Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva eksakt kan PP-tjenesten hjelpe med? Er det kun for skolebarn eller kan barnehagebarn også få hjelp? Har ei jente som sliter en del på barnehagen, men viser lite til det her hjemme. Føler ting går litt ute av kontroll slik at jeg ikke klarer å hjelpe henne slik hun trenger men at det trenges profesjonell hjelp til. Noen som har erfaring med PP-tjenesten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PPT kan veilede dere foreldre og/eller barnehagen eller skolen på områder som har med utvikling å gjøre, dvs språk, sosialt, emosjonelt og kognitivt. Du kan ringe PPT i din kommune og legge fram bekymringen din og spørre om de tenker de kan hjelpe barnet ditt. Du kan også snakke med barnehagen om bekymringen din, og spørre om de tenker PPT bør kontaktes.

Lykke til, PP-tjenesten er der for å hjelpe!!! :)

Skrevet

Er i hovedsak sosialt og emosjonelt dette kommer inn under ihvertfall. Tror jeg skal snakke med pp-tjenesten i morgen, ikke særlig greit for meg som mor å stå med tårer i øynene ved hentetid i barnehagen etter å fått hørt "dagens referat":(

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har veldig positiv erfaring med PPT da de kom inn for å bedre situasjonen til vårt barn i barnehagen. Og det var egentlig ikke så mye av hva de mente vi burde gjøre, men heller arbeidsmåten deres ved at vi satt mer og diskuterte alternative ting med oss foreldre som "styrende".

Resultatet ble at barnet raskt klarte seg bedre selv om ikke alle problemer ble løst iløpet av noen få uker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med PPT, de skrev utviklingsplan og testet barnet mitt, men ingenting annet enn direkte angrep mot meg som mor ble det, hver eneste dag fikk jeg negative rapporter på barnet mitt og ble mistenkt for det ene og andre. Jeg fikk barnet utredet på eget intiativ, det viste seg at hun var på autismespekteret.

Da fikk jeg fred, en unskyldning og 7 års kamp var over.

Hvis ett barn sliter sosialt er det også andre faktorer som sliter inn, det må kartlegges- si meg hi, har barnehagen tras? hvordan arbeider de med dette? Kan anbefale alle som sliter men ikke når frem og starte med en barnelege, kan spare en for år med bekymringer.

AnonymBruker
Skrevet

Er i hovedsak sosialt og emosjonelt dette kommer inn under ihvertfall. Tror jeg skal snakke med pp-tjenesten i morgen, ikke særlig greit for meg som mor å stå med tårer i øynene ved hentetid i barnehagen etter å fått hørt "dagens referat":(

Jeg vet, og vil gjerne sende deg en varm hilsen fra meg. Husk at det er ikke alle som arbeider med barn som kan håndtere slikt.

Gjest Gjest
Skrevet

eg er svært skuffet over ppt tjenesten.dei kan ikkje gi diargnose og sendes derfor videre til bup.dette tar lang tid.dei hjelper bl a til med å søke om ekstra undrevisning vis barn henger etter på språk og motorikk.sliter barn sosialt anbefaler eg å gå rett til bup.har kasta vekk ett heilt år på ppt for så¨å bli sendt videre.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med PPT er at vi måtte virkelig pushe dem for å få den hjelpa vi ønsket. Telefoner og e-poster i to år - men til slutt fikk vi hjelp og hjelpa var god! :-)

Gjest jeanett
Skrevet

PPT har hjulpet meg utrolig mye.fått jenta mi inn i en bra barnehage,hvor jeg også får økonomisk støtte til og ha hu.tester henne jevnt (sosial,språklig, fin motorisk utvikling osv). Vi har møter,hvor jeg får tilbakemelding,og drøfter videre oppfølging, og får råd og tips(og rapporter) .Og de vet ofte mye man som foreldre kanskje ikke vet alt om,som tilbud,rettigheter,fagfolk,behandlingsmetoder ol. mi lille har spes.ped.som kommer i barnehagen(fra PPT) ,har fått fysioterapaut og jevn oppfølging. hun har ingen diognose ,men har hengt litt etter. PPT er Et veldig godt tilbud.Og jeg har aldri følt at de har dømt meg, eller vært vanskelige..

Skrevet

Det høres ikke bra ut.. Men jeg tror det er lurt at du snakker med de i ansatte i barnehagen, før det taes kontakt med ppt.

Når man sender en henvendelse til ppt, skjer dette skriftlig og det er egne skjemaer som skal fylles ut (gjøres av barnehagen) det er og en egen rubrikk hvor foreldrene skal skrive hva dere mener om situasjonen.

Etter at henvendelsen er sendt, blir den behandlet i et felles møte på ppt og først da utnevnes det en saksbehandler. Denne personen blir med på møter med deg og barnehagen, deg alene og evt. barnehagepersonale alene.

Om du ringer inn, er det ikke sikkert det er så lett å få noen å snakke med, da de ofte trenger alle papirene og må vite hvilken person du skal forholde deg til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...