Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nylig kjøpt oss bolig. Har greie inntekter, ingen barn, ingen gjeld utenom studielån, ingen betalingsanmerkninger - i tillegg til at vi har en del egenkapital. Regnet derfor med at det ikke skulle bli noe problem å få lån, men det jeg reagerte på er at vi fikk så innmari høyt lån hos flere av bankene.

Vi har en inntekt på 1,1 mill tilsammen, med 600 000 tilsammen i studielån. Vi fikk da tilbud om 5,3 millioner i lån et par steder, med beskjed om at de kunne sikkert legge på enda litt til om nødvendig!! Det er jo hårreisende - samlet lån på nesten 6x inntekt! Med en rente på f.eks. 8 % blir jo det uhorvelige summer hver måned! Vi valgte å låne cirka 3 millioner, og synes egentlig det er rikelig gjeld å ha!

Andre som har opplevd tilsvarende?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kan gi dere såpass mye lån, fordi dere iflg de kan betale såpass mye. De er ikke dumme. Og ja, med 1.1 million i lån, vil du fint klare 5 millioner, om man lever fornuftig. Det er klart, kan begynne å bli litt hardt med 8% rente, men da tjener dere nok mer penger uansett ;)

Skrevet

Vi var omtrent på samme sted da vi søkte lån første gang, med ca 1,3 i inntekt og tilbud om ca 5-6 mill i år. Banken la da også inn at vi ville få vesentlig inntektsvekst fremover, og hadde en del egenkapital.

Dere klarer det. Og banken vil tjene på det. Det er derfor de tilbyr det. Mulig en av dere er lege, eller et annet yrke der man lett tjener litt ekstra på siden ved å ta ekstravakter. Banken har vurdert det som er riktig - for dem.

Hva dere er komfortable med er et helt annet spørsmål. Vi valgte å låne halvparten av det bankene tilbød. Vi ønsket frihet til å reise, kjøpe en ekstra bil og å slippe å jobbe oss i hjel. Og å spare opp enda mer egenkapital slik at vi kunne kjøpe noe nytt om noen år.

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at det er store tall og multipler, men så lenge banken tross alt ikke har noen kontroll over din økonomi og kan bestemme at du skal ta opp så mye i lån er det vel hverken hårreisende eller uansvarlig? Uansvarlig hadde jo vært om du hadde tatt opp mer lån enn du følte du kunne håndtere, ikke at du får tilbud om noe og takker nei.

Mange tror at banken er en slags venn som tenker på økonomien deres og deres privatliv når den tilbyr lån. Det er den ikke. Banken tenker på sin egen økonomi, og dermed indirekte også på din økonomi, men tilbudene du får er basert på en beregning om hva banken vil tjene på lånet til deg (og da har de også sett på om du faktisk kan betjene dette). Ikke på hva dere føler dere kan bære av lån og hva slags livsstil dere ønsker. Man skal aldri behandle banken som en uhildet rådgiver, man må tenke selv.

• Liker 1
Skrevet

Greit nok at det er store tall og multipler, men så lenge banken tross alt ikke har noen kontroll over din økonomi og kan bestemme at du skal ta opp så mye i lån er det vel hverken hårreisende eller uansvarlig? Uansvarlig hadde jo vært om du hadde tatt opp mer lån enn du følte du kunne håndtere, ikke at du får tilbud om noe og takker nei.

Mange tror at banken er en slags venn som tenker på økonomien deres og deres privatliv når den tilbyr lån. Det er den ikke. Banken tenker på sin egen økonomi, og dermed indirekte også på din økonomi, men tilbudene du får er basert på en beregning om hva banken vil tjene på lånet til deg (og da har de også sett på om du faktisk kan betjene dette). Ikke på hva dere føler dere kan bære av lån og hva slags livsstil dere ønsker. Man skal aldri behandle banken som en uhildet rådgiver, man må tenke selv.

Tja, banken har jo plikt til å fraråde lån når økonomisk evne eller andre forhold gjør at forbrukeren ikke bør ta opp lånet. Dog skal det jo en del til. Summene skissert fra TS synes jeg er i overkant - men det kommer igjen an på livsstil. Det er i alle fall ikke mye igjen å leve for dersom renten tredobles. På den annen side kan man vel kanskje anta at dere har høyere lønninger da?

Skrevet

Dere fikk mye i lån ja, men i forhold til inntekten deres høres det jo helt greit ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Rike mennesker har tydeligvis andre problemer enn oss fattige. ;) Og ja, jeg er misunnelig. :P

Gjest Blondie65
Skrevet

Når man kommer over et visst nivå i inntekt så vil den mengden penger man kan låne øke til mer enn 2-3,5 gangen fordi ens faste utgifter til ting utenom bolig ikke stiger like mye.

F.eks. er det slik at man fremdeles kanskje har to biler, et visst klesbudsjett, matbudsjett ganget med X personer i husstanden, etc. Disse utgiftene blir ikke mangedoblet fordi om man har 1.1 mill. i inntekt.

Man kan godt kalle dette for et platå. Før dette platået der man har til salt i grøten og litt til så må man "ta til takke med lusne" 3,5 ganget inntekt som låneramme. Når man kommer over platået - dvs. det stedet der de faste kostnadene ikke vil stige mer vil resten av inntekten være "fri kapital".

Det er også allerede nevnt fremtidig inntektsvekst - noe som de som er unge blir tillagt på toppen av sin inntekt.

Men som også nevnt: det er ingenting feil med å være nøktern og tenke hva man ØNSKER SELV å låne.

AnonymBruker
Skrevet

Rike mennesker har tydeligvis andre problemer enn oss fattige. ;) Og ja, jeg er misunnelig. :P

1.1 mill er ikke langt over snittet i Norge. Rike er de nå ikke...

AnonymBruker
Skrevet

Vel, da er det nok bare jeg som er fattig da :)

Gjest Rampunge
Skrevet

Hvor mye egenkapital snakker vi om? Skjønner jeg har gått i feil bank og spurt om lån. Vi tjener ca 850, men fikk ikke tilbud om mer enn MAX 2,1... Har ingen betalingsanmerkninger, har betraktelig mye lavere studielån, og ingen skyld og gjeld ellers.

Drømmer om bolig, men er stuck i leilighet med våre 250000 mindre i inntekt. Dette skjønner jeg ikke noen ting av!

Skrevet

Hvor mye egenkapital snakker vi om?

Var i kontakt med banken vår i begynnelsen av året (DnB), de krevde 10 % egenkapital.

Skrevet

Opplevde også og få tilbud om mye lån i banken, men med lav inntekt. Enslig mor på trygd og overgangsstønad. Plan om studier. Rett under 300 000 i inntekt. Og fikk tilbud om 1,2 mill i lån. Jeg tok 850 000, følte det var litt bedre. Kan legge til att jeg hadde nesten 50% i egenkapital. Så er nok derfor jeg fikk tilbud om så mye. Tror med bare 10% egenkapital, så hadde jeg nok fått så lavt lån att jeg ikke kunne kjøpe noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye egenkapital snakker vi om? Skjønner jeg har gått i feil bank og spurt om lån. Vi tjener ca 850, men fikk ikke tilbud om mer enn MAX 2,1... Har ingen betalingsanmerkninger, har betraktelig mye lavere studielån, og ingen skyld og gjeld ellers.

Drømmer om bolig, men er stuck i leilighet med våre 250000 mindre i inntekt. Dette skjønner jeg ikke noen ting av!

Vi hadde en drøy million i egenkapital som vi spyttet inn i leiligheten (pluss noe ekstra på konto til en regnværsdag). Vet imidlertid ikke om det hadde noe å si - så lenge vi hadde fylt kravet om 10 %.

De største lånene fikk vi i DnB NOR og en lokalbank, men flere andre banker ga oss nesten like mye.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi tjener det samme som dere totalt, har studielån på nesten 500 000 totalt, og ellers er vi gjeldsfri. Vi fikk låne opp til 3 mill av banken, heldigvis slapp vi å låne mer enn 2,6 da vi kjøpte ny bolig. 2,6 skal vi klare helt problemfritt, 3 mill ville vært å forsake ferieturer og annen hygge, jeg er glad vi ikke havnet helt der.

Vi fikk lånet i Nordea, forresten. Vet at noen banker er strengere enn andre.

Max 2,1 høres *veldig* lite ut, ville ikke gitt meg på dette hvis dere drømmer om en litt dyrere bolig.

Skrevet

Med den inntekten hadde jeg i hvert fall følt at jeg vasset i så mye penger at jeg ikke hadde visst hva jeg skulle gjøre med alt.

AnonymBruker
Skrevet

Med den inntekten hadde jeg i hvert fall følt at jeg vasset i så mye penger at jeg ikke hadde visst hva jeg skulle gjøre med alt.

Selvfølgelig, hvis du og partneren ikke har barn, ikke trenger spesielt fine ferier, ikke tar stort boliglån, etc, så kan du "vasse" i penger med 1.1mill.

Den Norske gjennomsnittsfamilen tjener nærmere 1mill i dag...

Skrevet

Det er tydelig at det er stor forskjell fra bank til bank, så for dere som syns dere har fått for lite lån er det verdt å søke i flere banker.

Vi søkte om lån i vinter, med til sammen 950 000 i lønn og ca 500 000 til sammen i studielån. Min lokalbank ville gi oss 3,2 mill, mens DnB bare ville gi oss 2,7 - de la stor vekt på at jeg kun har et vikariat ut året med store muligheter for fast stilling etter det, noe lokalbanken ikke mente var noe problem.

Skrevet

Selvfølgelig, hvis du og partneren ikke har barn, ikke trenger spesielt fine ferier, ikke tar stort boliglån, etc, så kan du "vasse" i penger med 1.1mill.

Den Norske gjennomsnittsfamilen tjener nærmere 1mill i dag...

Men det er jo nøyaktig det som er TS sin situasjon :)

Gjest Rampunge
Skrevet

Vi hadde en drøy million i egenkapital som vi spyttet inn i leiligheten (pluss noe ekstra på konto til en regnværsdag). Vet imidlertid ikke om det hadde noe å si - så lenge vi hadde fylt kravet om 10 %.

De største lånene fikk vi i DnB NOR og en lokalbank, men flere andre banker ga oss nesten like mye.

TS

Det gjorde det hele litt mer realistisk. 1 million i EK er faktisk en god del for folk i startfasen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...