Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha ferie de første 3 ukene i august, men klarer ikke helt å bestemme oss for hva vi vil bruke ferien på. Bilferie i/til Sør-Europa? Sykkeltur i Irland? Leie hus en eller annen flott plass? Kom med tips!

Om oss:

Far - Liker aktive ferier (klatring, kiting ++) og bilkjøring. Litt shopping.

Mor - Liker litt aktiv ferie, sykling, tur osv. Men også fullstendig avslapping på stranda et par dager. Litt historie. IKKE shopping...

Datter - Liker det meste! Koser seg i vogna og kan godt bli med på "voksenting", men trenger en lekeplass eller en annen plass å utfolde seg innimellom.

Begge vi voksne er glad i god mat og mener det er en viktig del av ferien. Vi har reist mye, men ikke så mye i Europa. Har heller ikke så mye erfaring med ferie om sommeren, har vanligvis spart all ferie til vinteren. Er Europa helt "fullt" i august?

Vi tenker å starte søskenprøving i juni, og om det (som sist) klaffer på første forsøk kommer jeg til å være 2 mnd på veg når vi reiser. Med de utfordringene det kan føre med seg...

Skrevet

Sykkeltur i Irland hørtes fristende ut.

Øyhopping i Kroatia er et ønske hos meg, der er det noe for en hver smak. Kan kombineres med storbyferie med mye historie.

Skrevet

Sykkeltur i Irland hørtes fristende ut.

Øyhopping i Kroatia er et ønske hos meg, der er det noe for en hver smak. Kan kombineres med storbyferie med mye historie.

Litt usikker på om jeg får med mannen på sykkeltur... Kanskje om vi kjører og leier sykler et par dager, om det går an? Må høre litt med ham :jepp: Litt ustabilt vær, kanskje?

Kroatia har vi reist en god del rundt i (jeg to ganger), og enig i at det er veldig bra! Fin kystnatur, fantastisk god og billig mat, utrolig gjestfrie folk og flotte fjellområder til å gå tur i. Men er det ikke ekstremt mye (tyske) turister der i august? Men alt i alt et veldig godt tips! :jepp: Skal vurderes, selv om vi ikke er så flinke på å "gjenbruke" destinasjoner... :sjenert:

Flere tips mottas gjerne!

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiste på bilferie nedover Europa da snuppa var 7 mnd. Det var veldig fint og behagelig. Vi hadde bestilt noen overnattinger, men hadde mange dager uten noen som helst planlegging, pga at vi ikke visste hvor langt vi kom, hvor lenge snuppa holdt ut i bilen.

Ferien begynte med Kielferja - veldig behagelig for alle tre. Mannen fikk pause i kjøringen, snuppa koste seg med å se på alle folka på båten, og vi satt på soldekket mens hun duppet i vogna. Det er dyrt, ja, men hvis man klarer å nyte turen som en del av ferien, er det verdt det. Så ankommer man Kiel om morgenen, da er man jo allerede et langt stykke på vei.

Vi kjørte gjennom Nederland, lett å finne overnatting på sparket (dette var i begynnelsen av August). Flotte strender, relativt barnevennlig land. Så var vi i Belgia og Tyskland - fant et fint sted på kartet (som så fint ut på kartet...) og kjørte dit. Småbyer vi ellers ikke ville ha ofret en tanke, som viste seg å være kjempekoselige.

Så var vi en uke i Amsterdam, var i dyrehagen, i parker, koste oss og tok livet med ro.

Kunne godt gjort dette igjen, og funnet andre koselige små (og store) byer å reise til. Anbefales!

• Liker 1
Skrevet

Hei. Hva med Sorrento i Italia? God mat, flott natur og masse historiske steder- flott opplevelse for både kropp og sjel :)

Har litt mer info om Sorrento her

Lykke til med ferievalg!!

Skrevet

Det er godt mulig det er mange Tyskere i Kroatia på den tiden, ikke vet jeg. Jeg ble ikke advart mot det da jeg spurte om tips fra ei bekjent som er der i fra. Kroatia var høyt oppe på listen hos meg for årets ferie, men vi legger ut på en litt lenger reise med både nye destinasjoner og litt gjenbruk ;)

Skrevet

Takk for tips, alle sammen! Jeg har ikke helt overskudd til å komme så mye videre med denne ferieplanlegginga akkurat nå, men jeg lover å komme tilbake til denne posten og tenke litt nøyere når ånden kommer over meg!

Fortsett gjerne med tips! :)

Skrevet

Når man reiser med en sprek 1,5 åring, er det veldig praktisk å leie leilighet fremfor å bo på hotell har vi erfart. Det er mye enklere med tanke på soving etc. På kvelden etter at barnet har lagt seg har man kanskje en stue man kan sitte i og se en film, og man kan lage litt av maten selv om man ønsker det. Det høres ihvertfall veldig slitsomt ut å skulle bo på hotell i tre uker med et så lite barn..

Finn.no og homeaway.com har masse fine feriehus og leiligheter i utlandet - mange av dem har eget eller tilgang på basseng, og ligger i varierende avstand fra stranda - hva du måtte ønske.

Skrevet

Når man reiser med en sprek 1,5 åring, er det veldig praktisk å leie leilighet fremfor å bo på hotell har vi erfart. Det er mye enklere med tanke på soving etc. På kvelden etter at barnet har lagt seg har man kanskje en stue man kan sitte i og se en film, og man kan lage litt av maten selv om man ønsker det. Det høres ihvertfall veldig slitsomt ut å skulle bo på hotell i tre uker med et så lite barn..

Finn.no og homeaway.com har masse fine feriehus og leiligheter i utlandet - mange av dem har eget eller tilgang på basseng, og ligger i varierende avstand fra stranda - hva du måtte ønske.

Skal definitivt sjekkes ut. Tror kanskje vi er litt sent ute, men om ikke nå så kanskje til neste år?

Vi har egentlig ikke hatt så store problemer med å ha med dattera på hotell. Hun legger seg veldig fint til å sove i vogna så vi kan spise middag i fred og ro mens hun sover og så bare trille hjem og legge henne. Blir jo litt tidlige kvelder, men det er jo fint og avslappende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...