Gå til innhold

Utveksling, statvalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! :goodbye:

Jeg har planer (ganske sikker)om å være utvekslingsstudent med Sts i 2012/2013 til USA. Lurte bare på om damene (mennene?) her inne hadde erfaring med utveksling og Sts? Har du noe å dele så skriv det gjerne her!

Så til en del av overskriften: "statvalg". Jeg er sikker på at jeg kommer til å velge noen stater. Sts tilbyr 3 statvalg, og derfor lurte jeg på om dere hadde noen anbefalinger til statvalg? Jeg er litt fristet til Texas, Tennessee og Arizona. Hva tenker dere? Også ett siste spørsmål; hvordan er folkene i de foskjellige delene av USA, afro-amerikanske, mexicanske, "europeiske", "native Americans"?

Takk på forhånd!

Skrevet

Jeg var selv på utveksling i California. Veldig glad for at jeg havnet der og fikk en fantastisk familie:) hadde jeg gjort det igjen hadde jeg nok ikke valgt stat. Det er bedre å være åpen for alle stater slik at din eventuelle vertsfamilie får muligheten til å velge deg. Velger du stater med for masse press fra utvekslingsstudenter kan du risikere å ikke bli fornøyd med familien.

Noen tips:

Hvis du får kalde føtter, så tenk på hvor mye du får ut av et slikt år. Det er helt vanlig å revurdere når det nærmer seg, men gjør det!

Passer du ikke sammen med familien du får må du si ifra til organisasjonen med en gang! Kjenner flere som har hatt en fæl opplevelse fordi de ikke gadd å stresse med bytte av familie. Men det er viktlig at du trives!

Få skriflig godkjenning av skolen din før du reise på at året blir godkjent som 2 året VGS. Dette er veldig viktlig slik at de i ettertid ikke kan kreve at du skal ta noen eksamener når du kommer hjem.

Enten du kommer på en stor eller liten skole så må du snakke med folk fra dag en! Da får du masse venner fort. Alle elsker "den nye".

Masse lykke til med året:) du kommer ikke til å angre ;)

Skrevet

Jeg har ikke vært på utveksling i USA, men har vært au-pair. Har derfor reist en del i landet. For min del er Arizona og Texas grusomt varme og klamme stater. Men det er jo deilig på vintern. Jeg ville også tenkt litt på de forskjellige "folketypene" i landet. Folk flest er hyggeligst i midvesten og sør-statene, etter min egen og mange andres erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Texas som ung, og synes det var en veldig flott opplevelse. Ja, det var varmt, men nesten alle hadde tilgang til svømmebasseng (enten eget, eller i nabolaget). Det var veldig spennende å være et sted som er så ulikt norge på de fleste måter - naturen er jo helt annerledes enn f.eks. i New England-statene, og det er mindre "europeisk" enn f.eks. i New York.

AnonymBruker
Skrevet

Et godt tips er å forsikre seg om at vertsfamilien ikke får betalt for å ha deg der! Dessverre er noen organisasjoner komersielle og ikke ideelle. Jeg reiste med YFU og var veldig fornøyd.

Ikke velg stat. Det blir bra uansett! Da kommer du kanskje til et sted du aldri ville tenkt på å reise til og det er jo det som er spennende!

Lykke til! Du kommer ikke til å angre :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utveksling er en kjempe opplevelse som jeg anbefaler på det sterkeste! Jeg ville ikke valgt stater siden du har større sjanse for å ende opp med en bra vertsfamilie. En bra måte å finne ut mer om utveksling er å lese blogger. Det er utrolig mange utvekslingsstudenter som skriver blogg for tiden. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Har ikke så mye å si egentlig, men reiser samme år som deg med Explorius! Tror ikke det blir noe stats/regionsvalg på meg.. :)

Lykke til!

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Jeg kan absolutt anbefale Texas! Jeg har aldri vært utviklingsstudent, men jeg har familie der borte og det er utrolig koselig der :) Hvis du liker varme, så er det perfekt klima. Veldig laid back folk og de er også veldig åpne. Mexicanere er supersøte de også, selv om de stort sett holder seg til andre latinos så er de veldig åpne og lette å bli kjent med.

Amerikanere generelt = spesielle folk. Mange som har ekstreme meninger om religion/homofili og våpen, ikke bare i Texas men i hele USA.

Håper du får et fint utvekslingsår!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...