AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Vi skal ha et bryllup på et lokale vi må ordne alt selv. Vi skal også ha buffeet. Vi lurer på om vi kanskje skal skaffe oss en servitør som kan bistå oss i å rydde av bordene. Vi er ca 70 stk så det trengs kanskje. Eller hvordan ville dere gjort det? Synes det er for ille å be gjestene om å bistå i dette. Fått et tilbud på servitør til kroner 1250 for fem timer. Hvor lenge er det normalt å sitte ved bordet under middag forresten?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Dere må nok ha hjelpere, selv om det skal være buffet. Vi brukte noen ungdommer vi kjenner / noen unge i slekta som ikke skulle være med på middagen (det var voksenbryllup). Disse fikk i jobb å fylle på karaflene med vann, og ta inn tomme fat fra buffetbordet, fylle på med brød og div annet. Pluss smårydding, og annen hjelp som vi trengte. Disse fikk 500 kr hver, og den som var "leder" for dem fikk litt mer. De koste seg og hadde det moro inne på kjøkkenet, og var med på festen etterpå når vi var ferdige med buffeten. Da jeg var ungdom, har jeg også hjulpet til med å servere i bryllup i slekta (men uten betaling), så dette er nærmest en tradisjon hos oss. Så slipper de unge å sitte og høre på alle talene. Vi var 100 i bryllupet, og hadde vel en 7-8 hjelpere. Såpass måtte det være for at det ikke skulle bli for mye å gjøre for dem.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 en god huskeregel er 1 servitør per 10 gjester. 1 på 70 kan bli katastrofe.
Solstrålejenta Skrevet 2. mai 2011 #4 Skrevet 2. mai 2011 Da vi giftet oss hadde vi 6 servitører på 105 gjester. Dette gikk helt fint ettersom vi hadde koldtbord/buffet, selv om det i følge regelen er litt lite... Servitørene ordnet da mottagelsen, serverte drikke, passet på at koldtbordet så greit ut og ryddet/vasket opp etterpå. I tillegg serverte de cafe avec og ordnet og ryddet etter baren. Det hadde vært absolutt krise om vi ikke hadde hatt servitører til å hjelpe oss gjennom kvelden. Det var absolutt helt avgjørende og vi hadde iallefall ikke hatt tid til å styre med dette selv og hadde aldri bedt gjestene om å rydde... Det er jo ikke akkurat så hyggelig å "ta oppvasken" i penstasen... Hvis jeg var dere ville jeg iallefall hatt minimum 3-4 servitører tiden dere spiser middag og noen timer etterpå til å rydde. Det er jo et godt forslag som andre her foreslår at dere kan spørre noen ungdom, så blir det litt rimeligere. Ellers så synes jeg ikke 1250 kr for 5 timer høres urimelig ut for en erfaren servitør, men det er klart man sikkert kan løse dette mer rimelig om man kjenner noen... Hvor lang en middag er kommer jo helt an på dere selv. Tror vi satt i omtrent 3 timer, men servitørene var på plass i ihvertfall 8-9 timer hos oss...
Gjest Solstråla88 Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 Som ferdig utdannet servitør med mye erfaring innenfor faget, anbefaler jeg 1 servitør per 10 gjester, 70 gjester=7 servitører.. Det er veldig mye jobb, selv om det er buffet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå