Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

7-åringen vår er blitt "fanget opp" av en 10-åring i nabolaget, og nå er det bare denne eldre jenta som teller, jevnaldrende er uinteressante.

Jenta er hyggelig og alt det der, men jeg er allikevel ikke helt sikker på om jeg syns dette er ok.

Hva er motivasjonen for at et barn søker seg til så mye yngre venner? Det er masse unger i alle aldre i nabolaget? Noen med erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende at denne jenta henger litt etter de på hennes alder å at hun føler seg mer likeverdig sammen med de som er yngre.

Kanskje hun også har en eller annen diagnose som gjør at hun mentalt er litt bak sine jevnaldrende.

Ellers er det ikke så "normalt" med så stor aldersforskjell. Når de er 10 år så er vel ofte dukker og andre leker 7 åringer liker å holde med på lagt bort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke gi noen råd for at ditt barn ikke skal være med denne jenta, men kan fortelle litt om hva som skjedde med meg på den alderen.

Jeg var vel kanskje 7-8 år, når jeg ble kjent med en annen jente som var tre år eldre enn meg. Det var stas på den tiden, men jeg ser i ettertid at hun dro meg med på leker som ikke passet til en syvåring i det hele tatt. Kanskje ikke en tiåring heller. Lekene innehold ofte seksuelle elementer, og hun brukte meg kanskje for å ha noen å eksperimentere med. Hun gjorde meg aldri noe direkte, men husker at det kunne bli veldig ubehagelig noen ganger. Ikke turte jeg å si i mot heller, når hun spurte om noe.

Selvsagt trenger ikke jenta du forteller om være slik i det hele tatt, men ville bare dele min historie. Hadde jeg vært dere, ville jeg passer godt på, og fulgt med på hvordan de leker.

Skrevet

Da jeg var yngre lekte jeg ofte med naboene som var en del yngre enn meg. Grunnen til at jeg var med dem var fordi vi hadde det mye moro sammen, rett og slett. Tenkte ikke over at alder skulle ha noe å si.

Skrevet

Her også leker naboene med hverandre på kryss av aldre. Der kjenner jeg både barn og foreldre, så det tenker jeg ikke på i det hele tatt. Men denne jenta har jevnaldrende nærmere enn oss, og snuppa mi har også jevnaldrende like ved, så avstand er ikke et tema.

Dette startet i påsken, og da var de flere. Nå er det bare de to.

Godt mulig hun er ung/umoden for alderen, men jeg opplever at datteren min syns dette er stas nettopp fordi hun er stor.

Mest bekymret for nettopp at datteren min eterhvert blir dratt med på lek som egentlig er for voksen for henne. Seksuelle elementer har ikke slått meg før, men innser at det kan bli et tema også. Hos oss er de ute og det virker ok, men hva de gjør hos henne vet jeg jo ikke, og jeg kjenner ingen i familien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lekte med barn i forskjellige aldre da jeg var liten. De litt større fordi jeg så opp til dem og de litt mindre fordi jeg hadde kanskje en barnslig side jeg trengte å få ut noen ganger :)

Tror ikke du skal legge så mye i det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...