Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger under 1200kcal hver dag, og prøver å trene/gå tur. Er dog ikke alltid jeg får tid.

Har spisedag en dag i uka, lørdag, da jeg spiser det jeg vil. Det jeg lurer på er hvor mye jeg kan spise og alikevel ikke gå opp i vekt?

Hvis jeg ligger i 200kcal underskudd av kalorier hver dag, blir det da ingen vektnedgang hvis jeg spiser 800 kcal mer på lørdagen feks?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kort oppsumert:

du trenger hjelp

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

kort oppsumert:

du trenger hjelp

Fordi?

Skrevet

Under 1200 kcal/dag er med all sannsynlighet alt for lite for deg. Jeg anbefaler å enten kontakte lege for oppfølging rundt kostholdsomlegging, eller justere inntaket ditt til ca 1400-1600 kcal pr dag for jevn vektnedgang :)

Dersom du vil ha en spisedag, ved å spise f.eks. 800 kcal i godterier/chips/usunn middag eller noe en dag kan det være greit å øke aktivitetsnivået den dagen. Du vil ikke legge på deg av å spise 2800 kcal EN dag, så lenge du ligger på 1600 til vanlig, men hvis ALLE dager blir 2800 kan vektnåla raskt peke feil vei.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Fordi?

1200 er ALTFOR lite. En normalvektig aktiv kvinne skal i seg minimum 2000 kcal, mer hvis man trener endel. Nå sier du ikke noe om du er overvektig, eller hvorfor du ligger på sykt lite, men du må ta deg sammen.

AnonymBruker
Skrevet

TS

BMR-kalkulatoren på treningssenteret der jeg går sier jeg trenger 1300 kcal ved lite aktivitet. Blir helt feil å si at alle kvinner trenger minst 2000 kcal til dagen,da dette ikke gjelder alle. Jeg ligger på 1200 når jeg trener, av og til under dette, for å gå ned noen kg. Når jeg har gått ned disse kg skal jeg opp på 1300 igjen for å holde vekta

Skrevet

TS

BMR-kalkulatoren på treningssenteret der jeg går sier jeg trenger 1300 kcal ved lite aktivitet. Blir helt feil å si at alle kvinner trenger minst 2000 kcal til dagen,da dette ikke gjelder alle. Jeg ligger på 1200 når jeg trener, av og til under dette, for å gå ned noen kg. Når jeg har gått ned disse kg skal jeg opp på 1300 igjen for å holde vekta

Nei, det blir ikke feil. 1200kcal hver dag er altfor lavt for en person som enten er i pubertet eller er voksen. Sengeliggende pasienter på sykehus har et daglig energiinntak som overstiger dette.

• Liker 1
Skrevet

TS

Dersom du er en dverg, kan jo dette stemme. Men for å trenge så lite energi, må du være ganske liten, og trenger svært sannsynlig ikke å slanke deg.

Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Jeg finner det lite sannsynlig at du trenger så lite energi.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er en dverg, kan jo dette stemme. Men for å trenge så lite energi, må du være ganske liten, og trenger svært sannsynlig ikke å slanke deg.

Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Jeg finner det lite sannsynlig at du trenger så lite energi.

Jeg er 156 , og veger 55 kg. Vil ned til 50 som jeg alltid har veid før.

Hvor mye må jeg ligge i underskudd av kcal for å gå ned i vekt hvis bmr viser jeg skal ha 1300 kcal?

Skrevet

TS

BMR- kalkulator sier hvor mange kalorier du trenger for å ha en stabil vekt UTEN å være i aktivitet. DVS at for at du bare skal ligge i senga hele dagen uten å være i bevegelse trenger kroppen din 1300 kalorier for å ha en NORMAL kroppsfunksjon og for å holde en stabil vekt.

Så fort du bare er oppe å går, lager mat, gjør noe som helst, stiger kaloribehovet mye, og det vil derfor være naturlig at du på dager med mye trening kan spise opp til 2000 kalorier uten å legge på deg. Kanskje mer også.

For å gå ned i vekt på en normal måte (en måte som ikke fører til at du raser opp så fort du endrer kosthold) vi jeg tro at du bør ligge et sted mellom 1600 og 1800 kalorier, og det er fremdeles lite. Nå aner jeg ikke forutsetningene dine for trening, og kalorier, men jeg støtter opp under de som sier at du bør oppsøke lege for å få hjelp til å gå ned i vekt. Lege eller personlig trener. De kan sette opp en kostholdsplan som gir deg mulighet til å yte på trening, og samtidig gi kroppen din den energien den trenger for å fungere normalt.

På 1300 kalorier om dag vil kroppen din med tiden slutte å fungere slik den skal, og forbrenningen vil bli redusert på grunn av mangel på næring.

AnonymBruker
Skrevet

Også kommer alle dere da, som så bastant påstår at ALLE må ha i seg 2000 kcal om dagen. Hadde jeg spist 2000 kcal om dagen hadde jeg ikke sett ut som jeg gjør nå, for å si det sånn. Gå og skam dere. Det er individuelt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Her kan du regne ut BMR, samt hvor mange kalorier du trenger for å være stillesittende, i moderat aktivitet, og høy aktivitet for å beholde en stabil vekt.

For å holde en stabil vekt ja! Jeg vil gå ned. Derfor under 1300 kcal

Har ikke tid til å trene disse dagene når jeg leser til eksamen..Sitter også ganske iro når jeg pugger til eksamen

Skrevet

Har ikke tid til å trene disse dagene når jeg leser til eksamen..Sitter også ganske iro når jeg pugger til eksamen

Hallo! hører du hva jeg sier? Og har du lest det som står på linken? 1300 kalorier trenger du for å opprettholde dine livsfunksjoner UTEN å være det spytt i aktivitet!! spiser du under det så opprettholder du ikke liv i deg på sikt en gang. Og jeg kan love deg at det er FLAUT den dagen du kollapser foran fremmede fordi kroppen din ikke klarer mer, i mangel på næring. Du kan sikkert fungere ei stund på under 1300 kalorier, men du vil fort kjenne deg mindre opplagt, sliten, kanskje blir nattesøven dårligere, konsentrasjonen forsvinner, du begynner å slite med hodepine, fryser oftere, og er generelt uvel. Så, lite næring når du pugger til eksamen er iallefall ikke et sjakktrekk om du faktisk ønsker å gjøre det bra.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det er veldig individuelt, og en slik kalkulator som du finner på nettet er lite troverdig. Det avhengier også av kroppssammensetningen din.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det er veldig individuelt, og en slik kalkulator som du finner på nettet er lite troverdig. Det avhengier også av kroppssammensetningen din.

Feil, kroppbygning har ikke noe med saken å gjøre. Du kan tro hva pokker du vil, men det endrer ikke på det faktum at du har feil, og vi har rett. Jeg anbefaler deg å gå til ernæringsfysiolog eller lege hvis du absolutt skal ha det inn med teskje, og at du er for dum til å skjønne ting selv.

AnonymBruker
Skrevet

Feil, kroppbygning har ikke noe med saken å gjøre. Du kan tro hva pokker du vil, men det endrer ikke på det faktum at du har feil, og vi har rett. Jeg anbefaler deg å gå til ernæringsfysiolog eller lege hvis du absolutt skal ha det inn med teskje, og at du er for dum til å skjønne ting selv.

Det var jeg som skrev det du svarte på, er ikke TS btw. Jo, kroppssammensetningen din har noe å si, en person som har mer muskeler vil ha høyere forbrenning enn en med lite muskler. Muskler forbrenner mer enrgi enn fett gjør. Jeg sier på ingen måte at trådstarters kosthold er sunt. Jeg er enig i at det er for lite kalorimessig. Blir bare irritert av folk som påstår at alle skal ha i seg 2000 kcal hver dag, det er kun en pekepinne, ikke et reelt tall. Dette er veldig indivituellt og avhegier av nettopp kroppsammensetning, vekt, høyde og aktvitetsnivå. Har du noen kilder som sier at muskler ikke øker basalforbrenningen?

AnonymBruker
Skrevet

Det var jeg som skrev det du svarte på, er ikke TS btw. Jo, kroppssammensetningen din har noe å si, en person som har mer muskeler vil ha høyere forbrenning enn en med lite muskler. Muskler forbrenner mer enrgi enn fett gjør. Jeg sier på ingen måte at trådstarters kosthold er sunt. Jeg er enig i at det er for lite kalorimessig. Blir bare irritert av folk som påstår at alle skal ha i seg 2000 kcal hver dag, det er kun en pekepinne, ikke et reelt tall. Dette er veldig indivituellt og avhegier av nettopp kroppsammensetning, vekt, høyde og aktvitetsnivå. Har du noen kilder som sier at muskler ikke øker basalforbrenningen?

Selvfølgelig, ditt nek, men når folk sier kroppsammensetningen så pleier de alltid å mene "kroppsbygning" som i at man har sped eller kraftig kroppsbygning. Selvfølgelig forbrenner folk med mye muskler mer, og på de så blir det feil å bruke brm kalkulator, eller bmi for å finne ut ratio mellom høyde/vekt. Men for normale folk, som trådstarter så skal en vanlig aktiv normalvektig kvinne ha i seg 2000 kcal pr dag, enda mer hvis man trener endel.

Skrevet

Jeg er 156 , og veger 55 kg. Vil ned til 50 som jeg alltid har veid før.

Du leser til eksamen? Da antar jeg automatisk at du er 18-22 år. Hva du har veid før har ingenting å si, da var du i puberteten.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, ditt nek, men når folk sier kroppsammensetningen så pleier de alltid å mene "kroppsbygning" som i at man har sped eller kraftig kroppsbygning. Selvfølgelig forbrenner folk med mye muskler mer, og på de så blir det feil å bruke brm kalkulator, eller bmi for å finne ut ratio mellom høyde/vekt. Men for normale folk, som trådstarter så skal en vanlig aktiv normalvektig kvinne ha i seg 2000 kcal pr dag, enda mer hvis man trener endel.

Les nøyere før du svarer neste gang da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...