Linaaa Skrevet 2. mai 2011 #1 Del Skrevet 2. mai 2011 Hei, Legen syntes den ene foten til babyen vår vinklet veldig innover på UL-undersøkelse i uke 27. Hun brukte riktig nok ikke ordet klumpfot, og prøvde å se nøye etter når jeg sa meg enig og ble veldig stille av beskymring, men hun var rimelig sikker. Jeg var til UL på riksen i uke 18, men jordmor nevnte ikke noe om det. Noen som har noe erfaring rundt det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 2. mai 2011 #2 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg har ikke personlige erfaringer med det, men las denne artikkelen for noen dager siden. Kan i alle fall være noe å kikke på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #3 Del Skrevet 2. mai 2011 Hei, Legen syntes den ene foten til babyen vår vinklet veldig innover på UL-undersøkelse i uke 27. Hun brukte riktig nok ikke ordet klumpfot, og prøvde å se nøye etter når jeg sa meg enig og ble veldig stille av beskymring, men hun var rimelig sikker. Jeg var til UL på riksen i uke 18, men jordmor nevnte ikke noe om det. Noen som har noe erfaring rundt det? Ja. Mitt barn har klumpfot på høyre og venstre fot. På ultralyden i uke 18 hadde de problemer med å finne føttene hans. De brukte flere timer på å finne dem, og når de fant dem så satte de diagnosen. Litt sjenert baby Artikkelen linket over er veldig forklarende om klumpfot, så jeg vet ikke helt hva mer jeg kan skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linaaa Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 2. mai 2011 Ja. Mitt barn har klumpfot på høyre og venstre fot. På ultralyden i uke 18 hadde de problemer med å finne føttene hans. De brukte flere timer på å finne dem, og når de fant dem så satte de diagnosen. Litt sjenert baby Artikkelen linket over er veldig forklarende om klumpfot, så jeg vet ikke helt hva mer jeg kan skrive. Gynekolog jeg var hos ga oss ikke en endelig diagnose, var egentlig der for å få fine 3D-bilder, da vi allerede hadde vært på ordinær UL, og alt var bra der. Den ene foten så helt fin ut, og dette er en jentebaby, har lest at det er prevalensen hos gutter er dobbelet så stor. Vet ikke helt om jeg skal gå til henne igjem, eller ringe riksen å be om en UL til, begynner å bli paranoid. Hvordan påvirket det deres hverdag etter fødsel? Hvor mye tilrettelegging måtte til? Mange besøk på sykehus? og har føttene rettet seg ut nå? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #5 Del Skrevet 2. mai 2011 Om du var privat så kan hun vel ikke sette den diagnosen, men hun kan informere om at hun har sett noe. Jeg ville definitivt ringt Rikshospitalet og sagt i fra om at dere har vært på privat ultralyd. Gynekologen sa at hun hadde sett xxxxx, og dere lurte på om de kunne se på det? For meg så var det utrolig betryggende å vite det før fødsel, og få konstantert diagnosen. Jeg lest meg opp. Fikk god oppfølgingen av sykehuset, og gjorde meg klar for hva som ventet meg. Klumpfot kan være en tilfeldighet, men det kan også være arvelig. (Bare så det er sagt.) Nå påvirker det bare hverdagen min. Barnefar og jeg er ikke kjærester. Hvordan påvirket det deres hverdag etter fødsel? Nå baserer jeg meg på min hverdag (min siden barnefar og jeg ikke er sammen) etter fødsel der babyen har på begge føttene. Først reiste vi inn hver uke til sykehuset for å skifte gipsen. (Ja, man kan bare bade babyen en gang i uken. Resten av dagene er man nødt til å vaske). Etter at de tok akilleshælen. Dette gjøres med lokalbedøvelse på Rikshospitalet. Der vi gjorde det så la de min i narkose. Så er det over til fysioteraputen, og skinne. Beinene tøyes morning, ettermiddag, og kveld, samtidig så sitter skinnen på et visst antall timer om dagen. Dette trappes ned i samråd med fysioteraput og lege. Jeg bruker cirka 40-50 minutter på to bein. For dette kan man søke om hjelpestønad hos NAV. Det utgjør 1103 kroner. Akkurat nå så er vi innom cirka hver 3 måned for kontroll. Vi er fortsatt på nedtrappingen. Hvor mye tilrettelegging måtte til? Hva mener du med tilrettelegging? Om du mener møbler, vogn og sånne ting, så ingen tilrettelegging. og har føttene rettet seg ut nå? Føttene retter seg ut ganske fort ut når babyen er noen uker. Behandlingen fortsetter man fordi at beina ikke skal falle tilbake igjen til innoverstillingen. Tenk å legge en 2 åring i gips i 6 uker? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #6 Del Skrevet 2. mai 2011 Først reiste vi inn hver uke til sykehuset for å skifte gipsen. (Ja, man kan bare bade babyen en gang i uken. Resten av dagene er man nødt til å vaske). Etter at de tok akilleshælen. Dette gjøres med lokalbedøvelse på Rikshospitalet. Der vi gjorde det så la de min i narkose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linaaa Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for info. Helt enig, er greit å vite hva man har i vente, hadde bl.a tenkt å besøke noen venner i Roma i august, ikke noe lurt med en baby i gips.. Kommer til å ringe riksen i morgen tidlig. Arv er ikke noe relevant faktor, vet ikke om noen i nær eller fjern familie som har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #8 Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for info. Helt enig, er greit å vite hva man har i vente, hadde bl.a tenkt å besøke noen venner i Roma i august, ikke noe lurt med en baby i gips.. Kommer til å ringe riksen i morgen tidlig. Arv er ikke noe relevant faktor, vet ikke om noen i nær eller fjern familie som har det. Lykke til! Hilsen samme AB! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #9 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei. Hvordan har det gått? Fikk du ringt dem? Om du ønsker det kan jeg sende deg en PM etter hvert, dersom du ønsker å snakke litt videre! Hilsen samme AB. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linaaa Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei. Hvordan har det gått? Fikk du ringt dem? Om du ønsker det kan jeg sende deg en PM etter hvert, dersom du ønsker å snakke litt videre! Hilsen samme AB. Takk for at du spør. Ja, jeg ringte i dag, og fikk time til UL i morgen kl 09:00. Krysser fingra for at gynekologen tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #11 Del Skrevet 3. mai 2011 Lykke til i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bambyb82 Skrevet 5. mai 2011 #12 Del Skrevet 5. mai 2011 Jenta mi som er født i 2002 hadde litt klumpfo og hd, men ikke så mye at gips var nødvendig. Vi fikk instrukser om å massere å strekke foten ved hvert bleieskift. På tre mnd kontrollen av hofter å bein var alt bra igjen. ikke noen problemer i ettertid. Men tanken ligger å ulmer om at dette er arvelig.. så håper jenta som er i magen nå hverken har hd eller fot trøbbel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linaaa Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 6. mai 2011 Var på UL på onsdag. Det første legen sier er "så du har vært på ****-klinikken?" Ja, svarer jeg, og da vil han vite hvor den ligger og hvem det er som driver den, for han skulle skrive et krast brev og fortelle at de ikke skal drive med sånn diagnostikk men henvise videre til dem, fordi det er de som er fagfolka på dette feltet og kan gjøre den jobben, bla bla. OG klumpfot kan være noe mer alvorlig som så. Jeg var altså blitt offer for en proffesjonskamp, og han hadde nesten bestemt seg for å finne noe mer. Det var jo tross alt på privat UL de så fot med mulig feilposisjon og ikke på ordinær UL på riksen, nei da jordmødrene deres er veldig kompetente, er lært opp av dem og får kontinuerlig oppfølging. Fra begynnelsen av sa han at det vil være vanskelig å se når jeg er i uke 35, og babyen var helt hyper, at han flere ganger foreslo at jeg skulle sette meg ut litt og komme inn igjen når hun hadde roet seg ned. Etter mye strev klarte han å se den ene foten, men kunne ikke fastslå om det var høyre eller venstre og det var tydelig at den var i feil posisjon, ikke sånn veldig syns jeg, men det var tydelig. Så strevde han masse til for å se den andre foten, og innimellom så dukket det opp en hånd i mellom. Til slutt mente han at han var rimelig sikker at begge føttene var i feilposisjon. Da spurte jeg om han kan se etter om det er noe mer, og han gjorde det. Alt så normalt ut, hjertestruktur, hjerte, nyrer, mage og tarm, men han var litt mistenksom på hendene, fordi hun knep de sammen og tett inntil kroppen ( i vanlig fosterstilling) men det er vanlig at de gjør det sa han,så han skulle se litt mer etter. For det kunne også tyde på alvorligere lidelse, så han kunne hente sjefen for seksjonen. Etter 5 minutter sa han at vi var ferdige, han var rimelig sikker på det han så. Han mente at han kunne se tydelig feilposisjon på begge føtter, og noe lignende på begge håndledden. Det kunne være en sjelden lidelse som de ser 1-2 ganger i året som heter AMC, og som kan være av forskjellig grad. Da ha pasienten en medfødt muskel/ledd svakhet, ofte sett ved 18 ukers UL, og lite fosteraktivitet er et kjennetegn. Jeg og mannen var selvfølgelig lamslått, og fikk ikke frem et ord. Vi fikk ny time til mandagen, og han lovte å kontakte en barnelege til å snakke med oss å ringe opp igjen i løpet av dagen. Han gjentok flere ganger det med brevet til privatklinikken og at er det noen som kan dette så er det ham, babyen min kom i skyggen av eggoet hans!!! Hele familien ble lamslått og vi viste ikke hvor vi skulle gjøre av oss. Vi hørte selvfølgelig ikke noe av ham på onsdag, og på torsdag prøvde jeg å ta kontakt for å spørre om vi kan få snakke med en barnelege eller en til på UL for second opinion, men han ringte ikke opp igjen da heller. Idag ettermiddag ringte han, og hadde da ikke ordnet noe mer, jeg spurte om noen andre hadde sett på bildene, men nei det er ikke nødvendig for han er rimelig sikker, og det er ingen andre som kan gi oss et bedre svar enn ham (var ikke klar over at jeg hadde Gud på tråden!). Jeg spurte hvordan babyen kan være så aktiv, og ha så stor beveglighet på alle UL, og at ingen så noen ting på de to første da hun tross alt hadde god plass, jeg har også masse bilder der hun har armene i slike posisjoner som ikke skal være mulige med AMC. Det er jo begrenset hvor mye hun kan bevege seg i uke 35. Nei, det kunne være forskjellig grad av den lidelsen, men han skulle se på meg på mandag igjen, og hvis han sier til meg at det er slik så er det nok det. Jeg har lest masse på nett, har selv en bror som er lege og har en master i et helsefag, så profesjonskamp og sånne fagfolk som setter yrkesstoltheten sin høyt er ikke fremmed for meg.Jeg skjønner at han ikke kan stille en så alvorlig diagnose på et så tynt grunnlag, når det er flere faktorer som tyder på det motsatte, og nå i 35 uke når alt var normalt før. Denne defekten utvikles allerede rundt 8 uke, og diagnose stilles allerede fra uke 12. De rundt meg tror at det har klikket for meg og at jeg bare benekter det hele... Tror hodet mitt eksploderer snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #14 Del Skrevet 6. mai 2011 Det er korrekt at den private klinikken skulle ha henvist deg videre når de ser noe som bør følges opp videre. Ikke bare "jeg tror du har... lykke til". Og så overlate deg til deg selv. Jeg gikk selv til privat UL da jeg var 12 uker på vei, og jeg spurte hva som skjedde hvis hun f.eks. så fortykning i nakken. Da sa legen at hun ville henvise meg til sykehuset for videre oppfølging, hvor jeg ville bli tilbudt fostervannsprøve, hun hadde ikke lov å gjøre mer. Denne legen var tidligere lege på senter for fosterdiagnostikk ved St. Olavs, så regner med hun hadde god kjennskap til rutinene. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bedt om UL av en annen lege. Det høres ut som at du ikke har tillit til legen på Riksen. Så la være å bruke ham da. Om du har mulighet til å besøke St Olavs, så hadde jeg gjort det, der har de de fremste ekspertene på fosterdiagnostikk i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linaaa Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #15 Del Skrevet 6. mai 2011 Det er korrekt at den private klinikken skulle ha henvist deg videre når de ser noe som bør følges opp videre. Ikke bare "jeg tror du har... lykke til". Og så overlate deg til deg selv. Jeg gikk selv til privat UL da jeg var 12 uker på vei, og jeg spurte hva som skjedde hvis hun f.eks. så fortykning i nakken. Da sa legen at hun ville henvise meg til sykehuset for videre oppfølging, hvor jeg ville bli tilbudt fostervannsprøve, hun hadde ikke lov å gjøre mer. Denne legen var tidligere lege på senter for fosterdiagnostikk ved St. Olavs, så regner med hun hadde god kjennskap til rutinene. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bedt om UL av en annen lege. Det høres ut som at du ikke har tillit til legen på Riksen. Så la være å bruke ham da. Om du har mulighet til å besøke St Olavs, så hadde jeg gjort det, der har de de fremste ekspertene på fosterdiagnostikk i Norge. Er det noe rart jeg ikke har tillit til ham, virker som egoet hans er viktigere enn babyen min. Jeg spurte idag om noen av barnespesialistene hadde sett på bildene, og det var nok til at han klikket, og sa at ingen andre kan gi gi meg noe bedre svar enn ham!! Hadde tenkt å høre om seksjonssjefen kan være tilstede på neste UL bare for å få en second opinion, men slapp ikke til!!! Men jeg er fortvilet fordi jeg vet at det er for sent til å få noen ordentlige bilder som man kan bygge en sikker diagnose på, og denne tvilen unner han meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå