi jo ikke spart noe og må uansett kjøpe nytt. Hjelp Jeg tenker også slik, at det er umulig å vite hvilken str. de trenger når sesongen faktisk begynner. Så vi kjøper også alltid til full pris ved sesongstart.
Vibi Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Sportsforretninger var jo egentlig kjempelurt da, der har de jo ofte veldig god peil har jeg opplevd når jeg har handlet til meg selv ihvertfall. Hvordan er egentlig utvalget av barnesko der, har aldri tenkt på å sjekke engang jeg...
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #19 Skrevet 3. mai 2011 Sportsforretninger var jo egentlig kjempelurt da, der har de jo ofte veldig god peil har jeg opplevd når jeg har handlet til meg selv ihvertfall. Hvordan er egentlig utvalget av barnesko der, har aldri tenkt på å sjekke engang jeg... Vi har kjøpt litt på XXL og G-sport. De har merker som Timberland og Viking der. Synes vi har fått ok hjelp der.
Carrot Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 3. mai 2011 Sportsforretninger var jo egentlig kjempelurt da, der har de jo ofte veldig god peil har jeg opplevd når jeg har handlet til meg selv ihvertfall. Hvordan er egentlig utvalget av barnesko der, har aldri tenkt på å sjekke engang jeg... Jeg opplever det som varierende fra sted til sted og kjede til kjede i grunnen, men her vi bor har det ikke vært noe problem å få gode sko sesongen gjennom, men samtidig har vi som sagt hatt de innleggssålene som har gjort at vi også har kjøpt sko andre steder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå