mosegrodd Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har sagt ja til en stilling og avtalt å komme og skrive kontrakt. Jeg vil imidlertid ikke lenger ha stillingen. Kan jeg si den fra meg på flekken, altså er jeg ubundet? Jeg vet jo f eks at muntlig kontrakt er bindende, og jeg vet at arbeidsmiljøloven oppsetter krav om skriftlig arbeidskontrakt. Betyr dette at dersom skriftlig arbeidskontrakt ikke foreligger, er man ubundet? Tusen takk for svar
Nalla Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Betyr dette at dersom skriftlig arbeidskontrakt ikke foreligger, er man ubundet? Nei, en muntlig arb.kontrakt er like bindene som en skriftlig. Men de færreste arb.givere ønsker vel å bruke dyre opplæringstimer på en ansatt som ikke ønsker å jobbe der likevel, så tviler på at de kommer å krever at du skal jobbe for dem i en evt. oppsigelsestid. Si ifra med en gang du, så ordner dette seg fort!
mosegrodd Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2011 Nei, en muntlig arb.kontrakt er like bindene som en skriftlig. Men de færreste arb.givere ønsker vel å bruke dyre opplæringstimer på en ansatt som ikke ønsker å jobbe der likevel, så tviler på at de kommer å krever at du skal jobbe for dem i en evt. oppsigelsestid. Si ifra med en gang du, så ordner dette seg fort! Hjelp, nå blir jeg urolig. Har virkelig angret meg vedrørende denne jobben. Jeg vet at dette kan høres litt sleipt ut, men dersom man f eks ikke godtar vilkårene i kontrakten, plikter man jo ikke å undertegne? Det er jo selvfølgelig noe annet, men der er jo prinsippet at arbeidsgiver ikke kan tvinge deg til å jobbe under vilkår du ikke aksepterer?
Nalla Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Hjelp, nå blir jeg urolig. Har virkelig angret meg vedrørende denne jobben. Jeg vet at dette kan høres litt sleipt ut, men dersom man f eks ikke godtar vilkårene i kontrakten, plikter man jo ikke å undertegne? Det er jo selvfølgelig noe annet, men der er jo prinsippet at arbeidsgiver ikke kan tvinge deg til å jobbe under vilkår du ikke aksepterer? Jeg kan nesten garantere deg at arb.giver godtar at du takker nei til jobben hvis du sier ifra så fort som mulig. Å lære opp et menneske koster mye av både tid, penger og krefter fra de øvrige ansatte. Som arb.giver hadde jeg heller sett etter en ny person enn en jeg vet ikke ønsker jobben... Hvis du absolutt må finne på en unnskyldning kan du jo si at du ikke vil godta lønn/ferie/arb.tid eller noe annet, men dette bør være unødvendig for begge parter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå