Gå til innhold

Husarbeid og renhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er fast bruker men logger ut for dette. I mars i år kjøpte jeg meg en leilighet, trives veldig godt, leiligheten var ny i 2008 og det har ikke bodd noen her siden det stod ferdig.

Jeg ble sammen med ei flott jente i november i fjor som jeg håper etterhvert vil flytte inn her. Vi jobber begge i nærheten og hun får en halvtime kortere vei til jobb. Vi har blitt enige om å vente med evt. flytteplaner til høsten.

Men her er saken, jeg er ikke flink på renhold, jeg mangler rutiner og kunnskap og vet at min fremtidige samboer ikke trives med skitt og rot. Hun er ikke hysterisk men vil det skal se normalt ut.

Jeg trenger tips til hva jeg trenger av vaskemidler og utstyr. Må jeg ha en mopp. Støvsuger har jeg ikke, er det noe jeg bare bør skaffe. Har Zalo og en sånn spraygreie men ikke mer.

Trenger tips fra dere kvinner, hva trenger jeg og hvor ofte skal man vaske?

Hilsen mann_34

• Liker 2
Skrevet

Du må ihvertfall ha støvsuger!!

Og swiffer duster syns jeg er genial til støvtørking istedet for klut.. Kanskje ikke like bra men det går som en lek.

Gjest Spinell
Skrevet

Mulig det blir mange dobbeltsvar nå, men her er i alle fall noen tips.

Utsyr:-støvsuger

-mopp (f.eks Jif-mopp)

-kluter til moppen - gjerne både engangskluter og gjenbruksmopper

-mikrofiberkluter

-kjøkkenkluter

-toalettbørste!!

Vaskemidler:-zalo

-salmiakk

-Ajax

-Jif skurekrem

-toalettvaskemiddel

-klorin

Når det gjelder vaskemidler er det nesten ubegrenset hvor mye rart som finnes. Jeg har de jeg har nevnt over, og mere til, men bruker ikke veldig mye om gangen. Ofte tørrmopper jeg, og bruker bare vaskemidler til flekkfjerning. En blanding av vann, zalo og bittelitt salmiakk på en spruteflaske kan brukes som både kjøkken- og baderomsspray (fikk tipset her inne :) ).

Rutiner:Kjøkkenbenk tørker du over hver gang du har brukt den. Det samme gjelder komfyren.

Hvor ofte du skal renholde ellers avhenger selvsagt av bruken, men støvsuging, støvtørking og mopping bør foregå hver uke. Vasking av toalett og bad likeså. Oftere hvis man har hatt mye gjester, vært syk osv.

Det er sikkert mye mer å si, men dette var i alle fall litt i full fart.

• Liker 1
Gjest Best
Skrevet

Spinell hadde mange gode tips, bl.a. toalettbørste. Jeg vil gjerne understreke at den skal brukes innimellom, for det skjønner ikke min mann;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er absolutt et minimum.

På badet:

Toalettbørste

Mikrofiberklut

Skrubbesvamp.

Blå Jif til speil, vask mm.

Gul Jif skurekrem til do og badekar og vask.

Kjøkken:

Oppvaskklut i mikrofiber

Zalo

Bruker blå Jif her også.

Har du keramisk komfyrtopp så må du ha egen rens til dette. Kjøpes hos butikker ala Elkjøp eller dagligvaren.

Fett tas med Salmiakk. Dette er sterke saker og matter ned maling. Brukes også til kjøkkeninnredning/vegg bak komfyr for å vaske fett.

Ajax/Jif flytende såpe til gulvvask/kjøkkenvask/bad/ellers.

Stå over alt som heter grønnsåpe dersom du ikke har heltre gulv, panel mm.

Det er utrolig greit med en mopp med mikrofiberklut for gulvvask. Denne kan også brukes til å vaske vegg og tak. Bruker du vaskemidler så er Ajax/Jif tingen her. På gulv kan du ofte tørrmoppe med en mikrofiberklut.

Jeg tørker støv på to måter. Først med støvsuger og et munnstykke som ser ut som en kost. Så med klut. Ikke nødvending å bruke støvsuger dersom du ofte tørker støv.

Jeg ville ha kjøpt en liten støvsuger. Kjapt å få bort hybelkaniner samt å støvsuge listene langs gulvet. (munnstykke som ser ut som en kost).

Sørg for å ofte bytte håndkle, kjøkkenkluter, oppvaskhåndkle mm. Dette er ting som er veldig synlig.

La overflater være ryddig. Hvor rotete det er i skap og skuffer er lite interessant.

For å si det pent. Jeg var rimelig betatt av en mann. Vi møttes på cafe. Ble med ham hjem. Fordi at hjemmet hans så j*** ut så valgte jeg å dra hjem igjen.

Lykke til med prosjektet. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Beste måten å vaske speil på: spray litt vindusvask (blå jif eller lignende) og vask med avispapir. Når skitten er tatt av - tørk med et nytt flak avispapir. Meget effektivt og man får stripefrie speil!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så flink selv, men sånn gjør jeg det:

Jeg har en sprayflaske med blanding av salmiakk og vann som jeg bruker på toalett to til tre ganger i uken. Samme blanding bruker jeg også på håndvasken og speilet. Blandingen blir også brukt på kjøkkenbenk og oppvaskkummen. Her tar jeg så ofte det trengs. Komfyrtoppen vasker jeg med jif kjøkkenspray etter hver bruk.

Gulvene støvsuges og moppes med grønnsåpevann (her har jeg stort forbedringspotensial, jeg VIL gjøre det flere ganger i uken (har støvallergi), men sannheten er at det går fjorten dager imellom). Bruker også grønnsåpevann til å tørke av stuebord, og generelt annen støvtørking.

Mitt hovedproblem er å komme igang.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er ikke så flink selv, men sånn gjør jeg det:

Jeg har en sprayflaske med blanding av salmiakk og vann som jeg bruker på toalett to til tre ganger i uken. Samme blanding bruker jeg også på håndvasken og speilet. Blandingen blir også brukt på kjøkkenbenk og oppvaskkummen. Her tar jeg så ofte det trengs. Komfyrtoppen vasker jeg med jif kjøkkenspray etter hver bruk.

Gulvene støvsuges og moppes med grønnsåpevann (her har jeg stort forbedringspotensial, jeg VIL gjøre det flere ganger i uken (har støvallergi), men sannheten er at det går fjorten dager imellom). Bruker også grønnsåpevann til å tørke av stuebord, og generelt annen støvtørking.

Mitt hovedproblem er å komme igang.

Hvis du har støvallergi bør du redusere eller slutte med grønnsåpebruken. I alle fall på alle flater som ikke er ubehandlet treverk. Grønnsåpe legger igjen et støvsamlende belegg såvel på lakerte gulv som på benker og bord. Bruk heller mikrofiber med eller uten en skvett rent vann.

Skrevet (endret)

Det jeg gjør hver dag:

Tørker over stuebord, kjøkkenbenker, komfyr og kjøkkenvask.

Rydder.

Det jeg gjør en gang i uken:

Tømmer alle søppelbøtter(går jo ut med kjøkkensøpla oftere, men en gang i uka tar jeg også pappen og badesøpla)

Vasker alle speil

Vasker do og vasken/baderomsinnredningen

Sorterer og kaster eventuell post og aviser/andre papirer som ligger i bladkurven på stua

Støvsuger alle gulv

Tørker støv av lett tilgjengelige overflater

Bytter håndklær, kluter, sengetøy osv.(gjerne flere ganger i uka, men greit å ha en rutine på å i alle fall ta det på vaskedagen)

Vasker gulv på bad, kjøkken og gang

Det jeg gjør skjeldnere/ved behov:

Vasker gulv på stue og soverommene

Vasker vinduer, persienner, gardiner

Støvsuger lister

Vasker tak og vegger

Vasker dusjkabinettet

Tømmer filter og kjører maskinrens på vaskemaskin og oppvaskmaskin

Utstyr:

Støvsuger

Mopp

Microfiberkluter til moppen

Engangskluter til moppen

Microfiberkluter til kjøkken og bad og støvtørking

Dovaskemiddel

Blå jif eller lignende til glassflater

Zalo

Klor

Kjøkkenjif(helt sikkert ikke helt nødvendig)

Badejif(samme her)

Ajax eller noe til gulv

EDIT: glemte å vaske dusjen, akkurat som i virkeligheten :gjeiper:

Endret av babord
Skrevet

Beste måten å vaske speil på: spray litt vindusvask (blå jif eller lignende) og vask med avispapir. Når skitten er tatt av - tørk med et nytt flak avispapir. Meget effektivt og man får stripefrie speil!

Du har tydeligvis et lager med svært gamle aviser. Mine aviser har trykksverte som setter seg på speilet. Før brukte de en annen type trykksverte med bly i, som var svært egnet til slike formål.

Det er nok billigere å investere i en mikrofiberglassklut dersom du er som meg, som nesten aldri kjøper aviser lenger. Det som er viktig når du vasker speil/glass er minst mulig fuktighet. og det funker best med bare vann.

De tingene jeg setter mest pris på er:

Tørkepapir, dobørste, jiff støvtørker, zalo og engangskluter.

• Liker 1
Skrevet

Du har tydeligvis et lager med svært gamle aviser. Mine aviser har trykksverte som setter seg på speilet. Før brukte de en annen type trykksverte med bly i, som var svært egnet til slike formål.

Jeg har aldri opplevd at dette er noe problem på vinduer og speil. Jeg syns det blir fint og blank, og mye enklere å få stripefritt enn mikrofiberklut. Kjøper heller ikke mye aviser, men det er som regel en reklameavis eller lignende i papirinnsamlingen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg holder ikke en eneste avis. Men kommunen har en gratis blekke som kommer ut med jevne mellomrom. Denne holder plenty for mine to speil.

Det er nok billigere å investere i en mikrofiberglassklut dersom du er som meg, som nesten aldri kjøper aviser lenger. Det som er viktig når du vasker speil/glass er minst mulig fuktighet. og det funker best med bare vann.

Jeg får ikke til med annet enn avis eller magasin papir. Jeg har prøvd ALT!

Skrevet

På vinduer bruker jeg nylonvask og rent kjøkkenhåndkle til å pusse over med etterpå og på speil bruker jeg blå jif og tørkepapir. Funker fint, det.

Skrevet

På vinduer og speil sprayer jeg på rikelig med blå jiff og stryker av med en nal! Helt genialt

Skrevet (endret)

Har brukt alt som er av spesialmidler, og er nå nede i:

Zalo

salmiakk

klorin

Ajax

Skurekrem eller pulver

Gamle frottéhåndklær

Mikrofiberkluter

Dasspapir

Gulvskyver/gulvkost

Oppvaskbørste (de kasserte er gull verdt til annen gammel drit)

Vaskebøtter

Vindusnal

Skuresvamper

Stålull

Dobørste

Støvsuger

Sånn statisk støvkost til en tier

En dunk med spylervæske for bil

Teakolje (fra Biltema)

Kjøper sånn sprayflaske med vinduspuss og kjøkkenmiddel sånn iblant, på grunn av flaska. Du trenger tre.

En fyller du med noen dråper zalo, en halv til en kork salmiakk og topper med vann. Den andre tar du en halv kork Ajax i, og topper med vann. Den tredje sprayflaska har du rent vann i. Eventuelt én dråpe zalo i, hvis vannet er hardt.

Du kan bruke engangsmopper om du vil. Men vanlig gammeldags gulvvask er like enkelt. Det er ikke så stress å vri vaskefilla som en tror.

Gulvkluter hos meg er gamle avskiltede frottéhåndklær (kløyvede om de er store). Disse blir til småkluter også. Kokvask disse med lite vaskepulver, og uten skyllemiddel.

Klorin bruker du til å drepe bakterier. Du kan bruke den i sluk, og desinfisere vaskefiller med den. Les på flaska.

Vri gulvkluten i vann, og vask over ofte. Det er enklere å vedlikeholde, og bare feie hurtig over gulver, enn å ta inngrodd dritt. Unngå altfor mange hindringer på gulvene, som tepper og møbler. Kan det monteres i høyden, kommer du bedre til å vaske der du får rene flater. Bruk flaska med rent vann i det daglige, og sprut på flekker, som trengs oppbløting før du drar gulveduken over. Ha med ei bøtte vann, slik at du får vridd filla av og til. Blir vannet gytje, vasker du for sjelden.

Ta flekker fortløpende. Alt løsner bedre mens det er ferskt. Spray på, fjern med dasspapir. Trekk ned og kvitt deg med beviset.

Zalo og salmiakkblandinga bruker du til rene flater som vinduer, speil og fliser. Skyv bort med gumminal, og tørk vannsøl med dasspapir eller ei ren fille.

Dusjen tørker du av med håndkleet ditt etter hver bruk. - Om du har dusjkabinett eller gulvsluk. Gå over med ajax eller spylervæske på ei fille, sånn av og til, for å løsne såperester. Gjør du dette ofte, slipper du ekle dusjskippertak.

Sprayflaska med ajax bruker du på flater som ikke skal avfettes med zalo/salmiakk.

Oppbevar zalo/salmiakkspruteflaska ved dassen. Den er hendig om noen skulle bomme eller bommelomme. En sprut, og en god neve sammenvaset dasspapir bør gjøre nytten.

Cluet er å ha mest mulig rene flater, og minst mulig nips og dritt, som gjør at du kvir deg til å ta til å flytte på ting før du får gjort rent.

Alle spesialmidlene er oppskrytte, som oftest. Men du kan unne deg kjøkkenspray pga av lukta og flaske. Ingen pes. Rimi sin dassspray er den mest effektive insektsspray jeg har vært borti, men ikke spesielt god til dassen. Ellers er spesialmidlene oftest oppskrytte, og du greier deg faktisk lenge med zaloflaska.

Støvsugeren bruker du til sagmugg, høvelspon og smuler. Ellers holder du fingra vekke fra den, og overlater den til sambo. Menn er ikke genetisk konstruert for å bruke støvsuger til annet.

Men nå er ikke jeg kvinne, så hva vet jeg?

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
Gjest Raggy
Skrevet

Hei, er fast bruker men logger ut for dette. I mars i år kjøpte jeg meg en leilighet, trives veldig godt, leiligheten var ny i 2008 og det har ikke bodd noen her siden det stod ferdig.

Jeg ble sammen med ei flott jente i november i fjor som jeg håper etterhvert vil flytte inn her. Vi jobber begge i nærheten og hun får en halvtime kortere vei til jobb. Vi har blitt enige om å vente med evt. flytteplaner til høsten.

Men her er saken, jeg er ikke flink på renhold, jeg mangler rutiner og kunnskap og vet at min fremtidige samboer ikke trives med skitt og rot. Hun er ikke hysterisk men vil det skal se normalt ut.

Jeg trenger tips til hva jeg trenger av vaskemidler og utstyr. Må jeg ha en mopp. Støvsuger har jeg ikke, er det noe jeg bare bør skaffe. Har Zalo og en sånn spraygreie men ikke mer.

Trenger tips fra dere kvinner, hva trenger jeg og hvor ofte skal man vaske?

Hilsen mann_34

Et eksemplar på guds gave til kvinnene! Hvor finner jeg flere av dere?:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Et eksemplar på guds gave til kvinnene! Hvor finner jeg flere av dere?:)

Like over her - han heter Kamikatze :)

AnonymBruker
Skrevet

Like over her - han heter Kamikatze :)

:jepp:

:daane:

Skrevet

Det er en kunst å balansere seg igjennom livet som mann og pertentlig multivasker så lenge, og antagelig ikke være skikkelig huka av et kvinnfolk ennå... Han må være et av de veldig få unntakene her i verden. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...