tingeling Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Etter selv å ha tatt master i England og skrevet en omfattende oppgave basert på både kvantitativ og kvalitativ research, for siden å høre om norske oppgaver hvor det er foretatt et par intervjuer, så sitter jeg igjen med følelsen av at norsk master ikke kan sammelignes med gamle hovedfag / utenlandsk master. Noen andre som har tenkt det samme?
feuerstein Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Så er da også masteroppgaven i Norge typisk 1/4-1/2 av masterstudiet, resten fylles av vanlige fag, mens det i diverse utland er slik at oppgaven utgjør hele eller nesten hele studiet. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Så er da også masteroppgaven i Norge typisk 1/4-1/2 av masterstudiet, resten fylles av vanlige fag, mens det i diverse utland er slik at oppgaven utgjør hele eller nesten hele studiet. Dette + at masteroppgaven er forskjellig fra studium til studium. Min er mye lettere enn mange andre masteroppgaver jeg har hørt om.
Riskrem Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Vel, jeg tar en master i England nå og her skriver vi masteroppgaven om sommeren. Dvs. at den utgjør 1/3 at studiet som er på 12 måneder. Har ikke jobbet med den ellers på året.
Gjest minsin373 Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Er lite i det norske skolesystemet som kan sammenlignes med feks det britiske. Nivået er mye lavere... Så jeg er helt enig med deg!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Jeg tror det varierer veldig fra fag til fag og land til land. Jeg har ihvertfall ikke vært spesielt imponert over mye av det jeg har sett i utlandet heller, men jeg tror det også handler om at man ikke helt forstår andre fagfelt enn sitt eget. Mitt fagområde er for eksempel veldig kvantitativt, og kvalitative oppgaver er ansett som ganske håpløse, så når jeg hører om kvalitative oppgaver i andre fag, tenker jeg automatisk mitt. Og så er det selvsagt slik at det ikke nødvendigvis er slik at mye data nødvendigvis er bra, det kan faktisk være mer krevende å skrive basert på et mindre datamateriale fordi man må dypere ned i materien. Men at norske masteroppgaver nå ikke er sammenlignbare med hovedfagsoppgaver, det stemmer jo. Men det var det jo heller ikke poenget at de skulle være.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Det varier helt sikkert fra studie til studie, men ift til min egen mastergrad i utlandet så har det vært mye mer krevende sammenlignet med de jeg kjenner som har tatt mastergrad i Norge.
eksospalme Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 Hvilken skole og linje du går på har utrolig mye å si i Norge, tipper det samme gjelder i overalt. Nå har jeg ikke begynt på mastergraden min enda, men sammenlignet med de slappe timene på MIT og andre skoler i USA (fra det jeg har sett av videoforelesninger, osv.) har vi veldig høyt tempo / nivå.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 Jeg går bachelor i England, og jeg har sett oppgaver venner av meg har skrevet som studerer samme fagfelt i Norge, og det ville aldri bestått i England.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Jeg tror det kommer veldig an på studiet, uten at jeg skal skryte på meg full oversikt. Jeg regner med min egen master kommer til å være ganske omfattende (realfag, 60 poeng), men har også sett nesten ferdige oppgaver fra samme studiested som mitt (men annet fag) som jeg ikke ville levert fra meg på en bachelor. Jeg vet ikke hvordan det er i England, men i Norge har lærestedene ganske sterk motivasjon for å få gjennom studentene selv om nivået på dem ikke nødvendigvis er bra. Men det betyr jo ikke at "ingen" skriver gode og krevende oppgaver likevel. Jeg kjenner også mange som har valgt 30-poengsoppgaver som ender med å jobbe med dem både sommeren i forveien (feltarbeid), på høsten (analyser og mer felt) og hele det siste semesteret, uten å kunne late seg.
M0niq Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 Jeg fikk igrunn litt sjokk da de nevnte kravene til bachelor oppgaven min som skal leveres i februar 2012. Kravene var 20 sider og 3 mnd med fordypningspraksis. Hadde sett for meg 60-70 sider jeg
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #12 Skrevet 4. mai 2011 Jeg fikk igrunn litt sjokk da de nevnte kravene til bachelor oppgaven min som skal leveres i februar 2012. Kravene var 20 sider og 3 mnd med fordypningspraksis. Hadde sett for meg 60-70 sider jeg Hva studerer du?
Gina_ Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 (endret) Jeg fikk igrunn litt sjokk da de nevnte kravene til bachelor oppgaven min som skal leveres i februar 2012. Kravene var 20 sider og 3 mnd med fordypningspraksis. Hadde sett for meg 60-70 sider jeg Forskjell på bacheloroppgave og masteroppgave... Skal også ha en bacheloroppgave på om lag 20 sider, men tar jeg master i samme fagområde er det 90-120 sider. Edit: skrivefeil. Endret 4. mai 2011 av Gina_
ondebanan Skrevet 4. mai 2011 #15 Skrevet 4. mai 2011 Jeg synes ikke sideantall har så mye å si for kvalitet. Vi skriver masteroppgaver på 60 sider, og litt av oppgaven er å presse alt inn på det gitte sideantallet. Jeg kunne fint ha skrevet samme oppgaven 120 sider lang, men nå må alt spissformuleres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå