Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette emnet, men prøver her, så kan dere heller flytte det viss det er postet på plass:)

Jeg har noen spørsmål til dere som har uføretrygd (ogå kalt arbeidsavklaringspenger), men som ikke ha varig uføretrygd ennå. Etter 4 år må man på et møte med saksbehandler. Der skal det (etter det jeg har forstått) avgjøres om man skal forsette på uføretrygd eller ikke. Jeg har snakket med Nav flere ganger, men synest jeg får så lite info om dette. Jeg lurer på om noen som ha vært på et slikt møte kan fortelle litt om hva som skjer på et slikt møte. Viss man må forsette på uføretrygd, må man da søke på nytt og kan det isåfall skje at man mister trygden i en overgangsperiode før man evt får svar på søknad, eller går det automatisk uten at man trenger å gå igjennom søknadsprosessen en gang til?

Et spørsmål til: Jeg har gradvis blitt friskere og friskere og er nå ganske frisk,men mangler ennå litt for å gå tilbake til full jobb. Kan man be om å få forsette med uføretrygd, slik at man har den tryggheten samtidig som man kan starte opp f.eks på et kurs/utdanning og så ut i praksis deltidsjobb? Hvor mye kan man tjene når man har trygd. La oss si at jeg jobber 50%, vil de da trekke meg 50% fra trygden?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg trengte ikke søke på nytt for forlengelse av AAP. Jeg snakket med min saksbehandler på NAV, og han sørget for forlengelse for meg.

Dersom du er blitt så frisk at du kan jobbe, så vil de ha deg ut i jobb, men du får jo nesten prate med din saksbehandler om det. Veldig mange er positive til at man fortsetter på AAP til man gradvis har klart å komme seg helt ut i arbeide selv.

Du bruker litt feil begrep om hverandre her da og det er bedre om du sier aap og ikke uføretrygd.

Har man uføretrygd så har man litt andre rettigheter. Da kan man f.eks. fryse uføretrygden i opp til 4-5 år mens man prøver seg ut i jobb. Det kan man ikke når man går på AAP (selvom jeg forstår at du da har tidsbegrenset uføretrygd som nå heter aap. Varig uføretrygd heter det samme som før)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be nav om såkalt arbeidsavklaring. Dette for å teste ut arbeidsevnen din. Jeg ble sendt til et eksternt firma som kartlegget min utdannelse og erfaring, samt helsemessige utfordringer. Vi jobber nå med å finne et praksissted som er relevant med tanke på bakgrunnen min. Jeg skal starte med 40% for så å øke til 50%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...