Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på et studie rett etter videregående i fjor høst, som jeg sluttet på etter ett halvt år, altså 30 studiepoeng forsinket.

Nå har jeg søkt på nytt studie til høsten, men har fått betalingsplan fra Lånekassen. Jeg vet jeg har rett på mer støtte siden jeg ikke er over 60 studiepoeng forsinket, og vet man ikke betaler mens man er student.

Noen som vet om jeg kan sende en mail til Lånekassen, og spørre om de kan fryse lånet mitt til høsten? Slik at jeg ikke trenger å betale ned mens jeg venter på å bli student igjen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig dumt å bruke av betalingsutsettelsene nå. Renta vil uansett løpe frem til du tar opp mer lån. Regner med at du jobber siden du ikke går på skole, så da burde det ikke være noe problem å betale frem til du begynner å studere igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobber..men har mye annet som skal betalest også, som husleie. Så studielånet kom veldig ubeleilig. Vil gjelden stige mye om jeg bruker av betalingsutsettelsene? Jeg tenkte å bruke to utsettelser, 15.mai og 15.august.

Skrevet

Jeg begynte på et studie rett etter videregående i fjor høst, som jeg sluttet på etter ett halvt år, altså 30 studiepoeng forsinket.

Nå har jeg søkt på nytt studie til høsten, men har fått betalingsplan fra Lånekassen. Jeg vet jeg har rett på mer støtte siden jeg ikke er over 60 studiepoeng forsinket, og vet man ikke betaler mens man er student.

Noen som vet om jeg kan sende en mail til Lånekassen, og spørre om de kan fryse lånet mitt til høsten? Slik at jeg ikke trenger å betale ned mens jeg venter på å bli student igjen?

Siden du jobber nå må du betale ned på lånet, men når du blir student igjen til høsten vil de fryse det igjen hvis du tar opp mer studielån.

Det enkleste er jo å betale disse to terminene, men hvis du ikke klarer å få det til å gå rundt økonomisk uten, kan du utsette hele eller halve beløpet.

Ved hjelp av Lånekassens nedbetalingskalkulator kan du legge inn totalt beløp, og velge "bruker lengre tid" (på siden der nedbet. planen er). Der kan du legge inn at du utsetter betalingene og så får du se hvor mye mer dette koster deg.

Les forøvrig om betalingsutsettelse på Lånekassens sider. Som du ser har du maks tolv hele utsettelser (tre år), eller halv utsettelse 24 ganger (evt. en kombinasjon).

AnonymBruker
Skrevet

Når er første innbetaling da? Jeg gjorde det samme som deg for tre år siden (30 studiepoeng på etterskudd, jobbet et halvt år). Men jeg slapp å begynne å betale siden jeg ble student igjen til høsten med fullt lån og stipend. Det gikk automatisk den gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...