Gå til innhold

Smertestillende som faktisk hjelper for ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:bond::daane::pls::kaklehone::balltre::blink::kvalm::rasende::bond: :bond:

Jeg flipper av ryggen min! Har hatt vondt siden januar, men i det siste er det som å ha konstant mensen x3 i ryggen. Det er muskelsmerter fra korsryggen og opp til skuldrene (noen ganger ut armene også), og jeg har prøvd ibux og voltaren, ingen hjelper.

Er det noe poeng i å dra til legen og be om noe sterkere, eller er voltaren eller lignende det sterkeste man får for slikt? Jeg er litt nervøs for å spørre, ettersom jeg har fått ny fastlege og skal dit neste uke for å be om resept på sterke sovetabletter i tillegg, vil ikke virke som en tablettjunkie :unsure:

Ellers sier jeg ikke nei takk til andre tips mot ryggsmerter :) Skal få meg en sånn varmepute til helgen, og går til fysioterapeut, som forøvrig også funker dårlig :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du får de sterke sovemedisinene så vil de antagelig ha en viss effekt da du vil slappe av i musklene.

Dette kommer jo helt an på legen, men veldig mange unngår så godt de kan å skrive ut sterke vanedanende tabletter spesielt til folk med ryggplager for det er denne pasientgruppen som oftest blir avhening av tabletter. Du kan jo såklart be om Pinex Forte eller Paralgin Forte. Jeg hadde godt hjelp av en tablett som het Tramagetic Retard som var en langtidsvirkende tablett. Denne tok jeg morgen og kveld og tok ellers Pinex Forte og Voltaren. Men når jeg har anfallene mine så er det omtrent ingenting som hjelper og desse tablettene tar egentlig bare the edge off, så det hadde vært artig å høre hva andre har fått utskrevet.

Forøvrig så er det jo alltid dette med å gå tur i ulendt terreng og å være minst mulig i ro som gjelder..

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvorfor du har vondt i ryggen, har du blitt undersøkt skikkelig med bilder?

Jeg kan anbefalle naprapat, mye bedre enn fysioterapeuter og kiropraktorer.

Skrevet

Det eneste som funker for meg er 400 mg ibux og 500 mg paracet tre ganger om dagen. Voltaren funket ikke i hele tatt, heller ikke sterkere smertestillende som paralgin forte eller 600 mg ibux. Ellers kan jeg også anbefale naprapat på det sterkeste!

Skrevet

er det bare egenandel hos naprapat på samme måte som fysioterapeut?

Skrevet

Gå til kiropraktor! Du kan jo ikke gå rundt med så vondt i ryggen at du knasker smertestillende hele tida...

Skrevet

Jeg bruker voltaren og paracet. Paracet for å ta det mest akutte, og voltaren som varer lengre, men er tregere til å virke og som har veldig god effekt på meg når den virker. Jeg har paralgin forte også, som jeg tar i VELDIG nødstilfelle(jeg blir veldig svimmel :fnise: ), men det er mest når jeg ikke kan gå, og det er ikke så ofte det skjer lenger :) Det er blitt mer "in" å bruke forskjellige typer gél på vonde plasser, kanskje det kan være noe for deg?

Men når du sier muskelvondt, da tenker jeg automatisk bevegelse og økt blodsirkulasjon. Gå turer, svømming, øvelser på gulvet hjemme. Når jeg er skikkelig dårlig baki der er jeg nok ute og går 10-15 turer i området rundt huset i løpet av dagen og natten(sover jo som regel dårlig de nettene jeg er dårlig). Går der og vimer for meg selv med krykkene eller stavene, noe lettvinte klær og crocs(får jo ikke på meg annet), og ser sikkert skikkelig teit ut :fnise: Turene varer ikke så lenge, 20-25 min kanskje.

Jeg gikk forøvrig til fysiterapeut da jeg ødela meg, og var med på et program som hadde fokus på ryggproblemer, det funket veldig fint :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Sliter litt med sammen problemet selv jeg....helt forferdelig vond rygg som er vanskelig å smertelindre pga jeg tåler dårlig smertestillende pga sensetiv mage.....

Jeg opererte ryggen i fjor, stivet av nedereste del, fjernet ei skive og erstattet den med bein fra hoften (hoftebeinstranspantasjon er vondt!). I etterkant av denne operasjonen har jeg skikkelig betent muskulatur, skal egentlig ta voltaren, men jeg tåler det ikke. Fikk magesår... Likedan tåler jeg heller ikke ibux. Paralgin forte kan jeg ta i små doser, men får fort magesmerter. Så nå har jeg minimumsdose med smerteplaster, og tar paracet 1g tre ganger daglig.

Går og til fysio tre ganger i uken (får dekket pga jeg er operert), pluss kiropraktor en gang i uken.

I tillegg går jeg en times tur hver dag i ulendt terreng (med staver), pluss jeg trener styrke på kjernemuskulatur annenhver dag... merker at hvis jeg av en eller annen grunn ikke får gått eller trent så blir ryggen også verre. Kjipt å få sånn rygg når en er i slutten av 20åra...

Det du bør gjøre, hvis du ikke har gjort det, er å få time til lege for å finne ut hva det er med ryggen din. Du vil da bli henvist til MR og røntgen. Jeg gikk i flere år med vond rygg og sa til meg selv at alle har vondt i ryggen i perioder. I tillegg har jeg et fysisk tungt yrke, så jeg trodde det kom av det. Har alltid trent, 4 ganger i uken, og generelt vært aktiv i hverdagen. Men ryggen ble bare verre og verre helt til den kollapset helt.. Da ble det et to års langt mareritt med inn og ut av sykehus, treningsopplegg ved fysikalsk avd, div medisiner som jeg reagerte på osv osv...

TIlslutt havnet jeg hos en spesialist fra Ullevål som kastet et blikk på bildene mine og sa at dette var bare å operere....kunne trene til jeg ble blå uten at det hjalp....

To år med livet på hold.....

Så kontakt lege! Får du henvisning til fysio, så betaler du og bare egenandel. Naprapat må du betale alt selv, likedan betaler du og endel til kiropraktor.

Er det betennelse du har så antar jeg at legen vil sette deg på en betennelsesdempende kur, f.eks voltaren. Men ta kontakt med lege i første omgang, også ta det derifra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...