Gå til innhold

Jus, avtaler og binding

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jaja, at ikke noen kan lære hvor viktig det er å "cover their asses"!

For 2 dager siden fikk vi pristilbud på hotell og fly. Da vi hadde ytterligere spørsmål til pristilbudet av flybillettene i dag, får vi plutselig ny pris på hotellet. 3 ganger så mye skulle de ha! For 14 dagers ferie utgjør dette mange tusen kroner.

Og det er ingen "disclaimer" i det første pristilbudet vi fikk (altså et bindende tilbud). Ikke var det så billig at "vi burde ha skjønt at det var feil pris" heller - jeg trodde 110% på prisen vi fikk, jeg. Kanskje jeg får spørre på reiselig om gode nettsteder for å finne hotell med bedre priser selv?!

*klartilkamphvorjegmeneratjegmåvinne*

Godt å få ut frustrasjonen!

Tenk på det - dere som gir skriftlige svar til kunder! Skriftlig og muntlig er like bindende, men det skriftlige vil i langt større grad kunne brukes som "fellende" bevis!

- 5 ord, mange tusen

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi skrev: "dette bestiller vi".

De påstår:

"Jeg er kun en agent som har kommet med et pristilbud til dere.

Prisene kan derfor endres kontinuerlig, noe som jeg ikke rår

over-desverre. Da du ikke har booket noe endelig-eller betalt depositum-er ikke tilbudet bindende fra vår side."

Forbrukerrådet sier imidlertid av vår sak er sterk - til oss. Til reisebyrået sier de at deres sak er sterk...

PS: Avtaleloven var noe dritt å lese!

Skrevet

Lån heller en bok om avtalerett, og les om bestilling og tilbud.

Gjest Anonymous
Skrevet
Lån heller en bok om avtalerett' date=' og les om bestilling og tilbud.[/quote']

Tja, kanskje det er en idé? Men jeg synes at vi skjønte det vesentlige av Avtaleloven i går da ...

"Avtl. § 9.

Det er ikke tatt noen forbehold om pris i tilbudet som ble sendt oss i

e-post av 3/11-2003 og dermed anser vi tilbudet som bindende.

Avtl. §10.

Avtl. § 11.

Selv om det i e-post av 5/11-2003 blir gjort oss oppmerksom på at din

kommunikasjon med agenten, skal ikke vi være skadelidende av dette.

<<reisebyrå>> har gitt tilbud med fullmakt fra agent. Vi forstod ikke, og

anser at vi ikke burde ha forstått, at tilbudet du ga oss i e-post av

3/11-2003 var feilaktig.

Avtl. § 25.

Av dette forstår vi at det er <<reisebyrå>> som er bundet til tilbudet som

er gitt og at dere skal erstatte det tap vi har for å måtte betale pris

oppgitt i e-post av 5/11-2003 mot pris oppgitt i e-post av 3/11-2003.

Avtl. § 39.

Som sagt forstod vi ikke, og anser ikke at vi burde har forstått, at tilbud

gitt i e-post av 3/11-2003, var feil."

Nada velvilje fra reisebyrået - som opprettholder sin nye pris og ber oss ta saken videre med "klagenemnda".

Det vil vi! Så får vi se hva vi gjør med bestillingen. Men i første omgang har jeg tatt kontakt med en overordnet av et eller annet slag - for å høre om det er noe mer velvilje til å høre på våre (juridiske) argumenter. Kundebehandleren kan selvfølgelig ingenting om jus - og har vel derfor prøvd å stå på sitt med den kunnskapen h*n har. Jeg synes imidlertid at kundebehandleren burde ha hatt en ressursperson å kunne forhøre seg med i slike saker.

De som leser njus vil finne en henvendelse på relevant gruppe ...

Skrevet

Har dere sjekket om det finnes en egen lov for reisebyråer? Isåfall kan det hende at denne går foran avtaleloven.

Men jeg ville klaget, det er ikke noe å tape på det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, det har vi ikke. Men burde ikke Forbrukerrådet ha visst det i så fall?

Hmm, når jeg tenker etter så har vel dinside.no noen artikler om klager på reiser. På selve reisen, men dog. Kanskje jeg kan finne noe der, ja!

Og så har vi nå forsøkt å få tak i noen sjefer i reisebyråkjeden. Får se om de svarer oss på mandag. Om ikke, så sender vi klage, ja.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om dere har en god sak i utgangspunktet. Et tilbud uten forbehold er bindende. Jeg synes du har en god beskrivelse av saken.

At forbrukerrådet sier en ting til dere og noe annet til dem høres rart ut, du skal ikke se bort fra agenten (eller reisebyrået) har en annen fremstilling av fakta i saken.

Det agenten antageligvis håper på er at dere ikke orker å ta saken videre. Det er desverre mye arbeid og pes med å klage og flere spekulerer i at kundene ikke orker å klage.

Det er desverre ikke det samme å ha rett som å få rett.

Jeg hadde helt klart klaget hvis jeg var dere. Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når du får et tilbud fra reisebyrået, så oppfatter jeg det som et "der og da"-tilbud. Hvis du ikke tar imot tilbudet med en gang risikerer du at det blir fullbooket, og dermed måtte velge noe annet eller noe dyrere.

Hvilken tidsfrist ble sagt da tilbudet ble gitt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ingen forbehold, ingen tidsfrist - og det er plasser (vi har fått plasser nå, men til en annen pris).

Vi bestilte 3 timer etter at vi fikk tilbudet pr. epost. Vi fikk en bekreftelse på bestillingen 10 minutter etterpå - og 2 dager senere sier de at de har vært i kontakt med sin agent og fått annen pris en først oppgitt.

Nå er en klage skrevet - på 25 sider. Herregud! Selve klagen er 2 sider, resten er utskrift av e-post frem og tilbake.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er ikke helt sikkert at det som står på Reiselivsbransjens sider er relevant for din sak. Det var litt vanskelig å forstå hvilket faktum denne fortolkningen er relatert til. Ikke mist motet helt!

Jeg må si jeg synes det er litt rart at de kan gå fra avtalen uten at de har tatt forbehold. Dere må i alle fall be om en hjemmel hvis de ikke gir seg.

Skrevet
Urk, se hva jeg fant da:

http://www.reiselivsforum.no/default.asp?gid=31

"Reisebyrået er i utgangspunktet å oppfatte som ”agent” for leverandøren og har ikke noe selvstendig ansvar for at leverandøren oppfyller avtalen."

Dette har sammenheng med at et reiseselskap selger reiser for andre. Kjøper du en flybillett via et byrå, kan du ikke klage på disse hvis flyselskapet kanselerer, du må klage på flyselskapet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for innspillene deres!

Jeg har nå snakket med "områdesjefen" og han var i utgangspunktet av en annen oppfatning enn kundebehandleren vår. Han mente at et tilbud var bindende. Men han ville gjerne se på e-posten vi sendte på fredag og så gi meg en tilbakemelding.

Kanskje vi har riktig - og får riktig :o

Gjest Anonymous
Skrevet

"Både flyselkaper og hoteller kan forandre sine priser til enhver tid og inntil bekreftelse og betaling (depositum) er foretatt."

Dette er hva "sjefen" informerer oss om i dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Forbrukerrådet neste, ja :-(

Vi vil med dette få Forbrukerrådets syn på hvorfor Ticket Reisebyrå Norge AS ikke er bundet til ”Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer”.

Saken er den at Ticket Reisebyrå Norge AS ga oss et tilbud på hotellopphold i Xxx 14/2-2004-26/2-2004, uten forbehold om pris, i e-post 3/11-2003. Vi bestilte dette hotelloppholdet samme dag og fikk bekreftet at Ticket Reisebyrå Norge AS måtte sjekke om det var plass på hotellet. 5/11-2003 ga Ticket Reisebyrå Norge AS oss tilbakemeling pr. e-post at ”prisen ikke er den samme som tidligere oppgitt”.

Ticket Reisebyrå Norge AS mener at ”både flyselkaper og hoteller kan forandre sine priser til enhver tid”. De mener også at de ”ikke kan lastes før bestilling er bekreftet og depositum er betalt”.

Vi mener, med bakgrunn i §9 Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer, i at tilbudet er bindende på grunn av manglende forbehold. Vi mener, med bakgrunn i §25 i Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer, at vi, som tredjepart, ikke skal lastes for de feil Ticket Reisebyrå Norge AS måtte gjøre ovenfor sin agent. Ticket Reisebyrå Norge AS har ikke på noe tidspunkt informert oss om mulige prisendringer eller regler for bestilling. Vi mener derfor at vår bestilling foretatt 3/11-2003 er bindende fra vår side – og bindende fra Ticket Reisebyrå Norge AS fordi de ikke gir oss informasjon om hvordan en bestilling skal fullføres.

Vi vil også vise til §39 i Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer og presisere at vi ikke forstod, og mener at vi ikke burde forstått at tilbud og bestilling var feil/manglende.

Vedlagt ligger 2 vedlegg:

1) Kommunikasjon gått til og fra Ticket Reisebyrå Norge AS (26 sider)

2) Klage m/svar sendt pr. fax 10/11-2003, pr. brev 11/11-2003 (6 sider)

Dette brevet er også sendt til Ticket Reisebyrå Norge AS v/Navn.

Gjest gurimalla
Skrevet

Hotell og flyselskap kan endre prisen, men det er vel snakk om normale prisjusteringer. Her har vel dere fått oppgitt feil pris, blir ikke det litt annerledes? Dere hadde bestilt hotell og fått bekreftet bestillingen. Hvor fremgår det at dere må betale depositum før tilbudet er bindende, i en egen lov, forskrift eller hva? For det må jo stå noen steder.

Hvis reisebyrået mener at andre regler enn avtaleloven kan benyttes, må de vise til dette regelverket, slik at dere kan sjekke det de sier.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tickets svar på vår klage:

Vi mener at vi ikke er bundet av opplysningen fra 3/11 ettersom vi der klart oppgir at vi må søke på hotellet. Hotellet kommer tilbake og gir beskjed om at rom til standard pris ikke er tilgjengelig og at prisen pga Xxx er som følger i mail av 5/11.

Vi har vært i kontakt med Reklamasjonsnemda som gir oss medhold i at vi ikke kan lastes før bestilling er bekreftet og depositum er betalt.

De unnlater elegant å kommentere de paragrafene og det lovverket jeg har forholdt meg til - og konfrontert dem med. De eier tydeligvis ikke snøring. De har ved vårt første krav tatt kontakt med Forbrukerrådet. Ved andre krav, klage, så måtte de gå til Reklamasjonsnemda for å klare å svare oss.

Siden Forbrukerrådet ga dem medhold pr. telefon - og samtidig oss medhold pr. telefon, så anser jeg at de ikke gir den riktige eller fullstendige informasjonen når de trenger hjelp. Jeg har hele tiden aldri uttalt noe annet enn det som er nøyaktig skrevet til oss. Det har jeg INGENTING å vinne på. Derfor tror jeg at jeg fortsatt har riktig, selv om Ticket påstår noe annet.

De har ordrett skrevet til oss:

3/11: "Hotell Xxx per person per natt i dobbeltrom 320,- Obs! Hotellet må vi søke på, dvs jeg garanterer ikke at det er ledig."

6/11: "Jeg forstår at dette ikke helt ble som dere hadde ønsket.

Hotellprisen jeg fikk oppgitt tidligere er normalt hva det koster, men, grunnet Xxx skrur de opp prisen, noe jeg ikke var klar over-og som min agent ikke sa noe om."

Vi sendte 3/11: "Vi bestiller dette hotellet i denne perioden til denne prisen".

Gurimalla: hva synes du om det jeg har skrevet til Forbruerrådet da? Der spør jeg om akkurat det du etterlyser nå - hvorfor loven ikke gjelder Ticket. Så får vi se om Ticket klarer å svare på det brevet. Det tviler jeg på siden brevet er til Forbrukerrådet og er av en "litt for juridisk karakater" for Ticket. Er det virkelig mulig at et såpass stort firma ikke har en jurist som ressursperson i systemet?

Gjest gurimalla
Skrevet

Ticket har sagt at de må sjekke om de har rom ledig og har, slik jeg ser det, ikke tatt forbehold om pris. De sier jo selv at det å søke på hotel betyr å sjekke om det er ledig, ikke sjekke pris ol.

Så vidt jeg har forstått så kan ikke Reklamasjonsnemnda behandle denne saken fordi det ikke er en pakkereise og det kan godt hende at Ticket ikke har vært helt tydelige når de har henvendt seg til Reklamasjonsnemda.

Det blir, som du sier gjest, vanskelig å kommentere uttalelsene fra Ticket når de ikke viser til noen hjemmel.

Tviler på at Ticket har egen jurist, det er ikke vanlig.

PS: Jeg synes brevet ser greit ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...