Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig utdannet ingeniør nå i vår, og har allerede et jobbintervju på gang. Det er et større firma, og stillingen innebærer bla.a. å være prosjektleder.

Hva bør jeg ikle meg på intervjuet? Er litt usikker på hvor formelt det bør være. Føler ingeniører kan kle seg litt mer avslappet enn f.eks. jurister, men jeg er usikker på hvor avslappet jeg kan være.

Jeg er bare 24, og siden stillingen innebærer ledelse vil jeg fremstå som voksen, ikke en gutteslamp :gjeiper:

Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne foreslått et antrekk. Hvilke sko som er passende er jeg helt blank på..

Tusen takk! Mvh mann 24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg intervjuer ingeniører ukentlig, og mange er veldig avslappet kledd. Jeg vil si det kommer an på firmaet og hvor mye du skal være i kontakt med kunder. Et generelt tips er pen olabukse og (strøket) skjorte :-) Husk å ta med papirene dine, gjerne med ferdige kopier i en pen bunke, så imponerer du :-)

• Liker 1
Skrevet

Skal du bomme vil du heller bomme ved å være for formell enn ved å være for lite formell. Jeg vil anta du kan droppe dressjakke og slips, men bruk dressbukse, pensko og en seriøs skjorte. Er du dataingeniør kan det være du ville overlevd med poloskjorte (uten pizzaflekker!) og bra jeans, men better safe than sorry. Du kan vurdere å slentre tilfeldig forbi hovedinngangen en dag kl 1555-1605 og se hvordan de innfødte kler seg. Da får du i tillegg sett hvordan det ligger an med parkering, evt. bussforbindelse. Litt kjedelig å komme for sent fordi du brukte 15 min på å finne parkering eller fordi bussen som passerer rett foran hovedinngangen kjører ytterligere 1 km før den faktisk stopper.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, de dataingeniørene jeg har kontakt med kler seg som slasker hele gjengen, også når de prøver å pynte seg. Og de får da jobb, men som regel i firmaer som "passer dem", altså hvor ting ikke er like formelt som i mange andre firmaer.

Signerer de andre her, egentlig uansett hvilken type ingeniør du er: dress- eller pen jeansbukse, pen, nystrøket skjorte og fine sko.

Skrevet

Ville sjekket alder på h*n som er daglig leder/skal intervjue deg før jeg tok på meg jeans... Du skal ikke veldig høyt opp i alder før det anses som spesielt å stille i jeans på intervju, selv om det ofte er ok når du er i jobb.

Se ut som du har anstrengt deg for å se skikkelig ut, uten å se ut som du skal i konfirmasjon. Ikke slips, men gjerne skjorte og jakke.

Skoene skal være rene og velstelte, utover det tror jeg ingen spesiell type er riktigere enn andre.

Skrevet

Det spørs selvsagt på hvilket firma det er, men sånn som jeg kjenner ingeniør-bedrifter så ville jeg kjørt på ganske nye jeans, skjorte og evt. en blazer alt etter temp. Så kan du kanskje heller bruke litt fine sko for å gjøre det litt mer pyntet.Dress ville fungert ok i noen bedrifter jeg kjenner til, men vært direkte flaut i enkelte andre der ikke engang adm.dir. går i dressbukser.

Tror du generelt kan si at desto mindre bedrift, desto mindre formelt, men det finnes selvsagt unntak.

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig spørsmål. Skulle ønske det var et fasitsvar på dette. Jeg gikk for jeans og skjorte på mitt forrige intervju, og det sto egentlig godt i stil med hva intervjuerne hadde. Fikk jobben. Nå skal det sies at det bare var et sommerjobbintervju, men var nå et konsulentfirma.

Skrevet

Jeg ville prøvd å finne litt ut av hvordan de ansatte i firmaet kler seg en vanlig arbeidsdag, og gått for noe tilsvarende, men litt dressa opp. I tillegg, ha rene klær, nydusjet, ikke for mye etterbarberingsvann, og puss tenner. Hils på den/de som intervjuer med et godt og fast håndtrykk, men ikke knip så det gjør vondt.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over at så mange anbefaler jeans på intervju. Jeg har sittet på andre siden av bordet en del ganger, og det teller aldri positivt. Hvis du mener det blir for formelt med dressbukse, er det heller andre buksetyper enn jeans du skal se på.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er overrasket over at så mange anbefaler jeans på intervju. Jeg har sittet på andre siden av bordet en del ganger, og det teller aldri positivt. Hvis du mener det blir for formelt med dressbukse, er det heller andre buksetyper enn jeans du skal se på.

Jeg er helt enig med deg.

Helst bør det gjøres litt research om bedriften på forhånd, gjennom nettsider, eventuelt kjente som jobber i firmaet/bransjen osv. Noen firma har kleskode, andre har ikke.

Hvis du ikke finner ut av noe på den måten, still i noe som er penere enn dongeri, men ikke så formelt som en dressbukse. En pen og nystrøket skjorte er også gangbart de aller fleste steder. Slips er sjelden påkrevet.

Skrevet

Hva med en sort bukse, skjorte og blazer? Etter min mening kan buksa godt være jeanstype, men helt sort (hva kalles det da?) Dressbukse synes jeg blir litt vel stivt, spesielt når du er såpass ung. En litt uformell blazer, f.eks. cordfløyel? Brun blazer og noen kule brune pensko synes jeg hadde vært stilig og passe pyntet.

Skrevet

Ville aldri brukt jeans på et intervju. Bukse i tøy (kanskje grå eller svarte), strøket skjorte, blazer, og pene sko med litt hæl. :) Kle deg heller litt penere enn du tror du trenger.

Gjest Spinell
Skrevet

Ville aldri brukt jeans på et intervju. Bukse i tøy (kanskje grå eller svarte), strøket skjorte, blazer, og pene sko med litt hæl. :) Kle deg heller litt penere enn du tror du trenger.

TS er mann, så hælhøyden begrenser seg forhåpentligvis selv ;)

Skrevet

TS er mann, så hælhøyden begrenser seg forhåpentligvis selv ;)

Hehe, da så :fnise: Blingset litt ser jeg nå ja.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Helst bør det gjøres litt research om bedriften på forhånd, gjennom nettsider, eventuelt kjente som jobber i firmaet/bransjen osv. Noen firma har kleskode, andre har ikke.

Hvis du ikke finner ut av noe på den måten, still i noe som er penere enn dongeri, men ikke så formelt som en dressbukse. En pen og nystrøket skjorte er også gangbart de aller fleste steder. Slips er sjelden påkrevet.

Ikke for å være tjukk i hue, men hva er egentlig penere enn jeans og mindre pent enn dressbukser? Chinos?

Skrevet (endret)

Tja, de dataingeniørene jeg har kontakt med kler seg som slasker hele gjengen, også når de prøver å pynte seg. Og de får da jobb, men som regel i firmaer som "passer dem", altså hvor ting ikke er like formelt som i mange andre firmaer.

Signerer de andre her, egentlig uansett hvilken type ingeniør du er: dress- eller pen jeansbukse, pen, nystrøket skjorte og fine sko.

Tja, de dataingeniørene jeg jobber sammen med daglig (er en selv) er faktisk så flinke at de ikke slenger på seg det første og beste de fant på toppen av skittentøyskurven. De er faktisk overraskende flinke til å kle seg, og det er ganske mange som kler seg i f.eks mørke jeans og skjorte. ;)

Og de fleste dataingeniører får seg jobb i de firmaene de vil ha jobb i. Av en eller annen grunn så er visst vi til en viss grad "fritatt" for de fleste kleskodene på de fleste arbeidsplasser.

TS: Jeg ville satset på mørke jeans, en nystrøket skjorte i pent stoff og en blazer. Samt et par pene sko. Dressbukse går, men da bør du droppe dressjakka.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Ikke for å være tjukk i hue, men hva er egentlig penere enn jeans og mindre pent enn dressbukser? Chinos?

Slacks?

Skrevet

Ok...men hva er forskjellen på slacks og dressbukser?

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for alle svarene!

Jeg gikk for mørke bukser i tøystoff - altså penere enn jeans, mindre stivt enn dressbukse - og nystrøken lys skjorte. Hadde sorte, litt finere sko i skinn på.

Nydusjet og nyvaskede klær er en selvfølge, det har jeg alltid :opplyser:

Og vet dere hva?

Jeg fikk jobben! :bolledeig:

Deilig å ha sikret god jobb etter bare ett intervju.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingeniører er kjent for å være med i NITO og for å gå kledd i jeans og t-skjorte. Til og med på jobbintervju...Ikke bra. :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...